wie heeft er ervaring met myler bitten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

wie heeft er ervaring met myler bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 22:45

wie heeft er ervaring met myler bitten?
wat zijn de voor en nadelen?
merkten jullie verschil met de overschakeling
zijn de bitten zachter voor de mond of juist scherper

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:05

Ik ga er van de week een proberen.

Ik weet wel als je ze verkeerd gebruikt ze heel scherp kunnen in werken.

Ik heb de men uitvoering maar het principe is de werking het zelfde als het rij bit.

De werking is dat de beide kanten appart kunnen scharen dus als je links vraagt blijft de rechter kant stil liggen.

Maak je een ophouding met beide handen werken de allebei de kanten in.

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:38

gebruik even de zoekfunctie, hier zijn al h'e'el veel topics over

Ik heb ook een myler, en het bevalt mij goed. Ik merk dat Jelmer het prettig vind dat het bit heel stil in zijn mond ligt door die speciale sleuven in de bitringen, en hij vind het ook veel lekkerder door de koperinleg. Het idee achter de bitten vind ik goed, er is goed over nagedacht en met een zachte hand is het voor mijn paard in ieder geval prettiger. Je kan ieder bit zo scherp maken als je zelf wil, maar bedenk wel dat je met een wat 'scherper' bitje ook wat minder in je hand hebt, een gevoelig heel gevoelig of bang paard zal er waarschijnlijk geen gewicht op durven te nemen.

Kijk gewoon wat je er mee kunt, bevalt het, ga er lekker mee door. Bevalt het niet, zoek een ander bit (en breng de myler terug, als het nog binnen 10 dagen zeker is dat het niks is, zolang is de 'proeftijd')

EdelweissBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:49

Ik heb er ooit een keer mee gereden bij een demonstratie van hun. Het idee erachter vind ik wel goed, nadeel alleen vind ik dat ze erg duur zijn in de aanschaf en als je niet zeker weet of dit bit voor jou paard geschikt is, kun je veel geld 'verliezen'. Annebel reageerde er toen wel goed op, maar dat kwam volgens mij ook voor een groot deel omdat ik met een hele losse teugels moest rijden, dan heeft ze normaal gesproken ook geen problemen, die kwamen toen pas als ze echt aan het werk moest. Maarja de pony moet natuurlijk ook eerst wennen aan het bit. Je kon bij ons toen wel een bit lenen bij de ruitersportzaak. Je kocht hem als het ware, en per week ging er 7,50 van de waarde af. Dus zo kon je ze wel goed testen. Een nadeel van het bit vind ik ook, dat het bit dat Annebel toen in had niet op wedstrijden gebruikt mocht worden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:10

chaai schreef:
gebruik even de zoekfunctie, hier zijn al h'e'el veel topics over

Misschien is het je ontgaan, maar die werkt al heel lang niet meer............

Citaat:

powered by
Zoek in WWW Zoek in Bokt.nl
Zoek: het Internet pagina's in het Nederlandspagina's uit Nederland

Uw zoekbewerking - myler - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd

Suggestie:

* Zorg ervoor dat alle woorden goed gespeld zijn.
* Probeer andere zoektermen.
* Maak de zoektermen algemener.
* Gebruik minder zoekwoorden.

Toen ze voor het eerst in NL uitkwamen hebben we wat menbitten gehad om te testen.
We waren er niet echt enthousiast over, mondstuk is behoorlijk dun en werd niet fijn aangenomen door de paarden, voorpaard van het tandem wilde het bit/de leidsels niet meer meenemen na een wending.
Groot nadeel: ze zijn er alleen in 12,5 en 13,5 cm voor een groot paard is dat al snel te smal.

EdelweissBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:24

Ilindra schreef:

Toen ze voor het eerst in NL uitkwamen hebben we wat menbitten gehad om te testen.
We waren er niet echt enthousiast over, mondstuk is behoorlijk dun en werd niet fijn aangenomen door de paarden, voorpaard van het tandem wilde het bit/de leidsels niet meer meenemen na een wending.
Groot nadeel: ze zijn er alleen in 12,5 en 13,5 cm voor een groot paard is dat al snel te smal.

Dat van die dikte zou heel goed kunnen. Toen met die demonstratie was die vrouw van die Bitten ook naar Nederland gekomen en ze vertelde ook dat veel bitten te dik zijn en dat de myler bitten idd dunner zijn.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 07:21

Ik heb er een tijdje (nu nog steeds, maar ik moet er maar een kopen) eentje geleend. Ik merk echt verschil met rijden. Mijn paard is veel rustiger met z'n hoofd en zoekt de aanleuning zelf op.
Eerst liep hij altijd te klooien met z'n hoofd, als ik m'n handen stil hield liep hij met z'n hoofd te schudden en dan weer achter de teugel en dan weer trekken, noem maar op.
Met dit bit zoekt hij m'n hand lekker op en blijft dan zo lopen. Hij is veel ontspannender.
Dus ik ga er zeker een kopen, ze zijn alleen zo duur. Maar ze gaan natuurlijk wel heel lang mee.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 07:26

het is al snel te denken van : 'hey mijn paard is sterk nu moet ik maar een ander bit nemen'. Vaak is het zo dat de ruiter niet genoeg rijden kan.

