Na 8 jaar wisselen van voer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

Na 8 jaar wisselen van voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 16:15

Ik voer al een jaartje of acht muesli aan mijn paard. Door verhuizing gaat hij over op brokken van de stal. Het eten er van zal absoluut geen probleem zijn, maar zou er een reactie te verwachten kunnen zijn? Ik heb hier echt werkelijk geen idee van .
Langzaam omturnen zal niet gaan.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Of zie ik spoken? (zou zomaar kunnen ben ip niet zo'n meut )

Jessicaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:17

nou ik moet je zeggen, ik kocht een pony die al jaaaaaren op de zelfde stal heeft gestaan, en toen ze met mij mee ging kreeg ze ook ander voer. haar mest was de eerst week wat dunner maar verder heeft zij nergens last voor gehad. ik weet natuurlijk niet of dit bij elk paard zo werkt, maar bij mij heeft het absoluut geen problemen opgeleverd

Waratje

Re: Na 8 jaar wisselen van voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:23

In principe hoeft het helemaal geen problemen op te leveren, maar ja, je hebt soms gevoelige paarden

Ik heb ook jaren muesli gevoerd (zat niet bij de stalling in), nu (nieuwe stal) krijgt ze brok en ze heeft er in ieder geval geen problemen mee, ziet er gewoon goed uit. Natuurlijk heb je met een verhuizing wel wat effect, maar of dat nou het voer is of de verhuisstress??

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 16:28

Van de verhuizing mag hij rustig stress hebben. Hij is in het verleden wel heel gevoelig geweest op de darm, maar nu terugblikkend volgens mij meer stress gerelateerd als aan het voer

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:16

Het kan zijn dat je paard de eerste dagen bultjes krijgt van de omschakeling naar ander voer. Mijn paard had dat toen ik haar kocht en toen we van stal wisselde weer. Het is niet schadelijk, het ziet er alleen wat vreemd uit.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:20

Sjakie, wellicht is het een idee om de eerste week gewoon half-half te voeren zodat de overgang minder groot is.
Dat doen nieuwe pensionklanten bij ons wel eens als het om brok gaat.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:23

Idd zoals Sjoert voorstelt. Zo hebben wij dat ook gedaan toen we van stal (en voer) veranderden: de eerste week gewoon een mengsel van beide geven. Misschien is het mogelijk dat je van het 'oude' voer een voorraadje voor een week meeneemt en dat dagelijks mengt?

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:26

Op zich hoeft het geen probleem te zijn , inderdaad wel dat ze bultjes ofzo kunnen krijgen of wat aan de dunne gaan , even om moeten schakelen...
zelf zou ik er toch altijd voor kiezen om het dan tenminste een beetje te mixen , ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen ?

Als je vantevoren weet dat je gaat verhuizen dan kun je dat plannen. Al doe je het maar een week half om half voeren.

Dan neem je wat van je huidige voer mee naar je nieuwe stal , daar de eerste week half-om-half.

Of je voert de laatste week op je huidige stal de helft van dezelfde biks als je op de nieuwe stal zult krijgen.

Waar een wil is , is een weg meestal

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 17:42

mengen is gewoon praktisch niet haalbaar in dit geval

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:45

Tja, dan is het enige wat ik ervan kan zeggen: omschakelen en je paard in de gaten houden. Het ene paard geeft er niet om, het andere paard gaat aan de dunne, weer een ander paard valt in of stuitert door het dak. Ik denk niet dat er een standaard reactie is, ieder paard is anders. Maar het is idd wel mogelijk dat er een reactie optreedt. In het meest gunstige geval gebeurt er niets bijzonders.

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 18:00

muesli is in principe hetzelfde al brok het is alleen smaakvoller en ze worden er wat vetter van. Maar gaf jij je paard altijd alleen maar muesli? Veel paarden raken daar verwend aan en eten de brokken dan vaak niet meer goed.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 18:02

sjaak is een vuilnisbak en eet alles
En vet is hij er eerlijk gezegd nog nooit van geworden

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 18:04

Op muesli moeten ze beter kauwen dan op brok, dus het kan wel degelijk invloed hebben op de spijsvertering.

Met vetter worden heb ik ook geen ervaring en dat paarden hun brokken slechter eten ook niet. Sterker nog: ik ken paarden die hun neus ophalen voor bepaalde soorten muesli of granenmix en hun brokken met smaak eten. En als je toch alleen muesli voert, dan maakt het toch helemaal niet uit of paarden geen brok (meer) willen eten?

Maar goed, ik kan alleen bedenken dat je je paard in de gaten moet houden als het niet mogelijk is om te mengen.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 18:06

Het gaat mij er voornamelijk om of mensen idd reacties hebben mee gemaakt. Door wat nervositeit aan de dunne of door een andere samenstelling van voer vind ik niet zo'n punt. Als het gros van de paarden de dag daarna bij wijze van plat in de stal ligt dan ben ik er graag op voor bereid .

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 18:19

Kan altijd natuurlijk...ja je weet niet , misschien zit er wel iets in die brok wat prima is voor paarden maar waar de jouwe net heel erg gevaarlijk allergisch voor is... kan altijd.

Dus alert zijn.

Maar al zou er bij sommige mensen een paard met de pootjes omhoog in stal gelegen hebben de volgende dag , wat dan nog ?

Je gaat het toch zo doen zeg je , van de ene op de andere dag overschakelen... dus tja dan ben je gewoon klaar en kun je alleen maar goed in de gaten houden hoe je paard reageerd , maar dat had je zelf ook al bedacht

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 18:31

Ik vroeg ook niet om hoe het te doen maar om ervaringen
Ik verwacht geen problemen, maar wil wel allert zijn. En misschien zijn er reacties mogelijk die ik zelf niet had kunnen bedenken.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 19:12

Sjoert schreef:
Sjakie, wellicht is het een idee om de eerste week gewoon half-half te voeren zodat de overgang minder groot is.
Dat doen nieuwe pensionklanten bij ons wel eens als het om brok gaat.

Ja, dat doe je toch ook als je een paard bijv. meer gaat voeren. Dan gaat je paardje ook niet van alleen hooi naar 6 kg. brokken op een dag (bewijze van dan hè )