zie ook mijn topic van deze morgen:
Topic deze morgen
Ik ben dus net terug van Nederland om het paardje te testen dat ik eventueel zo willen kopen. Nu zal ik het er meteen maar bij zeggen, het gaat hier om een lief schatje van maar 1000 €.
Het was niet meteen JA, maar misschien.
Ik heb nog een beetje terughoudend omdat het nog maar het 2de paardje is dat ik ga bekijken. Het eerste was kompleet NEE. Maar nu zij. Ja, ik twijfel wel.
Ik heb even op haar gereden ( ook omdat de buiten piste er vreselijk slecht bij lag, ze zakte soms meer dan 15 cm in de modder en water). Het ritje dat ik gemaakt heb viel eigenlijk wel mee. Ze vertelde me dat ze al meer dan een half jaar stil stond. Voor zo stil te staan was ze vreselijk mak. Ze ging heel moeilijk in draf. Eens ze vertrokken was, ging het beter. Haar galop was rustig ( gelukkig) voor de rest liep ze eigenlijk mooi aan de teugel, zonder dat ik er iets voor moest doen. Hoewel de eigenaars zeiden dat ze vroeger ook enkel recreatief bereden werd. Ik denk dat ik alles maar een kleine 20 min gereden heb.
Nu qua verschijning, ze was vond ik vrij mager, maar zag er wel vrij lief uit. Ik denk met de nodige liefde en knuffels word het een echte knuffelkont
.Nu waren haar hoeven waren echt veel te lang. Volgens mij had er heel lang geen hoefsmid meer aangeweest
. Haar linker achterhoef was zelfs ingescheurd of afgebrokkeld. Is dit erg? Ik ken hier echt te weinig voor te weten of dit erg is voor de verdere ontwikkeling van het paard. Natuurlijk als ik haar zou kopen, dit zou het eerste zijn dat er gebeurt....Ook spreken jullie over het vertrouwen in de eigenaars. Ik had dit niet echt. Ook niet dat ik ze echt wantrouwde. Maar zo de uitleg van:
Waarom zou ik ze meegeven op testperiode. Ik ken jou niet ( dat begrijp ik) Maar voor 1000 € wat kan je daar voor hebben. Je koopt haar en als ze je niet aanstaat dat doe je ze naar de slacht dan heb je aan heel deze operatie maar 400 € verloren. En zo van: als ik nog 2 maand wacht dan verkoop ik ze voor 1300 € als draagmoeder.Ja waarom wil hij ze nu al verkopen. Ze kost hem niets! Hoefsmid en Da komen er niet, denk ik. En eten, voor een boer die meer dan 15 paarden heeft lopen zal die 2 maanden eten voor 1 paard wel niet zo een verschil uitmaken, zeker.....
Ze was echt wel niet echt onderhouden. Haar manen volledig in de knoop, en ik vond ze eigenlijk wel mager.
Ook het zadel en alle toebehoren waren oud en zo maar van een stapel genomen, dus waarschijnlijk ook niet echt passen ( denk ik).
Dus ik heb zoiets, hoe kan ik haar dan goed testen?
Ik vond dat ze vrij goed zat. Ze was wel heel mak, en ik kon ook nog niet zo goed doorzitten, ik had het gevoel dat ik niet vast plakte met velop
Nu, kan dit allemaal een beetje veranderen eens dat paardje terug betere hoeven heeft? Eens dat terug een hevige dosis knuffeld heeft gekregen. En ik een betere piste heb? Wordt ze eens ze terug wat meer bereden word terug wat minder mak ( want nu moest ik een zweep gebruiken eer ze in draf ging, ik doe dit normaal nooit )
Help wat zouden jullie doen?

Ik denk dat ik nu eerst nog wat andere paardjes ga bekijken, om ze een beetje te vergelijken. Zoadt ik wat meer basis heb om dit helderder te zien. En dan ga ik na de feestdagen als het dan nog aan de orde is, eens terug met een dierenarts (eerst nog ene vinden die van belgie naar Nederland wil gaan voor mij
), en samen met nog enkele kenners ga ik haar dan nog eens bekijken. Mocht ze verkocht zijn tegen die tijd, nou ja dan is dat jammer ( en dan hoop ik dat ze er beter wordt verzorgd
)
)