achterhand van boven niet rond, wat betekent dit??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Deborahtjuh

achterhand van boven niet rond, wat betekent dit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 19:51

Als men zegt dat de achterhand (vanboven) dan niet helemaal rond meer is,
- wat is dit dan?
- wat betekent dit dan?
- wat zijn de oorzaken daarvan?
- wat zijn de gevolgen? heeft het nadelen?

groetjes
Deborah
Laatst bijgewerkt door Karin op 21-12-05 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:05

het staat een beetje onduidelijk uitgelegd heb je er misschien ook een foto van?

Deborahtjuh

Re: wat betekent dit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 20:11

Heb niet echt een duidelijkere foto dan deze die ik op internet heb gevonden ...

Afbeelding

Als je dus achter je paard staat en je kijkt naar de bovenkant van zijn poep dan moet dat mooi rond zijn, maar van mijn pony is dat niet zo, het gaat een beetje op de plaats waar een aalstreep over de achterhand loopt ....

Hopelijk ietsje duidelijker

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:19

ja, zit er inderdaad beetje maf uit. heb zelf ook zo'n pony gereden eigenlijk nooit last mee gehad o.i.d dus maar als je het niet vertrouwd zou ik de DA even bellen als ik jou was.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:23

Wellicht wordt er bedoeld dat er ingevallen (croupe/kruis) spieren zijn, al of niet eenzijdig. Er kan sprake zijn van spierzwakte, wat weer op te bouwen is en bij merries gebeurt het onder invloed van hormonen in de laatste periode van de dracht, om alles goed los en klaar te maken voor de geboorte. Het kan ook gewoon gebrek aan massa zijn omdat het paard honger heeft geleden en dus te mager is.
Het kan ook, en dan is het meestal eenzijdig, het gevolg zijn van een ongeluk, als een val of stoten aan een deur, waarbij het heupbeen uitsteeksel is afgebroken, bv. of spieren gescheurd zijn. Het kan ook gevolg zijn van spierbevangenheid (stofwisselingsprobleem).
Er moet altijd zeer kritisch gekeken worden naar de bruikbaarheid van een paard/pony met spierzwakte op die plek, zeker bij een asymetrisch kruis. De laatste worden zeker niet goedgekeurd bij een aankoopskeuring.
Maaaar. Er zijn verschillende kruisvormen. Zo heb je paarden/ponies die gewoon van nature een puntig kruis hebben, of een gespleten kruis. Dit is per ras/type verschillend. Dus het kan heel normaal zijn voor jouw pony. Maar je spreekt van "niet helemaal rond meer is" also het wel zo geweest is.
Overigens kan het van ouderdom ook in gaan zakken.

Deborahtjuh

Re: wat betekent dit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 20:29

Ik heb haar nog maar 3 maand, en ik moet zeggen dat het me niet eerder is opgevallen. Ik weet eiglijk niet of het vroeger al dan niet rond is geweest. Maar dit 'inzakking' gaat mee met de richting van die aalstreep, dus ze heeft geen asymetrisch kruis, toch?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:01

Nee, dat is symetrisch en minder zorgwekkend. Kan ze drachtig zijn? Is ze te mager? Wat voor een werk deed ze voordat jij haar kreeg?

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:51

Mijn paard heeft een vrij hoog kruis, en zal dus nooit een mooie ronde achterhand krijgen.
Spieren kun je opbouwen, als je paard een hoog kruis heeft (zoals die van mij dus) is er verder iks aan te doen.

Ik vind het niet echt storend.

unamie

Re: achterhand van boven niet rond, wat betekent dit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:49

ws bedoel je een dakvormig kruis
bij paarden met arabisch bloed zie je dat ook regelmatig
of bij (oudere) fokmerrie's
als het paard verder gezond is
en niet scheef gespierd kan het door training wel weer een stuk gespierder worden

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 08:36

Ik denk dat er bedoeld wordt dat het paard niet echt gespierd is.
Maar een "dakvormig" kruis kan ook andere oorzaken hebben. Arabieren hebben voor zo'n achterhand terwijl haflingers bijvoorbeeld meet 2 billen hebben.
Een paard dat te dun is heeft ook zo'n achterhand en een paard dat te dik is heeft meer 2 billen.

Deborahtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 09:17

Lusitana schreef:
Nee, dat is symetrisch en minder zorgwekkend. Kan ze drachtig zijn? Is ze te mager? Wat voor een werk deed ze voordat jij haar kreeg?

Of ze drachtig is weet ik niet, ik denk het niet, maar heb het wel al een s gezegd om te lachen omdat ze momenteel veel te dik staat. Voor ik haar kreeg stond ze op manege (volgens anderen was het een handelaar), toen ik haar de eerste keer bereden heb had ze niet echt veel conditie meer. En ze is geen fokmerrie, want ze heeft naar mijn weten nog maar een veulen gegeven, toen ze 3.5 jaar was. Nu is ze 11.

groetjes
Deborah