Een paard kopen praktische vragen over het papierwerk enzo?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

schattebol

Een paard kopen praktische vragen over het papierwerk enzo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 08:28

Ik ga straks ( deze middag ) naar een paard kijken. Natuurlijk weet ik niet of het haar wel zal worden, maar....

Ik zou haar eigenlijk een tijdje op proef willen. Het is voor mij ver rijden om haar telkens te gaan berijden om nog eens te testen. En ik zou graag er een dierenarts bijhalen om haar eens te laten controleren ( of misschien wel een uitgebereid onderzoek in de dierenkliniek). Maar hoe moet ik dit doen? Zeg ik dit gewoon en wat moet er dan op papier gezet worden? Moet ik haar dan volledig betalen?

En op wat moet ik nog allemaal letten?

Of hoe gaat dat?

Kan iemand mij hierbij helpen?

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:16

Niet alle eigenaars geven hun paard mee op proef dus dat zal je toch eens met hen moeten overleggen.

Gewoon zoveel mogelijk op papier zetten, de duur van de proefperiode, welke kosten voor wie zijn (DA of dergelijke), wanneer je haar gaat halen, hoeveel ze kost, wat je er eventueel bij krijgt (zadel,dekje,...), hoeveel je voorschot geeft als dit het geval is, kosten van de keuring voor wie ( vb bij goedkeuring voor koper, bij afkeuring voor verkoper), de datum van het opstellen van het contract en dan 'gelezen en goedgekeurd' + volledige naam koper + handtekening en 'gelezen en goedgekeurd' + volledige naam verkoper + handtekening.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en hopelijk bevalt het paardje je vanmiddag.

Arrabel

Re: Een paard kopen praktische vragen over het papierwerk en

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:51

Je kan zoiezo een contract opstellen, en een proeftijd moet je eisen.
Het is natuurlijk geen auto die je koopt, het is een levend wezen en je zal toch echt moeten kijken of het wel klikt tussen jullie, of de verkoper wel de hele waarheid over het paard heeft verteld enz. enz.

Hoe ik het doe als ik een paard koop, ik vraag in de eerste intstantie altijd of ik het paard op proef mag, als mensen dat weigeren dan moet je eigelijk al meteen stoppen met dat paard.
Als mensen een goed paard verkopen dan vinden ze het meestal geen probleem als hij eerst op proef mee gaat.

Dan maak je een contact, kan je gewoon in Word op de computer doen.
Als dit word ondertekend door beide partijen dan is dit gewoon rechtsgeldig.

Ik zal je een beetje op weg helpen,

Je zet boven aan als kop: Overeenkomst proeftijd van het paard .... (naam van het paard)

Dan zet je daaronder de gegevens van het paard.

Naam:
Ras:
Geboortedatum:
Stokmaat:
Kleur:
Aftekeningen:
Transponder nummer: (staat in de papieren van het paard)

Zo is het duidelijk om welk paard het gaat en kunnen ze later niet zeggen dat het om een ander paard ging ofzo.

Dan zet je zoiets van:

De 3 weken proeftijd houdt in dat de koop van de merrie binnen 3 weken ongedaan kan worden gemaakt en dat de merrie terug gaat naar mevr. ……………als 1 of meerdere van de onderstaande situaties zich voor doet.

Hieronder zet je dan de dingen waar jij van vind dat het paard terug zou moeten als hij dit heeft. (mits redelijk natuurlijk)
Wat ik er altijd inzet:

-De merrie vertoont zeer asociaal gedrag tegen mens en/of dier en is hier niet in te corrigeren.
-De merrie heeft medische problemen waar de merrie klachten van ondervind.
-De merrie blijkt stalondeugden te bezitten.
-De stamboekpapieren van de merrie blijken vals te zijn.
-De merrie blijkt gestolen te zijn.

Daaronder zet je het volgende:

Hierbij verklaard mevr. (naam verkoper) ….te (Woonplaats)…akkoord te gaan met haar merrie (naam paard).
3 weken op proef te geven aan …(jouw naam)…… te (jouw woonplaats).

Dan zet je netjes weer de naam van jouw en de verkoper eronder, daaronder een stippellijntje en daar zet je bij handtekening:
En dan teken je die zelf en laat je door de verkoper tekenen.

En niet vergeten de datum eronder te zetten.

En het is natuurlijk belangerijk dat je je paard laat keuren als je besluit het paard te kopen.
Hier kan je ook al een beetje peilen of het paard echt wel gezond is door af te spreken met de verkopers dat hun de kosten voor de keuring moeten betalen mocht het paard afgekeurd worden.
Dat is niet meer dan redelijk want het zal ff lekker worden dat jij je geld uitgeeft aan het laten keuren van een paard, hij word afgekeurd en jij bent dan je geld kwijt en geen paard.
Als mensen hier niet mee akkoord gaan dan weet je ook al dat er iets niet klopt.

