Paard wordt verkocht aan België -> wat moet ik regelen ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maud_82

Paard wordt verkocht aan België -> wat moet ik regelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 11:29

Ik heb een eventuele koper voor mijn paardje, deze personen wonen in België.

Zijn er zaken die ik moet regelen om hem legaal naar België te verkopen ? Moet ik ook zijn paspoort laten omzetten ?

Zijn er bepaalde kosten waar ik rekening mee moet houden ?

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:43

nee hoor,als het paard gechipt is en netjes geent zal er geen enkel probleem zijn....

het papierwerk moet de eigenaar regelen,dus op naam zetten enz...

Anoniem

Re: Paard wordt verkocht aan België -> wat moet ik regele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:46

Ik heb er één gekocht in nederland.de papieren moet de nieuwe eigenaar om laten zetten.Verder zijn wij het paardje gewoon gaan halen alleen zorgen dat de mensen zijn paspoort bij hebben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:04

Officieel moet er volgens mij wel iets geregeld worden, ik geloof alleen dat niemand dat ooit doet, en het wordt toch niet gecontroleerd. Ook aan de grens niet. Gewoon het paard meegeven met paspoort, de eigenaren moeten het maar zelf regelen of zelf het eventuele (zeer kleine) risico lopen. Het is aan de koper om dit soort zaken te regelen, niet aan de verkoper. Bovendien, stel dat je het regelt, een hoop papierwerk en ze komen hem niet halen? Wat zijn je extra kosten dan???

Oftewel, jij hoeft nergens rekening mee te houden, de nieuwe eigenaar wel.

Maud_82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 13:21

o dat valt me mee !

Ik moet inderdaad niet vergeten het paspoort mee te nemen, ze willen Remy namelijk direct meenemen als het door gaat.

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:29

Officieel moet bij elk paard dat over de grens gaat (Nederland uit) een exportkeuring door de RVV worden uitgevoerd. Je krijgt dan een verklaring dat je paard gezond is, en geen besmettelijke ziektes de grens over brengt.
In de praktijk laat bijna niemand die keuring uitvoeren. Het kost zo'n 75 Euro, dus tsja....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:32

Ik heb er naar geinformeerd bij de dierenarts of er iets nodig was en die zij van niet,behalve dat ik hem het beste liet keuren.Nu is mijn paardje idd gekeurd en dat papier plus paspoort had ik bij.Maar ik weet niet of dit idd verplicht is.

Kazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:35

De Keuring van jouw paard door je eigen dierenarts is geen exportkeuring door een RVV-dierenarts.
Ik zou het zelf in dit geval trouwens ook niet laten doen, maar het is wel wettelijk verplicht, alleen bijna niemand doet het. Wij doen het zelf wel, als we naar een internationale wedstrijd in het buitenland gaan, omdat de dierenarts daar ter plaatse erom kan vragen.

Maud_82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 13:38

Het is wel de bedoeling dat het meisje wat hem misschien koopt wedstrijden gaat rijden, maar ik begrijp dat dan dus ook de koper deze exportkeuring moet regelen ?

Kazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:46

Als ze eenmaal in België is, is er verder geen probleem. Het gaat ook niet om de wedstrijden die ze evt. gaat rijden, maar om het feit dat een paard wordt geëxporteerd.
In jullie geval zou ik zeker niet laten keuren, zonde van je geld, de pakkans is nihil. Zo veel mensen gaan geregeld de grens over voor wedstrijden, les o.i.d.

En in jouw geval zou inderdaad de koper wat moeten regelen. Die gaat het paard de grens overbrengen.

Vroeger stond het goed uitgelegd op de site van de KNHS, maar dat is helaas eraf gehaald.

Maar nogmaals, in jouw geval zou ik me niet druk maken. Ik wilde alleen maar even erop wijzen dat veel mensen niet weten dat deze wet bestaat, en dat je problemen zou kunnen krijgen als je naar een grote wedstrijd in het buitenland gaat.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:59

Ik zou wel een gezondheidverklaring aan je DA vragen. Dit hebben wij ook bij onze merrie gekregen die van Belgie naar Nederland is verhuisd.

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:01

nou...
Ik zat dus met dezelfde vragen, daar ik mijn paardje mee wilde nemen vanuit NL naar BE (hij bleef wel in mijn bezit) dus ik ben ook eens gaan zoeken. De dierenarts heeft voor mij het volgende op papier gezet:

"...
het belangrijkste is dat je paard voorzien is van een chip en bijbehorend paardenpaspoort. Daarnaast dient de tekening van het paard in het paspoort ingevuld te worden, d.w.z. de aftekening die beschreven als tekst zijn moeten ook ingetekend te worden. Dat mag enkel door een officieel erkende FEI-paarden dierenarts worden gedaan. Piet en ik zijn beide FEI erkend.

Als dat is gebeurd kan je een exportkeuring aanvragen bij de RVV:

VWA/RVV
Kring West
Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland en Utrecht
Bezoekadres:
Schipholweg 9-11
2316 XB Leiden

Postadres:
Postbus 19
2300 AA Leiden

Telefoon (071) 408 30 00
Fax (071) 408 30 01
E-mail rvv.kring.west@vwa.nl
Routebeschrijving

RVV West is tevens verantwoordelijk voor alle RVV-taken met betrekking tot:

vis en visproducten en de aquacultuur in Nederland
in- en doorvoer van dieren en dierlijke producten afkomstig uit 3e landen in de buitengrens inspectieposten
exportcertificering van zuivelproducten voor humane consumptie
Zij kunnen je verder helpen met de exportkeuring door de staatsdierenarts.
Qua entingen en ontworming zijn er geen bijzondere eisen.
Al met al redelijk ingewikkeld.
Als je het op het internet wil nazoeken, begin dan bij www.pve.nl .
..."

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:02

PS:
overigens heb ik geen exportkeuring laten uitvoeren.
Het shetlanderstamboek vertelde me daarnaast ook nog eens dat het voor een kort verblijf niet nodig zou zijn?
Groetjes, Lacuna

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:06

RVV/exportkeuring is naar Belgie al heel lang niet nodig (Benelux afspraak). Sinds de verdergaande Europese eenwording ook niet meer binnen de EG (paar landen uitgezonderd zoals Zweden - heeft ook met Schengenverdrag te maken dacht ik).

Er is wel RVV keuring nodig bij export naar niet-EEG-landen.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:09

welnee,ik heb 4 paarden van nederland naar belgie meegenomen,nooit wat voor gedaan,overigens staan hier ook nederlanders met hun paarden op stal,en deze hebben dan geen exportverklaring nodig,omdat het paard in hun eigendom blijft en alleen hier op stal staat...

ik zou echt niets doen,wel zorgen voor een paspoort ,chippen is in belgie NIET verplicht!!!de meeste paarden zijn hier dus niet gechipt,en ook het enten doen belgen minder secuur als nederlanders,dus gewoon opladen en meenemen zou ik zeggen...