Maar helemaal geen druk in je handen is ook niet goed, dan komt die gewoon onder het werk uit.
Nee geef mij maar K&K ben ik met heel veel paarden over te spreken!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:11

op www.paardenschuur.nl is veel informatie te vinden in het nederlands.

Ik wil het zelf ook gaan proberen...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:17

Nimmedor schreef:
het is al snel te denken van : 'hey mijn paard is sterk nu moet ik maar een ander bit nemen'. Vaak is het zo dat de ruiter niet genoeg rijden kan.

Maar helemaal geen druk in je handen is ook niet goed, dan komt die gewoon onder het werk uit.
Nee geef mij maar K&K ben ik met heel veel paarden over te spreken!

Die bitten worden niet aanbevolen als de paarden sterk zijn. Er zijn andere overwegingen om zo een bit te nemen. Kijk eens op de site van hun, staan een aantal suggesties gegeven. Mijn paard iig is heel rustig in zijn hoofd geworden, andere bitten en zeker de vriendelijk te boek staande bitten, waren hem veel te groot en te dik en waren een bron van ongenoegen in zijn mond. Nu heeft hij gewoon zijn mond rustig dicht, anders was het een gefriemel, gerammel en gefrut van jewelste ook als je de teugels gewoon lang had en je rustig aan het stappen was of een relaxed bosritje aan het maken was. Ik kan mij voorstellen als je een dik ding op je tong hebt liggen en je je mond dicht doet het drukt tegen je tong en verhemelte dat dat je een irritatie kan opleveren. Ze zijn niet geboren met bitten en zeker niet met die dikke ijzeren staven, hoe dikker hoe zachter, toch? Dit dunne bitje heeft geen notenkraker effect en is dun genoeg zodat het niet een storende staaf in de mond is, weinig ruimte in neemt.

unamie

Re: wie heeft er ervaring met myler bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 10:42

bedankt voor de site angela 88
er staat veel info op

ik zou wel eens zo'n bit willen proberen
mijn paard geeft wel makkelijk na maar schuimt vaak niet of aan 1 kant
ook laat ze soms moeilijk los
ik wil een zo normaal mogelijk bit waar ik gewoon mee kan starten
dat mag volgens mij niet met sleuven
als ik goed begrijp kun je zo'n bit zelf samenstellen
maar kun je hem dan nog wel teruggeven als ie niet bevalt

er zijn ook clinic 's van myler
een half jaar geleden was er 1 bij mij in de buurt maar ik wist het te laat ..vond ik erg jammer
weet iemand waar ik zo'n bit kan testen in de buurt van noordwijkerhout ?

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:51

mijn ervaring is dat mijn beide paarden het helemaal niets vinden. rijdt normaal met een k&k (dubbel of enkelgebroken) en omdat iedereen zo vol lof was heb ik ook een myler geprobeerd.
De ene is erg los in de aanleuning vaak en werd met myler nog veeeel losser (kortom, wilde absoluut niet aan dat bit komen)
de ander, die erg 'zeikerig' (gelukkig) is op scherpere bitten werd echt heel bang van de Myler. Mocht totaal niet aan mn teugel zitten en hij kroop er ofwel helemaal achter ofwel gooide hij zn hoofd de lucht in en probeerde zo de "druk" (had nog niet eens contact) weg te krijgen.
Voor mij dus niks, ben weer terug bij de K&K's en dat bevalt me prima!

MAAR

ik heb mn bit via bokt verkocht en de nieuwe eigenaar is er wel erg gelukkig mee!
Het ligt dus denk ik toch een beetje aan wat je paard prettig vindt. Sommige vinden juist die dikkere bitten onprettig, anderen de dunnere. Kwestie van proberen dus uiteindelijk...

@Unamie
bij de meeste ruitersportzaken kan je ze kopen en mag je ze een aantal dagen op proef. Bevalt het dan niet krijg je je aankoopbedrag - 7 euro (voor het wegwerken van kleine beschadigingen geloof ik) terug...

Nienke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:53

Ik heb er sinds een paar maanden 1 en ben er heel blij mee!

Mijn paard was niet sterk, eerder het tegenovergestelde ervan. Ik had eigenlijk nooit echt aanleuning, en ze reageerde vaak heel heftig op hele lichte teugeldruk, liep vaak met haar hoofd in de lucht.