Mocht je een paard van een normale prijsklasse kopen dan doe je meestal alleen een aankoopskeuring.
Mocht je echt een heel duur paard kopen dan laat je hem meestal ook röntgenlogisch keuren.
Dat kan je natuurlijk altijd doen maar het kost flink wat meer.

Als dit allemaal goed is gegaan en je hebt het paard op proef probeer dan in die weken dat je hem op proef hebt alles te laten doen waar misschien problemen uit kunnen ontstaan.
Ga een buitenrit maken om te kijken of hij wel verkeersmak is (mits dat is beloofd natuurlijk)
Ga een keertje springen, zet hem met andere paarden buiten enz. enz.

Nou dat was mijn advies, heel veel succes!!!!

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:12

mmm is wel handig zo'n voorbeeldbrief... je weet het natuurlijk maar nooit!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:23

Arrabel schreef:
Hoe ik het doe als ik een paard koop, ik vraag in de eerste intstantie altijd of ik het paard op proef mag, als mensen dat weigeren dan moet je eigelijk al meteen stoppen met dat paard.
Als mensen een goed paard verkopen dan vinden ze het meestal geen probleem als hij eerst op proef mee gaat.

Ik denk dat je zo een beetje kort door de bocht bent Arrabel.
Mensen mogen thuis zoveel als ze willen komen rijden (waar ik bij ben) maar mijn paard gaat zonder mijn toezicht niet de dam af. Je weet nooit wat een ander er mee doet en zolang het paard van mij is, wil ik weten wat er mee gebeurd. Als iemand anders heel je paard verpest en dan zegt dat hij hem niet wil hebben, sta jij met je onverkoopbare paard. Om maar niet te spreken van de mensen die bij kennissen van me een paard een maand op proef mochten rijden en achteraf vertelden dat ze het een heel leuk paard vonden maar helaas geen geld hadden om het te kopen.
Ik kan me voorstellen dat je een paard op proef geeft aan vrienden of goede bekenden maar mijn paard krijgt echt niemand mee zonder dat ik er bij ben.
Nu heb ik momenteel geen eigen paard, laat staan dat ik het verkoop, en het is ook niet mijn bedoeling om hier een discussie over te ontketenen maar hier moest ik toch echt even op ingaan.
Juist als je een goed paard hebt, ben je er zuinig op en geef je het niet aan Jan en alleman mee.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:25

Ja inderdaad zoals hierboven vermeld staan zijn wel de dingen die je alvast op papier kunt zetten.
als je het helemaal volledig wilt doen moet je ook een kopie rijbewijs/paspoort van je zelf en de eigenaar erbij nieten.

en uiteraard een handtekening van beide

Heel veel succes vanmiddag bij het kijken van het paardje en we horen uiterraard wel of de keuze is gevallen op dit paard.

ps er zijn ook een heleboel mensen die hun paard niet op proef meegeven (of betaald)
want er zijn een hoop mensen die het beestje helemaal naar zijn grootje rijden en dan vrolijk stok kreupel weer terug brengen.

ik zelf zou het ook niet doen,
het kan ook gebeuren als het het paard op proef mee neemt en hem dus wel gewoon betaald dat de eigenaar zegt TERUG NEMEN NEE HOOR ook dit zou ik dan op papier laten zetten.

oh hahaha ik en urielle hebben denk te gelijk iets getypt en
geplaatst

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:41

Ok, jullie hebben wel gelijk.
Ik kan begrijpen dat het voor sommige mensen moeilijk is om hun paard op proef te geven.

Citaat:
Juist als je een goed paard hebt, ben je er zuinig op en geef je het niet aan Jan en alleman mee.

je bent dan zuining op je paard, zo zuinig dat je hem niet op proef wilt geven....
Maar je verkoopt hem wel gewoon en als het niet klikt dan heeft de koper en het paard pech gehad.
Een proeftijd is niet zozeer alleen voor de koper maar misschien ook wel voor het paard, als je zo zuinig bent op je paard dan gun je hem dat toch?
Als je je paard weigert op proef te geven dan zal de ruiter misschien nog 1 of 2 keer komen om te rijden en kennis te maken met het paard.
Dan zal de koper het paard toch echt wel zo snel mogelijk mee naar huis willen nemen.

En mochten er daar dan problemen ontstaan dan heb de koper en het paard (zoals ik al zij) pech gehad, want geen proeftijd.

En dan nog iets, nu ga ik wel heel ver, maar helaas gebeurt het en ik heb het zelf meegemaakt.

