Net terug van het paardje dat ik wou, jullie mening?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

schattebol

Net terug van het paardje dat ik wou, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 16:49

Ik ben dus net terug van het paardje dat ik eventueel wil kopen.

zie ook mijn topic van deze morgen:
Topic deze morgen

Ik ben dus net terug van Nederland om het paardje te testen dat ik eventueel zo willen kopen. Nu zal ik het er meteen maar bij zeggen, het gaat hier om een lief schatje van maar 1000 €.

Het was niet meteen JA, maar misschien.

Ik heb nog een beetje terughoudend omdat het nog maar het 2de paardje is dat ik ga bekijken. Het eerste was kompleet NEE. Maar nu zij. Ja, ik twijfel wel.

Ik heb even op haar gereden ( ook omdat de buiten piste er vreselijk slecht bij lag, ze zakte soms meer dan 15 cm in de modder en water). Het ritje dat ik gemaakt heb viel eigenlijk wel mee. Ze vertelde me dat ze al meer dan een half jaar stil stond. Voor zo stil te staan was ze vreselijk mak. Ze ging heel moeilijk in draf. Eens ze vertrokken was, ging het beter. Haar galop was rustig ( gelukkig) voor de rest liep ze eigenlijk mooi aan de teugel, zonder dat ik er iets voor moest doen. Hoewel de eigenaars zeiden dat ze vroeger ook enkel recreatief bereden werd. Ik denk dat ik alles maar een kleine 20 min gereden heb.

Nu qua verschijning, ze was vond ik vrij mager, maar zag er wel vrij lief uit. Ik denk met de nodige liefde en knuffels word het een echte knuffelkont .

Nu waren haar hoeven waren echt veel te lang. Volgens mij had er heel lang geen hoefsmid meer aangeweest . Haar linker achterhoef was zelfs ingescheurd of afgebrokkeld. Is dit erg? Ik ken hier echt te weinig voor te weten of dit erg is voor de verdere ontwikkeling van het paard. Natuurlijk als ik haar zou kopen, dit zou het eerste zijn dat er gebeurt....

Ook spreken jullie over het vertrouwen in de eigenaars. Ik had dit niet echt. Ook niet dat ik ze echt wantrouwde. Maar zo de uitleg van:

Waarom zou ik ze meegeven op testperiode. Ik ken jou niet ( dat begrijp ik) Maar voor 1000 € wat kan je daar voor hebben. Je koopt haar en als ze je niet aanstaat dat doe je ze naar de slacht dan heb je aan heel deze operatie maar 400 € verloren. En zo van: als ik nog 2 maand wacht dan verkoop ik ze voor 1300 € als draagmoeder.Ja waarom wil hij ze nu al verkopen. Ze kost hem niets! Hoefsmid en Da komen er niet, denk ik. En eten, voor een boer die meer dan 15 paarden heeft lopen zal die 2 maanden eten voor 1 paard wel niet zo een verschil uitmaken, zeker.....

Ze was echt wel niet echt onderhouden. Haar manen volledig in de knoop, en ik vond ze eigenlijk wel mager.

Ook het zadel en alle toebehoren waren oud en zo maar van een stapel genomen, dus waarschijnlijk ook niet echt passen ( denk ik).
Dus ik heb zoiets, hoe kan ik haar dan goed testen?

Ik vond dat ze vrij goed zat. Ze was wel heel mak, en ik kon ook nog niet zo goed doorzitten, ik had het gevoel dat ik niet vast plakte met velop

Nu, kan dit allemaal een beetje veranderen eens dat paardje terug betere hoeven heeft? Eens dat terug een hevige dosis knuffeld heeft gekregen. En ik een betere piste heb? Wordt ze eens ze terug wat meer bereden word terug wat minder mak ( want nu moest ik een zweep gebruiken eer ze in draf ging, ik doe dit normaal nooit )

Help wat zouden jullie doen?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:07

Als je het paard zelf leuk vindt laten keuren door de veearts. Dan weet je of ze gezond is.
Slecht onderhouden voetjes is niet erg, zolang ze niet kreupel of onregelmatig loopt. Dat kan de smid wel verhelpen.
Je hebt wel kans dat ze ook niet zo goed gevoerd is en dat ze met beter voer wat heviger wordt.
Heb je een ervaren persoon meegenomen en wat zei die ervan?

