Oud paard> wat voeren naast biks+slobber?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

An_Speedy

Oud paard> wat voeren naast biks+slobber?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 20:19

Hoi,

Ik sta op een pensionstal waar 2 keer per dag gewoon basisbiks gevoerd word. Zelf voer ik slobber bij mijn oudje van 22 eet een beetje moeilijk dus slobber krijg die goed weg.Maar ik vroeg me af wat ik nog meer bij zou kunnen voeren buiten ze biks om voor de afwisseling zodat die niet alleen slobber en biks krijg.Wat geven jullie wat makkelijk voor hem te eten is en wat ook goed voedt ben benieuwd naar de reacties.
groetjes angelique
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 21-12-05 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel

ArabStables

Re: watvoor voer geven jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:46

Ik voer mijn paarden basis biks + (granen) muesli met een scheut zonnebloemolie. Daarnaast veel goed hooi (eerste snede), af en toe slobber, wortels, soms suikerbieten en ze hebben altijd een zoutblok tot hun beschikking. Mijn paarden staan er gezond en glanzend bij.
(ook 1 van 17 jaar). Neem aan dat jouw paardje wel gewoon hooi kan eten? En wortels of appels in stukken of gemalen, eet ze dat? Of brood geweekt in water?

An_Speedy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 21:23

hoi
Ja hij krijg ook 3 keer per dag hooi te eten en ook krijg die elke dag peen en appel fijn gesneden anders kan die het niet eten. ik had nu ook vepa mix gekocht maar merk dat die dat moeilijker eet knoeit heel erg daarvoor zoch ik iest anders wat ook makkelijk eet ipv slobber, de mais enzo in de vepamix is te hard. het moeilijk eten ikomt door de tanden omdat die ouder word gebit word bij gehouden door een tandarts.
groetjes angelique

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:46

je kunt misschien bietenpulp geven. ook kun je de basisbrok in water weken, zo zijn ze gemakkelijker te eten voor je pony.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:48

luzerne

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:12

Ik geef mijn paard inderdaad ook biks en bietenpulp ... dit lekker laten weken (24 uur lang ) en laten eten maar ...

santos

Re: Oud paard> wat voeren naast biks+slobber?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:51

Mijn paard van 22 eet gewoon bix, kuil en wortelen. Knoeit er wel wat mee, maar zoekt later alles weer op. Op aanraden van de tandarts gewoon hard voedsel geven, blijven de kiezen langer goed.

Nu heeft niet elke 22 jarige hetzelfde gebit, misschien kun je ook je tandarts eens vragen??

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:54

je kan ook PAVO herbasan geven, dit is een speciale musli voor oudere paarden, Mijn pony heeft dat een jaartje gehad, ze deed het er erg goed op, haar vacht zag er super uit, en ze at het met veel smaak
Verder geef ik mijn pony (30 alweer, maar met nog een redelijk goed gebit) elke dag een halve schep zemelen, met olie, appelazijn en wat maismeel (dikmakend middel) 2x per dag een kwart bix en mix(musli), elke dag zoveel kuil/hooi als ze wil, en ze staat nog in het land.
Tot nu toe gaat het goed, maar als het echt gaat vriezen en ze heeft energie nodig om zichzelf warm te houden krijgt ze wat meer bix (weinig eiwitten) en wat meer musli, en voer ik daar nog een schep herbasan bij.
succes..

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 14:45

Mijn oude paard kreeg naast eiwitarme onderhoudsbrok een slobber van zemelen, pavo herbasan, vitaminenpoeder en lijnzaadolie. Daarnaast gaf ik nog hartog lucerne want juist ruwvoer opnemen word moeilijker met een slecht gebit.

Hollyleaves

Re: Oud paard> wat voeren naast biks+slobber?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:17

Ik geef mijn oudje van 29 Pasture mix, van Dodson & Horrel, een engels merk. t Is een soort van musli, speciaal voor oudere paarden. Dat week ik in water, zodat ie t goed weg krijgt. Verder knip ik t kuil in kleinere stukjes, dat gaat dan ook makkelijker.
Verder de tanden en kiezen goed laten bijhouden door de dierenarts/tandarts.
Aangezien die van mij 29 is zal t met die van jou van 22 nog wel niet zo erg zijn, maar t zou kunnen helpen haha
sucses ermee verder!

Groetjes