Als jij naar het paard toe komt om te rijden dan kan de verkoper ook nog invloed op het paard uitoefenen.
Misschien is het wel een heel wild paard en gaat de verkoper het beeste eerst even goed longeren zodat hij/zij moe word....
Kijk is wat een rustig en braaf paardje!

Ook gebeurt het dat mensen het paard verdovende middelen toedienen zodat een gebrek of kreupelheid niet aan het licht komt tijdens het rijden bij hun op stal.

Ik weet het, het gaat ver wat ik nu schrijf maar je hebt er echt mensen tussen zitten die er totaal geen probleem mee hebben om zo te handelen.
En helaas staat dat niet op hun voorhoofd geschreven, iemand kan nog zo vriendelijk en eelijk overkomen maar je weet het nooit.

Daarom is en blijft mijn advies, neem eerst een paardje 3 of 4 weken mee naar huis en beslis dan.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:48

Ik ken de verkoopfoefjes . Ik snap ook best waarom mensen het zouden willen maar ik begrijp dat verkopende kant ook als ze zeggen dat ze er niet aan willen. En dat heeft imo meestal niet met de kwaliteit van het paard te maken.

Helaas heb ik mijn eigen paard 9 maanden in revalidatie gehad omdat iemand na twee keer rijden (een kennis notabene) een rugzenuw kapot had gereden en ik meer dan 900 Euro aan behandelingen heb kunnen betalen plus het stalgeld dat doorliep terwijl ik het paard verkocht uit financiele problemen. Je snapt dat ik nooit meer doe. Uiteindelijk is mijn paard gelukkig goed terecht gekomen. Overigens heb ik het paard 8 jaar gehad en is hij in die tijd 1 keer kreupel en 1 keer verkouden geweest dus het paard zelf was prima.

En afgezien van gezondheid zit je nog met het trainingsniveau. Je verkoopt je paard op bepaald niveau, geeft het een maand aan iemand anders mee en het is maar af te wachten hoe je hem terugkrijgt als ze hem niet willen. Daar kan best wat werk inzitten om hem weer goed te krijgen voor de volgende koper.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:16

Maar dat kan je ook in het contractje zetten, de koop kan ongedaan gemaakt worden na 3 weken, mits er bij het paard medische klachten ontstaan door de koper.
Als het paard gekeurd word en de veearts komt tot de conclussie dat het paard helemaal rad loopt, dan kan je hem niet terug brengen omdat hij kreupel is, ook niet voor een hoefzweer, niet voor een wond enz.

Dit kan je makkelijk ook in het contractje zetten

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:18

Ik zit alleen te denken, weet niet hoe een eigenaar reageert als je met een contract komt aanzetten.
In de paardenwereld gaat er veel op VERTROUWEN al kan je daar de laatste tijd niet zo vanuit gaan.
Het kan ook zijn dat de mensen dan zoiets hebben van:
hu? oh ze vertrouwen ons niet.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:38

Citaat:
hu? oh ze vertrouwen ons niet.

Ja en? het gaat niet om een pakje boter wat je koopt, en dat er veel op vertrouwen gaat ben ik het niet helemaal mee eens.
Er word zo ontzettend veel opgelicht (niet alleen in de paardenwereld), ik zal me er echt niet druk om maken dat je bang bent dat je die mensen denken dat je ze niet vertrouwd.
Je kent die mensen niet dus ze kunnen onmogelijk van je verwachten dat je ze 100% vertrouwd.

LDRD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:48

Urielle schreef:
En afgezien van gezondheid zit je nog met het trainingsniveau. Je verkoopt je paard op bepaald niveau, geeft het een maand aan iemand anders mee en het is maar af te wachten hoe je hem terugkrijgt als ze hem niet willen. Daar kan best wat werk inzitten om hem weer goed te krijgen voor de volgende koper.

Ik heb een paard verkocht dat super braaf was zou bijna zeggen té braaf.
Na 6 weken werd ik gebeld met de mededeling dat hij onhandelbaar was, andere paarden had toegetakeld, de amazone met de voorbenen had geslagen en zichzelf op stal tot bloedens toe in de voorbenen en borst beet. Kan er natuurlijk alleen maar naar raden wat men in die tussentijd met dit paard gedaan heeft, maar veel fraais zal het niet geweest zijn.

Snap je dat ik blij ben dat ik dit paard niet op proef meegegeven had? Wat had ik gemoeten als ik hem zo na 6 weken had teruggekregen?

Voor mij een goede leer, er gaat geen paard op proef het erf af!