Als je haar leuk vond, gewoon nog eens terug gaan met een ervaren persoon, nog eens rijden, paardje na laten kijken.
Ik heb op die manier ook mijn paard gekocht en dat bleek toen hij was opgeknapt nog een heel leuk paard te zijn ook.

Als je het paard niet leuk vindt, of je twijfelt erg, dan gewoon verder zoeken, er staat genoeg te koop.

Op proef geven zou ik zelf ook niet doen en eerlijk gezegd bijna niemand die ik ken, dus dat hoeft geen criterium te zijn.
Het argument van die 1300 Euro is een verkoopsargument, daar moet je verder niet over na denken. Dat zegt hij om je over de streep te trekken.

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:19

Je moet er natuurlijk zelf voor gaan, maar ik vind dat het goed klinkt.
Ik zou een ervaren persoon meenemen, iemand die er verstand van heeft.
Succes!

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:23

ik zou hetzlefde zeggen als Urielle,

niks aan toe te voegen dus.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:25

idd iemand meenemen die verstand heeft.
tuurlijk kan je door wat dingen heen kijken, als mager enhoeven, vaak is dat zo opgeknapt.
maar dat ze een half jaar stil heeft gestaan? ik zou daarbij twijfelen.
in elk geval als je wil kopen goed keuren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:26

ben het helemaal met urielle eens, niks aan toe te voegen!

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:29

Laten keuren

Ik krijg een beetje een vieze smaak van bepaalde opmerkingen van die boer.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:34

Ja zeker laten keuren, en als dat niet mag weet je genoeg..

Trouwens wat een rare opmerking van dan heb je er maar 400 euro aan verloren. 1000 euro is duur voor een paard waar van alles en nog wat aan mankeert.. het is wel 2200 gulden!
Succes met je keuze, en zeker laten keuren!

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:37

Gewoon laten keuren.
Je moet dat op proef nemen omdraaien.
Jij hebt een goed paard dat je wegdoet. Na 2 weken op proef komt ze verreden terug en je kan haar niet meer kwijt. Zal jij dit doen?
Ik vind het niet vreemd dat ze haar niet op proef meegeven.
Een paard kopen neemt altijd risico's met zich mee.
Het is geen hoofdprijs, dus ikzelf zal het risico nemen.

Aramat

Re: Net terug van het paardje dat ik wou, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:38

schattebol schreef:
maar 1000 €.

Maar 1000 €?? Ik vind t klinken als te veel geld voor dit paardje! Zou dr sowieso eerst laten keuren en nog een keer gaan rijden voordat je een beslissing neemt..

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:00

als het paardje een half jaar heb stil gestaan en nu zo rustig is moet je wel oppassen dat ze niet verdooft is zeg maar. want het zal de eerste keer niet zijn. en ik zou iemand meenemen die er wel verstand van heeft.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:12

en inderdaad misschien zijn er al meer kopers geweest die m hebben uitgeprobeerd..

En let er ook op of het paard genoeg mogelijkheid heeft om te drinken, want zonder water worden ze ook suf

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:46

"Maar" 1000 euro? Da's altijd nog 2200 gulden........ Ik vind het nogal wat, voor dat wat je beschrijft! En dan is het nog maar de vraag wat er voor werkelijk paardje onder die verwaarlozing uitkomt.... Kan aangenaam meevallen, maar ook vies tegenvallen!

