Ervaring met Monty Roberts halster

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BJuwel

Ervaring met Monty Roberts halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 14:11

Wie heeft er ervaring met een Monty Roberts halster? Goede en slechte ervaringen zijn welkom.

Ik ben van plan om er een aan te schaffen voor het laden van mijn paard.

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:42

Ik heb hem welleens gebruitk bij een clinic die ik volgde bij een natural horsemanship. Het is erg handig, je hemt meer grip als met een gewoon halster. Je kunt er mee rijden en werken aan de lange lijnen. Of het ook gemakkelijk is voor het trailer laden weet ik niet. Weet wel dat de prijs erg pittig is, jammer genoeg. Anders had ik er ook een aangeschaft.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:12

heb je dan problemen met het laden van je paard?
met alleen het halster zijn je problemen nog niet opgelost....
Misschien kan ik je helpen, ik heb al meerdere moeilijke paarden voor mensen geladen en ik woon niet zo ver bij je vandaan.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 19:24

is dit gewoon een touwhalster??

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 19:38

Dat Monty Roberts halster lijkt nog het meest op een controller halster. Ik vind Monty spectaculair om aan het werk te zien, maar de enorme advertising die hij doet over dat halster vind ik echt vreselijk en over the top. Daar zit hem de truc ook echt niet in.

rhijnauwen

Re: Ervaring met Monty Roberts halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:18

wij hebben super goede ervaringen met het halster! ik ben bij een show geweest, heb de dvd over het gebruik van het halster goed bekeken en Annemarie vd Toorn (ook hier op bokt!) heeft bij ons op stal een clinic gegeven. kortom, je moet geen wonderen van het halster verwachten als je het halster koopt en niet weet hoe je het moet gebruiken, als je jezelf er goed in verdiept is de methode (en het halster) super!

BJuwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 12:15

Ik heb problemen met het laden van de trailer. Ze wordt niet wild of zo maar heeft er totaal een vertrouwen in. Ze loopt er helemaal op maar haar twee achtervoetjes laat ze op de klep staan. Ze is vorig jaar uitgegleden.Na veel oefenen ging het erg goed maar we hebben weer even een balck-out.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 12:44

Ik heb niet echt ervaring met dit halster. Maar naar mijn mening los je met dit halster niks op.
Je moet ook met je paard overweg kunnen met een gewoon halster. Ik gebruik geen alleen een gewoon stalhalster.
Het is geen wonderhalster waarbij je hem op doet dat je paard op eens alle vertrouwen heeft enzo.

passepartout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 12:50

Ik heb ook zo een halster en we zijn er erg blij mee.
Paarden lopen netjes mee, mishandeld paard krijg ik nu de manen getrokken. Wij waren in het begin ook erg sceptisch maar zou het niet meer willen missen.
Laat Monty maar lekker zijn advertising doen het product mits goed gebruikt werkt.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 13:16

ik vind het nogal straf. heb er een paard van zien omslaan omdat hij tegen het touwtje aanliep zeg maar andere paarden die half paniekerig werden ervan...ik ben er geen voorstander van

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 13:30

Ik vind het een beetje te vergelijk met scherpere bitten. Je lost het probleem zelf niet op, je bestreid aan de syptonen.
Ik ben van mening dat je met je paard om moet kunnen gaan met zo min mogelijk hulpmiddelen.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 13:44

ben persoonlijk meer fan van een paard een hoofdstelletje zonder neusriem in doen om te wandelen etc. dan om zo'n halster om te doen

La_Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:15

Ik heb er hele goede ervaringen mee, vooral met trailerladen.
Mijn paardje wou een tijd terug de trailer niet meer op (geen angst, gewoon niet willen)
Toen heeft een stalgenootje haar een paar keer geladen met het monty halster en dat ging erg goed.
Van de week stond er toevallig een trailer op het erf en ik wou even kijken of ik haar erin kreeg (ze had haar gewone halster om) na veel aandringen is ze er heel eventjes in geweest maar ze ging meteen weer terug. Toen heb ik m'n monty halster omgedaan en na 2x liep ze als een hondje achter mij de trailer in, en ze bleef erin totdat ik zei dat ze weer terug mocht.
Voor mij is het ook iets voor een beetje houvast / zekerheid, ik weet dat ik haar zoiezo de trailer op krijg met dat halster.

lonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 14:15

Ik heb ook positieve ervaringen met het monty robberts halster. Wij hadden op stal ook een paard dat de trailer niet in ging. Na een middag oefenen met het halster en de methode van monty Robberts liep hij zonder problemen de trailer in! Nu kunnen we hem ook met een gewoon halster de trailer in laten lopen, maar we hebben voor de zekerheid altijd het monty robberts halster bij ons!
Ik ben dus van mening dat het Monty Robberts halster werkt mits je de juiste methode gebruikt om het halster te gebruiken en het paard te trainen. Zelf ben ik ook naar de show van Monty geweest, en ben ik een keer bij Annemarie v/d thoorn thuis wezen kijken.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 15:33

Idd, met een goede methode. Dan is dat halster een goed hulpmiddel. Maar met alleen het halster los je niks op.

Junior_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 15:35

Ik ken iemand die heeft dat halster gebruikt om haar paard ook weer vertrouwen te geven met de trailer. En bij haar werkte t echt super!!! Hij gaat er nu weer gewoon in.

BJuwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 13:43

Het gaat bij mij ook alleen om het vertrouwen en ga het natuurlijk niet zomaar gebruiken. Het vertrouwen in mijn heeft ze wel normaal kan ik met een gewoon halster goed overweg en heb ik nooit problemen. Ze heeft alleen geen vertrouwen meer in de trailer. En er waren mensen die het mij adviseerde dus ik denk laat ik het eens vragen.
Ik ga het probleem niet uit de weg maar wil wel een goede oplossing vinden, en dat is geweld zeker niet.

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:00

Wij hebben er 1 maar gebruiken hem nooit... Ik overweeg het halster te koop aan te bieden. Voor lastige paarden schijnt het goed te kunnen helpen, mits inderdaad op de goede manier gebruikt.

BJuwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 19:20

Heb je bij het halster ook een beschrijving?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:36

Ik heb verschillende types halsters zelf gemaakt; van leer, nylon en touw in de meest uiteenlopende versies inclusief knopen op drukplekken en tíg variaties op 'halty'-achtige oplossingen.

Mijn ervaring is:
- alles wat scherp werkt roept weerstand op
- alles wat aansnoert roept weerstand op
- iets wat aansnoert en scherp inwerkt roept véél weerstand op
Alles wat weerstand oproept heeft inherent een potentieel probleem want actie is - reactie.

Ik werk inmiddels hoofdzakelijk met 1" dik touw als lariat (om de hals) en verder met zachtleren halster.
Ben nét ook bij mijn jonge hengst van het vederlichtste gebruik met een touwhalster overgestapt op zachtleer. Fase 'nul'; het gewicht van alleen de lange lijn is al meer dan fase 2 op het leren halster en ik merk het verschil duidelijk. Het is nu zuiver een kwestie van of ik meer slimmer ben dan hij sterker

Lisanne1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:44

Nee geen ervaring mee, wel goede dingen over gehoord.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:40

Iranda schreef:
Voor lastige paarden schijnt het goed te kunnen helpen, mits inderdaad op de goede manier gebruikt.

Hier staat de crux; wie een 'lastig' paard met aansnoering kan motiveren zonder alleen maar méér weerstand op te roepen kan het paard ook zonder motiveren....
Het voordeel van dit halster is dat het niet persé aansnoert dus niet zoals een touwhalster is, wat altíjd van scherp inwerkende dun touw is.

Als je echter een gedragsprobleem wil oplossen moet je dit nóóít in de techniek zoeken maar in het gedrag van het paard
Met het MR-halster is de valkuil dat je te snel druk opbouwt en te snel verhoogd.
Inge Teblick heeft een mooie uitspraak die 100% waar is: 'zet het op en wácht.'

Wat in dit opzicht opvallend is, is de tegenstrijdigheid binnen PNH waar de opbouw van fase 1 naar fase 4 een belangrijke pilaar is terwijl óók gezegd wordt; het duurt nooit langer dan 4 dagen dus alles wat sneller gaat valt mee.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:43

Woogy schreef:
ik vind het nogal straf. heb er een paard van zien omslaan omdat hij tegen het touwtje aanliep zeg maar andere paarden die half paniekerig werden ervan...ik ben er geen voorstander van

Nee, me neither