steek in de zij tijdens rijden..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

steek in de zij tijdens rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 13:20

Heey

Laatst was er een meisje en die vroeg aan haar lesgeefster wat het betekent als je steek in je zei hebt tijdens het rijden.. zij antwoordde dat het dan betekent dat je er te gespannen op zit. Is dat ook zo? Ben benieuwd en het meisje vroeg ook nog of het te maken had met eten. Maar toen zei ze dat het daar niet mee te maken had

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:42

daar heeft het wel degelijk mee te maken volgens mij. wat het precies is is volgens mij niet bekend, maar het komt sneller als je gegeten hebt.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:43

Ik krijg toch echt last van steken in m'n zij als ik kort na het eten ga rijden...

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:44

In mijn oude les met alle meisjes van 9 jaar enzo, had iemand iedere les wel een steek in de zij.. en dat was toevallig onder het galoperen of nja en vooral doorzitten.. Ik nooit ik was een bikkel

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:44

Margreet schreef:
Ik krijg toch echt last van steken in m'n zij als ik kort na het eten ga rijden...

hier hetzelfde, hoe het komt heb ik geen idee van

PridesRanch

Re: steek in de zij tijdens rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:47

Ik heb het ook wel eens als ik net gegeten heb. Het kan met van alles te maken hebben. Ze zeggen dat het na het eten je mild kan zijn. Mijn vader zegt dat je dan in je duimen moet knijpen, maar bij mij werkt dat niet. Je kunt er doorheen rijden, het gaat vaak vanzelf over. Tenzij het spierpijn is natuurlijk. Ik heb er tegenwoordig veel minder last van als vroeger. Vroeger zat ik ook vaak met meer stress op mijn paard, tegenwoordig vergeet ik gewoon alles als ik op mijn paardje zit, en ga ik daarna wel weer door met piekeren. Helpt ook.

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:48

Dat is gewoon miltsteek. Dat heb je toch ook wel eens tijdens het lopen enzo. Waar het door komt weet ik niet. Spanning lijkt me een beetje raar. Als je tijdens het lopen miltsteek krijgt, loop je toch niet eerst gespannen?

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:49

Ademhaling....vaak komt dat door spanning! Als je er te gespannen opzit dan haal je niet meer constant adem! en krijg je steken in je zij! Liedje zingen of fluiten helpt meestal wel! Zou goed kunnen dat het eten van te voren het versterkt! maar dat weet ik niet

kylah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:50

inderdaad is dat je milt. wat ik dan altijd doe is overdreven recht op gaan zitten, en dan een paar keer diep in en uitademen. daarna weer rustig ontspannen. bij mij helpt dat

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:51

Ik krijg dat ook weleens, en dan vooral bij draven en galloperen. Ik stap dan een tijdje en dan gaat het weer over. Hoe het kan weet ik eigenlijk ook niet. Miss is het je mild. Daar krijg je ook weleens last van als je rent.

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:54

Kan wel degelijk door stress komen. Je ademhaling en hartslag worden er vaak onregelmatig van, en je spant spieren aan die je niet nodig hebt. Tijdens het lopen stroomt je bloed veel minder snel als dat je ingespannen rijdt. De pijn in je mild komt doordat deze het werktempo even niet bij kan benen. Rode bloedlichaampjes aanmaken dus. Een proces dat na het eten nog wel eens problemen geeft als je gaat rijden.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 13:54

ja dat hoorde ik dus ook.. een liedje gaan zingen of in je duim knijpen ik heb er eigenlijk nooit last van (bijna) behalve als ik net gegeten heb (maar ik rij meestal nooit direct na het eten )

MotherGoose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:55

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:57

kheb het al heel lang niet meer gehad...maar ik had het toen wel altijd op paarden waar je absoluut niet op kon doorzitten!

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:59

Het is je milt inderdaad die de pijn veroorzaakt.
En het heeft ook nog met eten te maken

het zit ongeveer zo hebben ze mij wijsgemaakt :
Als je hebt gegeten dan wil het bloed in je lijf graag in je bui zitten om het eten te verteren en voedingsstoffen op te nemen.
Als je dus na het eten gaat sporteen (zo ook zwemmen bijvoorbeeld) dan ze je je spieren aan het werk en willen je siperen ook doorbloedinge hebben want die moeten kracht en inspannign leveren.