Ik heb mijn, weliswaar toen totaal onhandelbaar overspannen, toen 12jarige Epony merrie, redelijk onderhouden (hoewel mager van de stress en verzuring kreeg ze wel redelijk voer, had regelmatig 'n, weliswaar slechte, hoefsmid gezien, was ontwormd, etc.), voor 900 euro kunnen kopen! GEWELDIG paard geworden, maar destijds echt geen cent méér waard!

Ik zou 'ns met 'n uitgestreken gezicht de helft bieden en kijken of je op 750 uit kunt komen, dat zou ik redelijk vinden. Mag ie blij zijn dat ie 150 piek meer krijgt dan de slager geeft!

Veel succes, en anders, blijf er niet te lang bij hangen, bij serieuze twijfel, doe het niet. Er zijn zo vreselijk veel paarden te koop...... Als je de echte "KLIK dit IS em!" hebt, dan "weet" je dat je ervoor wilt gaan, is mijn ervaring. Maar bij deze vind ik het risico nogal groot.

Groetjes
Licorne

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:00

Was dit bij een particulier of bij een handelaar? Er adverteert nl. ook een handelaar op diverse sites (stal is in België) en daar zou ik dus sowieso geen paard kopen gezien alle negatieve ervaringen die ik gehoord heb (waarvan een aantal uit zeer betrouwbare bron).

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:30

quote ///Ik zou 'ns met 'n uitgestreken gezicht de helft bieden en kijken of je op 750 uit kunt komen, dat zou ik redelijk vinden. Mag ie blij zijn dat ie 150 piek meer krijgt dan de slager geeft!///

de slager geeft voor zon paard krap aan 275 euro

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:22

Ow, nou ja, dat soort dingen weet ik niet, maar ik ging even uit van die "400 euro verloren".... van 1000 afgetrokken dan dus he.....

Als de slager er dat maar voor geeft, dan mag zo'n man HELEMAAL blij zijn als ie een paar honderd meer krijgt...........

Groetjes
Licorne

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:31

Die man wil het paardje maar al te graag kwijt zo te horen.
Ik ga helemaal mee met wat de rest zegt, laat dr keuren, en ga nog eens proefrijden met iemand die er verstand van heeft. Succes!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:35

Tja ik ga volgzaam met de rest mee
Als je interesse hebt zou ik gewoon de dierenarts laten komen om het paard volledig te laten keuren dus niet alleen klinisch maar ook met foto's.
Heb je wel gevraagd of het paard een luchtzuiger is etc dit is wel heel belangrijk om te weten.

Verder wens ik je heel veel succes met de keuring als je voor dit paard gaat.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:01

Ik heb tot nu toe eigenlijk alleen maar mishandelde/verwaarloosde paarden gekocht en nooit spijt gehad. Maar nooit er op uit geweest om een goed rijpaard te kopen. Het is dus maar wat je zoekt.
wil je geen risicos nemen, en zoek je een goed rijpaard, dan laat je haar keuren. Vind je het gewoon een leuk paard wat je wil hebben, wat er ook van komt, dan koop je haar...

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:08

Gewoon laten keuren als het dier je aanstaat. En qua proeftijd, ik zou mijn paard ook niet op proef aan iemand meegeven. En ze dan terugbrengen terwijl er misschien weet ik veel wat mee is gebeurd, waarna ik met de gebakken peren zit.
Verder kostte mijn eerste, een strontvervelende E-pony zonder papier, zadelmak maar idioot, wel heel mooi, merrie, 5 jaar, ook 1000 euro. En daar was uiteindelijk niets mis mee behalve de beroerde opvoeding, en heb haar later ook erg goed kunnen verkopen nadat ik er wat werk in had gestopt.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:13

ik eigenlijk wel benieuwd wat je gaat doen, laat je het even weten?

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 21:30

Ja jullie hebben me nu nog meer laten twijfelen....

