welke riemen schuren het minst over zweetblad?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

QueJira

welke riemen schuren het minst over zweetblad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 16:27

Ik heb vandaag een nieuw zadel gekocht(Euroriding Luxor).Nu draag ik eigenlijk altijd mijn beugelriemen onderlangs het zweetblad,maar nu vertelde zadelmaker mij dat dat niet echt bevordelijk is voor je zadel(heel verhaal,je zadel valt niet meteen uitelkaar hoor als je het wel doet,maar er kunnen kleine kwaaltjes optreden,door het onderlangs dragen,en die vallen dan niet onder garantie van fabrikant)
Nu vroeg ik me af,als ik ze dan toch maar over het zweetblad ga dragen;welke stijgbeugelriemen vinden jullie het prettigst(ze moeten echt niet rekken)en nog belangrijker,welke beschadigen het minst je zweetblad??

Dank U

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:30

Ik heb leren riemen met een nylon inlage. Het merk staat er niet (meer) op, dus daar kan ik je niet aan helpen
Ze rekken absoluut niet, ik gebruik ze nu al 2 jaar. Het enige nadeel is dat ze wel wat dikker zijn dan normale beugelriemen, daarom heb ik de gesp nu aan de onderkant.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:37

Mijn instructrice heeft haar zadel nu 7 jaar en draagt de beugels altijd onder het zweetblad en het zadel is in topconditie, hij ziet er nog als nieuw uit,

naar mijn mening schuurt elke beugelriemen het zadel kaal.
succes er mee.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:40

Volgens mij heeft Passier hele mooie beugelriemen, net als Stubben. Heel fijn leer en blijft super mooi!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:42

Het schijnt dat die van Prestige dus geen schuurplekken maken op je zweetblad, althans daar reclameren ze mee. Ze zijn alleen niet goedkoop € 92,50...Het is ook wel heel zacht leer.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:45

dobbel schreef:
Mijn instructrice heeft haar zadel nu 7 jaar en draagt de beugels altijd onder het zweetblad en het zadel is in topconditie, hij ziet er nog als nieuw uit,

naar mijn mening schuurt elke beugelriemen het zadel kaal.
succes er mee.

Dat is wel een goed idee, was ik zelf nog nooit op gekomen, misschien ga ik dat ook doen .

En idd, volgens mij zit er niet zoveel verschil in de beugelriemen met welke wel en niet kaal schuurt.

QueJira

Re: welke riemen schuren het minst over zweetblad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 17:14

ja zadelmaker had het dus over kalfsleren riemen,volgens mij van prestige of passier.Die zouden weinig tot geen slijtage plekken maken op zweetblad.Maar goed ik wilde dus even van jullie weten welke jullie prettig vinden.
Iemand die een site weet waar je die riemen van prestige/passier kunt bestellen??

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:24

beugriemen van prestige. Ik heb hele zachte leren beugelriemen met nylon versterkt, dressuurriemen, dus enkel leer met zo'n aparte gesp.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:26

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:34

Ik had een tweedehandszadel gekocht en daar was nog nauwelijks beschadiging op te zien. Ik heb er een sneetje in laten maken zodat ze onder het zadel kunnen, vind ik zelf mooier en dan krijg je gegarandeerd geen schuurplekken. Wat zou er dan kunnen beschadigen aan de binnenkant?

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:47

Ik denk dat het meer met de drukverdeling op boom ed. te maken heeft die veranderd door de iets andere ophanging. Correct me if I'm wrong

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:58

Patos heeft gelijk. Ik heb hetzelfde ook wel te horen gekregen. Ging zelfs zo ver dat de garantie op de boom daardoor verviel.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:19

als je wel graag je beugelriemenbovenlangswil houden kun je misschien een stoffen hoesje maken oid. Zal wel snel slijten dat hoesje denk..

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:23

Bitch schreef:
Het schijnt dat die van Prestige dus geen schuurplekken maken op je zweetblad, althans daar reclameren ze mee. Ze zijn alleen niet goedkoop € 92,50...Het is ook wel heel zacht leer.