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:49

Ik vertrouwde de eigenaars van mijn paard wel en er is ook een contractje opgemaakt. Zo zijn er zeker nooit geen discussies nadien en is alles voor iedereen duidelijk, en als je opeens twijfelt over iets, neem je je contract en je vind alles duidelijk terug.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:51

bij een particulier is een proeftijd meestal niet aan de orde.
koop je bij een handelsstal dan is dit meestal wel mogelijk.

zowiezo moet je haar helemaal laten keuren door een veearts, met een klinische keuring en minimaal 18 rontchenfoto's
dit is uiteraard niet verplicht, maar voor jezelf wel heel belangrijk.
de kosten voor de keuring zijn zowiezo voor jezelf, ook als ie wotrd afgekeurd.
meestal gaat de eigenaar mee met het keuren, zo niet dan reken je het paard af en stel je een contract op met dat als ie af word gekeurd, je het paard teruggeeft en hij jouw jen geld.

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 16:12

Ben net terug.

Ik weet niet wat....

Een proeftijd werd direct afgeketst! Dit kwam niet goed. Zelfs niet eerst betalen en eventueel bij het niet klikken gewoon haar terug brengen en geld terug.

Eigenlijk vond ik het wel een beetje raar. Want hij zei me dat hij geen bank was en dat het paard in orde was en dat ik dat maar moest geloven en dat het ook niet erg zou zijn mocht ze nu niet verkocht zijn want als hij nog 2 maand langer wacht zou ze ineens 300 € meer waard zijn omdat ze dan zou verkocht worden als kweekmerrie.
Waarom wacht hij dan geen 2 maanden meer?

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:14

Was de klik er? Of heb je zo van, ja misschien wel?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:14

Ik vind het raar dat jullie er maar vanuit gaan dat alle paarden op proef worden gedaan?!

Hoe goed mijn pony ook is, hij gaat nóoit op proef. Ze mogen hier 100 keer komen rijden, maar hij gaat niet mee daarnaar toe. Straks testen ze hem eventjes in een cross of gaan ze zelf even ermee crossen. Pony verrot, krijg je hem terug en jij zit dan met een pony die niets meer waard is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:25

schattebol schreef:
Zelfs niet eerst betalen en eventueel bij het niet klikken gewoon haar terug brengen en geld terug.

Dat is toch nagenoeg hetzelfde als op proef meekrijgen?
Ik vind het helemaal niet raar dat iemand dat niet doet. Ik zou ook geen trek hebben om een totaal naar de kl*te gehopen paard terug te krijgen.
Ik vind het merkwaardig dat er velen zijn die er vanuit gaan dat een verkoper een paard op proef zou meegeven.
Paarden kopen houdt nou eenmaal risico's in.

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:39

Ik heb ook gevraagd of ik mijn paard op proef kreeg en toen ze nee zeiden verstond ik dit ook volledig. Je kan het maar vragen maar als ze niet willen, totdaar.

Ik zou persoonlijk ook mijn paard niet op proef geven. En wat je voorstele aan de eigenaar is eigelijk hetzelfde als op proef.

Stel je betaalt, neemt het paard mee, en na 3 weken bezeerd ze haar voet door te spelen in de wei ofzo, dan breng je haar natuurlijik terug, man geeft geld terug en heeft een mank paard.

Komt dus neer op gewoon proef.

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 16:55

Ik begrijp dat ook heus wel dat je een paard niet zo meteen op proef meekrijgt. Ik weet dat ook wel dat er veel mis gedaan kan worden met een paard. Maar dit kan ook goed beschreven worden in een kontrakt.

En nee, ik ging er niet van uit dat dit zo maar gaat. Ik zou het graag hebben. Als dit niet kan, ja dan moet het maar anders.

Maar langs de andere kant je koopt zo maar iets. Je koopt een levend wezen. Ik zou bv mocht ik ooit mijn paardje moeten of willen weg doen, wel bij mensen laten gaan waarbij het klikt en ik van weet dat hij goed zit. Het is toch ook je beestje dat je wegdoet. Je ziet toch wel graag, en je wil hier toch een goede thuis voor?

Die mensen hadden dit niet. Ik mag inderdaad komen testen zoveel ik wil. Ik mag mijn DA meebrengen ( trouwens ik weet niet of die dat doet van belgie naar nederland). Maar de piste lag er heel slecht bij. Ik vond dat ik niet heel goed heb kunnen testen. Ze zakte soms 15 cm en meer in de modder en water.

:

voor verdere " keuring" van dit paardje zie

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:12

Ik vind dat het kopen van een paard, wat ook niet een kleine aankoop is, zonder contract veel te riskant. We hebben onze jaarling gekocht op contract van 3 weken. De vorige eigenares had daar geen probleem mee. Als het niet kon, hadden we het nooit gedaan.

Als je een voorbeeld wilt van zo'n contractje, kan je me altijd pb'en!