Dus je bloed gaat naar je spieren maar je buik wil ook graag extra bloed.

Dus wat gebeurt er dan : De milt trekt samen en zorgt op die manier voor meer bloed naar je ingewanden. Het samentrekken van de milt geeft die gemene steken in je zij.

De instructrice heeft dus wel een beetje gelijk als je te gespannen op je paard zit gebruik je teveel energie, maar wel voornamelijk na het eten.

Sommige mensen hebben heel snel last van miltsteken en anderen bijna nooit. Voor de zeker heid kan je er voor zorgen dat je zeker een uur voor het rijden/ sportten niet eet dan zou het mee moeten vallen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 14:03

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 14:19

inderdaad een ophoping van lucht in de darmen...heb er zelf ook vaak last van( na het eten en dan gelijk rijden)...heb wel eens zo erg gehad dat ik de draf moest onderbreken en dat ik in verlichte zit verder ben gaan rijden want elke beweging die mijn paard maakte deed gigantisch zeer!

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 14:21

interessant, nooit geweten dat het niet je milt is, maar je darmen. Moet ik onthouden!

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:11

Ik heb geen last meer van steken in de zij, want mijn milt is er jaren geleden uitgehaald

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:13

Ja ik krijg er eigenlijk ook alleen last van na het eten..

Zit niet gespannen op mijn pony rij haar zo'n beetje elke dg en ben echt niet bang of gespannen. 0p ook maar heel af en toe steek..

_Juultje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:17

Jah je kan daar inderdaad last van krijgen als je net voor je gaat rijden/sporten gegeten hebt. Heb der ook vaak last van, met paardrijden maar ook met handbal, wat ik dan doe is lopen en dan je handen achter je hoofd vouwen en dan diep in en uit ademen en dat een paar keer, op je paard gaat dat natuurlijk een beetje moeilijk . Als ik jou was zou ik een minstens een uur van te voren eten, dan heb je er als het goed is geen last van!

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:48

fransheijs schreef:
Ademhaling....vaak komt dat door spanning! Als je er te gespannen opzit dan haal je niet meer constant adem! en krijg je steken in je zij! Liedje zingen of fluiten helpt meestal wel! Zou goed kunnen dat het eten van te voren het versterkt! maar dat weet ik niet

Wat ook wel wil helpen is diep door je neus inademen, en door je mond uitademen!!

VeronicaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:14

vlak na het eten krijg ik er ook wel last van!
en als ik te weinig heb gedronken krijg ik er ook last van, dus vaak van te voren drink ik een paar slokken water of limonade (gister nog casis uitgeprobeerd en kreeg niet eens een klutsbuik ).

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:19

ik had er jaren terug ook veel last van en ik at nooit voor het rijden.
ik deed ook aan wedstrijdzwemmen en heb toen wel gegeten voo een zware training en dat heb ik die nacht geweten ik eet nooit meer voor het sporten.

maar goed.. ik kreeg het ook bij gymlessen e.d
mijn gymleraar zei toen dat het te maken had met je glucose spiegel. in elk geval als je rechts steken kreeg had het te maken met je lever en links met je milt.

heb nu ook wel eens hevige pijn in mijn onderbuik, dan kan ik echt niet meer lichtrijden. dat zijn wel mijn darmen.. dat is dan doordat ikjuist met een te lege maag ga rijden en er dus allemaal lucht opgehoopt wordt...

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:10

Da's nog best moeilijk, je eigen "voedsel-management". Voor een endurancewedstrijd eet ik 2 uur van tevoren niet, drink ik wel, ook AA enzo. Dan heb ik nooit last van steken, vooral als ik stevig gegeten heb heb ik er wel veel last van. Weet ik dat ik nog ga rijden die avond, dan kook ik vaak macaroni enzo. Daar heb ik weinig tot geen last van.