Schuurplekken kunnen altijd ontstaan. Het ligt nl aan je beenligging. Hoe stiller hoe beter.
En daarbij leer kan wat uitrekken. Vandaar een tip,telkens als je je zadel poetst wissel dan de beugelriemen: rechts <--> links.
Links rekt nl iets meer,dit komt doordat je links opstapt.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:38

of ze nou er onder door hanger of er over heen naar mijn mening veranderd daar verder niks aan. overgens heeft zij een passier zadel met passier beugelriemen zou je die er over heen doen gaan ze wel schaven,

voor een mooi zadel echt er onder hangen, en anders mega dure riemen kopen en dan nog het risico lopen dat de zweetbladen lelijk worden,

stalgenoot heeft een KN daar kan het dus niet onder door zadel is nu een jaar oud wordt goed verzorgd en toch is er al flinke plekken op het zweetblad, ik vind het werkelijk zonde,

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:59

ik vind het ook zonde. Van welk leer is je zadel? Als het kafsleder is dan slijt het helemaal snel. Dit leer is erg zacht en als je hier op rijdt wil je naar mijn mening niet anders maar is niet echt slijtvast.

ik heb ook een zadel van kalfsleder en ja helaas de slijtage plekker zijn goed te zien. ik kan me beugels er ook niet onder doen maar goed.

Ik heb hier van te voren niet goed over nagedacht. Mocht ik het over doen dan zou ik zeker wat duurde riemen kopen om dit te voorkomen. en niet onder je zweetblad dragen als dit de garantie laat vervallen

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 07:33

Als je je stijgbeugelriemen onder het zweetblad doet, kunnen die toch niet losschieten in noodsituaties

Ik heb ook een nieuw zadel en heb de stijgbeugelriemen gewoon boven het zweetblad. Als er slijtage op komt is dat jammer maar niks aan te doen.

Die van Prestige van op dat fotootje zien er ideaal uit, net zoals Wintec webbers, dan heb je geen vervelende gesp.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:16

Ik heb zelf Stubben beugelriemen. Ik heb ze 5 jaar en ze zijn nog super mooi. Erg goede kwaliteit!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:24

Mijn zadel is 10 jaar oud en nog absoluut niet kaal. Maar "vroegah" gebruikten ze ook degelijkere verf.

Het scheelt al een stuk in het lelijk worden als je de gesp aan de onderkant draagt, dan krijg je niet zo'n afdruk in het rokje.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:26

ik heb een br zadel. en omdat mijn geld toen een beetje op was heb ik toch gekozen voor goedkope beugelriemen. rijd nu een jaar op het zadel (was een tweedehandse) en je ziet echt bijna geen schuurplekken

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:45

Ik heb die van Prestige en inderdaad, op mijn zadel zijn nog steeds geen slijtageplekken te zien.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:12

Eilandje schreef:
Als je je stijgbeugelriemen onder het zweetblad doet, kunnen die toch niet losschieten in noodsituaties

Ik heb ook een nieuw zadel en heb de stijgbeugelriemen gewoon boven het zweetblad. Als er slijtage op komt is dat jammer maar niks aan te doen.

Die van Prestige van op dat fotootje zien er ideaal uit, net zoals Wintec webbers, dan heb je geen vervelende gesp.

Nee dat kan niet maar daarom heb ik er veiligheidbeugels aan (quick out), die springen open als je valt.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:16

Ik heb passier beugelriemen aan mijn KN zadel en praktisch geen last van slijtage.
Overigens zou ik nooit met beugelriemen onder zweetblad willen rijden, ik heb een paar maal op zo'n zadel gereden en ik vind het ronduit beroerd rijden.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:04

Ik heb ook een KN zadel. Gewoon beugelriemen van stubben eroverheen en nauwelijks slijtage en daar komt nog eens bij dat mijn zadel al ruim 20 jaar oud is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:48

Kris25 schreef:
Ik heb zelf Stubben beugelriemen. Ik heb ze 5 jaar en ze zijn nog super mooi. Erg goede kwaliteit!

Ik heb ook stubben beugelriemen, maar heb zeker wel slijtageplekken op mijn blad. Rundleer is natuurlijk vrij stug leer.
Maar ik stoor mij er niet zo aan, het zadel wordt iig gebruikt, en dat mag je best zien.