Ik word er helemaal gek van Ik denk dat ik nu eerst nog wat andere paardjes ga bekijken, om ze een beetje te vergelijken. Zoadt ik wat meer basis heb om dit helderder te zien. En dan ga ik na de feestdagen als het dan nog aan de orde is, eens terug met een dierenarts (eerst nog ene vinden die van belgie naar Nederland wil gaan voor mij ), en samen met nog enkele kenners ga ik haar dan nog eens bekijken. Mocht ze verkocht zijn tegen die tijd, nou ja dan is dat jammer ( en dan hoop ik dat ze er beter wordt verzorgd )

Het is zo dat ik eigenlijk geen echte ambities heb met mijn toekomstig paardje. Louter recreatief wat in de bak rijden en dan veel buiten, lekker samen genieten. Of ze stalgebreken heeft maakt eigenlijk toch niet zo uit. Ik heb een plekje op een wei ( vol pension) waar ze altijd buiten staan. of zie ik dit verkeerd?

Water had ze genoeg, er stond een oud bad volledig gevuld met ik denk regenwater. Ze liep op een wei, super groot, en er stond een grote wagen met hooi( waar ze aan moesten eten met hun voeten in de modder zeker 20 cm )

Inspuiten of verdoven? Is het deze prijs waard? Ik bedoel kost dat niet veel om er uiteindelijk nog iets aan over te houden.
En volgens hen was er nog niemand geweest.
Dat zag ik trouwens aanhet zadel dat ze erop legde. Volgens mij niet echt haar zadel. Volgens mij meer iets voor een halflinger en het hoofdstel was niet op maat gezet!!!! Dus ik denk dat er werkelijk niet meer met gereden was.
Dat hij er van wilde is wel duidelijk ( heb zelf ook in de verkoop gezeten en ik ken de trucken wel)

In ieder geval ik hou jullie op de hoogte en eens de beslissing gevallen is zal ik hier dan ook de nodige fotos enzo posten...

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:08

Je kan ook gewoon een dierenarts in NL bellen hoor. Je spreekt met de huidige eigenaar van t paard af dat je het dier komt halen/ dat zij hem naar de kliniek brengen, dat ie daar gekeurd wordt, je zorgt dat zij erbij zijn, en dat je m gelijk mee kan nemen als ie goed blijkt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:20

als ik dit zo lees ,ben ik toch terughoudener dan rest hier!

ik zou het paard uit je hoofd zetten.

voor een paar centen meer kan je een paard kopen dat er goed uitziet en waar meer mee gedaan is.

als je een beetje rond kijkt staat er zat te koop rond de 1000/1500 euro.

ik ben bang dat je mischien veel ellende op je hals haalt met dit paard.
want wat gebeurt er als je er lekker mee aan de slag gaat?
wie weet speelt een oude blessure op,je weet maar nooit.

ik heb 4jr geleden een 5jr gekocht,was klinisch goed ik ben er mee gaan werken in de bak en ze ging sukkelen.
4mnd later na veel bezoeken aan de kliniek is ze afgemaakt ,ze had geen goed aangelegde rug en een zenuw beknelling.
dit paardje was een jr lang door kinderen van 9jr met lange teugel buiten gereden,hoefde niet te werken.
bij de keuring niets aan de hand,totdat je een paar weken lekker bezig bent .

dus pas goed op,een keuring is ook maar een moment opname en als het paard allang op rust staat komt zo`n blessure er pas na weken uit!

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:42

Ik vind het hele verhaal nogal vaag klinken.

Waarom een halfjaar stilstaan en waarom moet hij er vanaf.
Een goed paard kost veel en veel meer.

Ik zou er goed over nadenken. Dit zijn t soort paarden die verborgen gebreken hebben.

Ik heb ook zo'n paard gekocht. Een paar mooie praatjes een leuk paard.
En een goede klinische keuring, maar ondertussen.

Mijn paard had op dat moment gewoon al zware atrose. Maja na een halfjaartje stilstaan legt bijna elk paard een goede klinische keuring af.
En dit paard heeft mijn ouders €3500 gekost. Wat nog niets is bij alle medische kosten.

Ik zou toch maar even verder zoeken. Genoeg paarden en heust wel 1 die perfect is voor jou.