Met de myler is het niet weg (ze is ook al 18, dus het is grotendeels gewoonte geworden), maar wel véél beter geworden. Ik kan nu teugelhulpen geven zonder dat ze daar op reageert of ik haar iets vreselijks aan doe want zo kon het er soms echt uitzien. Ze is nu heel rustig met haar hoofd, ze vind het volgens mij echt een fijn bit! Eigenlijk gaat het nu alleen nog fout als ze kwaad is, en dat komt gelukkig bijna nooit voor

Ik denk niet dat het voor alle paarden werkt, en je moet er zeker voorzichtig mee zijn want ze kunnen heel scherp inwerken, maar als je echt problemen hebt met andere bitten is het het proberen waard lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:39

@Noukie, waarom wilde je veranderen als met de bitten waar je paarden op worden gereden het goed deden? Ik zou nooit een paard verrassen met iets nieuws als ze gewend zijn aan hun eigen dingetjes en het er goed mee doen. Paarden zijn gewoonte dieren, maar als blijkt dat je paard met de lofgeroemde K&K het eigenlijk helemaal niet zo goed doet en het er eigenlijk niet zo goed mee kan vinden, reden toch om wat anders te proberen?

Honderden bitten op de markt, maar ik heb geen behoefte deze allemaal uit te gaan proberen, wel die ene specifieke om een reden waarvan ik denk, goh, wellicht......

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:45

@Russel
1 had zowiezo al zn hele leven een aanleuningprobleem. Hij is aan het bit te krijgen, maar iedere dag opnieuw moet je daar werk van maken zeg maar. Mensen zagen dat en gaven als tip eens een Myler te proberen. Dat heb ik gedaan dus En nu weer gewoon terug bij het oude dus.
Toen heb ik de myler in de kast gehangen en kwam op een dag op stal, terwijl mn complete hoofdstel met gewone bit nog bij mn ma in de auto bleek te liggen. Met losse stukken in mn kast een hoofdstelletje gemaakt en dus de myler gepakt (dan had ik iig een bit en echt kwaad om een keer daarmee te rijden zou zowiezo niet kunnen dacht ik)
vandaar dus eigenlijk... met die laatste was ik dus zowiezo niet van plan te wisselen, was puur uit nood en toen viel dat me zo duidelijk op

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 11:53

russel schreef:
Paarden zijn gewoonte dieren, maar als blijkt dat je paard met de lofgeroemde K&K het eigenlijk helemaal niet zo goed doet en het er eigenlijk niet zo goed mee kan vinden, reden toch om wat anders te proberen?

Honderden bitten op de markt, maar ik heb geen behoefte deze allemaal uit te gaan proberen, wel die ene specifieke om een reden waarvan ik denk, goh, wellicht......

vroeger reed ik ik met een gebroken trens en nu rij ik al 9/10 jaar met een dubbel gebroken K&K trens
en ik ben er altijd tevreden over geweest en nog..
maar het myler bit heeft mijn nieuwschierigheid gewekt
en ik ben gewoon erg benieuwd of ze wat beter los laat en meer schuimt op het bit

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:57

Sjors reageert er super op. Hij schuimt veel en veel meer met het rijden, neemt het bit fijn aan en loopt er goed op. Als ik het net bij hem indoe, staat hij er al op te knabbelen en mee te spelen . Grote voordeel vind ik juist de dikte en de pasvorm, het drukt niet in de lagen en het is naar de mond gevormd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:02

unamie schreef:
russel schreef:
Paarden zijn gewoonte dieren, maar als blijkt dat je paard met de lofgeroemde K&K het eigenlijk helemaal niet zo goed doet en het er eigenlijk niet zo goed mee kan vinden, reden toch om wat anders te proberen?

vroeger reed ik ik met een gebroken trens en nu rij ik al 9/10 jaar met een dubbel gebroken K&K trens
en ik ben er altijd tevreden over geweest en nog..
maar het myler bit heeft mijn nieuwschierigheid gewekt
en ik ben gewoon erg benieuwd of ze wat beter los laat en meer schuimt op het bit

kan ik mij ook voorstellen Maar er staat ook op de site dat de paarden er aan moeten wennen en dat je eigenlijk pas na een paar weken kan kijken of het bit bevalt. Mijn paard moest eerst ook wennen. Hij deed helemaal niks met het bit, gewoon mondje op elkaar, gelukkig niet die kaken stevig op elkaar en ineens ging hij er op sabbelen. Misschien ook omdat ik sweet iron heb, en er toen pas iets met het ijzer ging gebeuren waardoor het smaakte.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:06

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 12:08

thanks needje

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:21

Ik vind deze bitten niet scherper dan een gewoon dubbelgebroken bit. Door de vorm zijn ze denk ik vriendelijker voor het paard.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 01:42

iedereen bedankt voor de reacties
ik heb besloten er 1 te kopen of als het kan eerst uitproberen
de meeste van jullie zijn positief zo te horen
dus ik ben benieuwd hoe het bij mijn paard zal zijn

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:10

Hoi,

Ik heb een Billy Allen bit, de goedkopere variant van een myler. Maar ik merk tot nu toe geen verschil. Sterker nog op zijn oude dubbelgebroken bit loopt hij veel meer te kauwen ......
Dus ik rijd nu weer met het oude bit. Ik ga de BA nog eenmaal proberen, merk ik weer geen verschil ( ik rijd er dan wel 15 keer ofzo mee ) dan verkoop ik hem !

Groetjes,

Maris