paard wil het bit niet in, wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Priscilla_xx

paard wil het bit niet in, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 18:48

ik heb sinds kort een verzorgpaard die al 4 of 5 jaar is maar verder nog niet beleerd.
ze heeft nog nooit een bit in gehad dus ging ik het laatst even proberen.
eerst heb ik het gewoon geprobeerd maar toen trok ze haar hoofd heel hoog en ze werd ook heel druk.
later heb ik het nog met biks geprobeerd, het bit heeft ze toen heel even in gehad maar daar is ze niet nog een keer ingetrapt
een wortel werkte dus ook niet..
ook is het paard nog een stuk groter als mij dus als ze haar hoofd omhoog doet dan kan ik er niet meer bij

weten jullie wat ik het beste kan doen?

Juco

Re: paard wil het bit niet in, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:49

Doe het vooral heel rustig, sla niet (per ongeluk) met het bit tegen de tanden.
Een heel oud truckje is wat stroop op het bit te smeren.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:56

Misschien heb je hier te weinig ervaring mee? Probeer het paard zo min mogelijk trauma's mee te geven, anders wordt het alleen maar moeilijker. Zoek hulp van iemand die hier veel ervaring mee heeft.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:58

is ze misschien toch nog aan het wisselen?? De shet waar ik af en toe op rijd is 3,5 jaar en die is nog aan het wisselen en wil daarom haar bit niet in. Alleen gaat zij heel snel achteruit lopen en moeten we der in een hoekje zetten met der kont. En ja, gewoon heel rustig aan doen

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:15

Ja dat is voor een jong paard natuurlijk allemaal nieuw, hoe makkelijk een beleerd paard een bit inneemt hoe lastig kunnen jonge dieren zijn. Hou er rekening mee dat het heel raar voor dat paard is om ineens zo'n ijzer ding in z'n mond te moeten. Ik denk dat hij gewoon geschrokken is. Probeer rustig en heel voorzichtig het nog een keer te doen, en zorg dat het bit niet tegen de tanden aan komt. stroop wil idd ook nog wel eens helpen als het echt niet lukt.

Priscilla_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 19:18

ja ik doe het ook heel rustig, ik ben ook niet door gegaan tot dat ze hem in deed ofzo.
ik probeer het de volgende keer gewoon nog een keer.
ze is alleen niet meer aan het wisselen denk ik want ze is (als het goed is) al 5 jaar.

dems75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:19

Insmeren met appelstroop en dit blijven doen. Zo gaat het paard het bit associeren met iets lekkers.

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:37

je kan ook het bit aan een kant losmaken van het bakstuk dan kan je dus eerst rustig het hoofdstel vast maken en dan als alles goed zit het bit in doen en stroop op het bit vinden ze altijd lekker

Priscilla_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 19:38

okee bedankt..
het paard is niet geschrokken want het is al een heel druk paard en sinds een paar weken doe ik haar nu, ze heeft t/m haar 4e in de winter niet buiten gestaan en er werd niks meegedaan, ook omdat niemand van stal haar buiten durfde te zetten omdat ze trapt en je mee sleurt, met het trappen gaat het nu opzich al een stuk beter ze wil soms alleen nog trappen met haar achterhoeven uitkrabben.
verder kan ik haar ook al alleen buiten zetten, maar als er een trekker op het erf rijd dan gaat ze wel met me aan de haal omdat ze dat nog allemaal eng vind.
ik zal met het bit erg rustig aan doen en nog een paar keer proberen, als het echt niet lukt probeer ik het wel met stroop

Marjolein_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:32

Wij hadden dat ook met Donna wij hebben er ook appelstroop opgesmeerd helpte heel goed echt een aanrader Succes verder nog!

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 23:35

Ik zou het niet eens eerst weer proberen, maar direct een dikke laag stroop smeren. Verona vond het bit vreselijk eng en liep er alleen maar tegen te steigeren... (ze deed het braaf in), na een weekje appelstroop was het helemaal over. Inmiddels is ze 7 jaar en superlicht in de hand en altijd lekker aan het knabbelen en schuimen... Waarom moeilijk dan als het makkelijk kan en gewoon een potje stroop kopen!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 01:04

Ik denk dat appelstroop verstandig is, ga anders niet lopen proberen zonder, zoals eerder gezegd hier kan elk ding wat je nu fout doet (al bedoel je het alleen maar goed) leiden tot nare herinneringen en wordt het alleen maar erger, maak er dus iets positiefs van.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:03

Sily schreef:
Ik denk dat appelstroop verstandig is, ga anders niet lopen proberen zonder, zoals eerder gezegd hier kan elk ding wat je nu fout doet (al bedoel je het alleen maar goed) leiden tot nare herinneringen en wordt het alleen maar erger, maak er dus iets positiefs van.

Idd

fjordjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:11

happy mouth bit wil ook nog wel eens helpen is een bit met smaakje eraan (appel?)

miepjevlug11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:04

pipolover schreef:
Wij hadden dat ook met Donna wij hebben er ook appelstroop opgesmeerd helpte heel goed echt een aanrader Succes verder nog!

ja idd dat werkte heel goed.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:05

@TS: hoe gaat het nu dan? Daar zijn wij wel benieuwd naar?

Priscilla_xx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 17:54

Bramblerose schreef:
@TS: hoe gaat het nu dan? Daar zijn wij wel benieuwd naar?

bedankt allemaal!
het gaat nu al heel goed, ik had het bit in daar slobber gedaan toen ze hem eenmaal inhad vond ze het helemaal niet meer erg, zo nog een paar keer gedaan en nu doet ze hem al veel makkelijker in.