Hoe sporen vastmaken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xxanitaxx

Hoe sporen vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 18:32

mijn lerares heeft mij aangeraden om met sporen te gaan rijden, dat heb ik nog nooit gedaan en ik heb ze vandaag dus gekocht bij de winkel.

gaa ze dinsdag in de les voor het eerst gebruiken, maar die riempjes zitten er los bij.

nou is mijn vraag hoe maak ik die in hemelsnaam vast??
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 21-12-05 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel.

Juco

Re: sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:37

Je linkerspoor (zit geen verschil in de sporen, je moet even kiezen welke links of rechts moet) heeft de gesp aan de linkerkant van je voet. Het restje wat je over hebt als je de spoor vast hebt moet ook naar links. Bij de rechter moet alles rechts.

Vraag even aan iemand met verstand van sporen of je ze goed hebt, bij sommige sporen zit een onder en boven.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:52

vraag of je instructie ze voor je wil omdoen beet je lastig uitleggen

xxanitaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 18:59

okeej bedankt ik zal wel even aan dat andere meisje waar ik les mee heb vragen of ze het wil doen want zij rijd al veel langer met sporen en dan zal ik mijn lerares vragen of het goed zit
toch bedankt

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:21

De riempjes moet je gewoon van boven naar onder doorsteken en dan aan de andere kant van beneden naar boven doorsteken.
Zo hou je dus de gesp en het uiteinde aan de bovenkant.
Wanneer de sporen krom zijn, de bolle kant naar boven, dat de spoor zegmaar naar beneden wijst.
Sucses met frunnikken, kost namelijk even voordat je ze op de juiste langte heb doorschoven, zodat de spoort netjes op hoogte zit met je schoen.

xxanitaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 23:09

okeej ik zal het een even gaan proberen
dank je

xxanitaxx

Re: Hoe sporen vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 23:51

okeej ik heb ze nou vast jaa het heeft lang geduurt maar toch
maar hoe weet ik nou of ik ze op goeie hoogte heb.
ik bedoel ik weet wel dat de achterkant op dat knopje op je laars moet maar hoe hoog moet de voorkant moet dat precies evenhoog of gewoon wat het lekkerste zit?

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 14:58

De achterkant hoeft helemaal niet op dat knopje van je laars hoor. Ik had dat nooit toen ik nog rubberen laarzen had. Ik heb mijn sporen heel laag om mijn laars zitten. Net een stukje boven de zool.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:00

Idd, gewoon wat het lekkerste zit. Ik weet niet of je leren laarzen hebt, maar die kunnen ook behoorlijk slijten als je met sporen rijdt. Er zijn beschermhoesjes voor de spoor te krijgen zodat je leren laarzen niet zo op hun donder krijgen.

cissy

Re: Hoe sporen vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:39

Citaat:
zit geen verschil in de sporen, je moet even kiezen welke links of rechts moet

Dat hangt maar net van het soort sporen af, er zijn er wel degelijk die links of rechts verschillend zijn en dan kun je ze ook nog omdraaien om de spoor hoog of laag te laten zitten....

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:41

ik heb ze ook niet op dat knopje zitten hoor
dan had ik ze bijna rond mijn enkel!
ik heb ze ook net boven de zool, maar in mijn geval is het zo dat ik een vrij bol paard heb (trekpaard) en als ik de spoor hoger doet geef ik al spoor bij het gewoon been geven, als die wat lager zit heb ik dit niet)
overigens moet je ze gewoon plaatsen hoe ze het lekkerste zitten, tijdens het rijden is het ietwat uitproberen.
als ze ietwat knellen, buig ze dan gewoon een beetje open.

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:29

Toen ik voor het eerst sporen kocht hebben ze het mij in de winkel voorgedaan hoe ikd e sporen aan mn laarzen moest doen ..
Nu gebruik ik ze niet meer, omdat ik een jong paard rijd dat het niet nodig heeft
Maar ze zaten wel altijd onder het knopje bij mij .. Anders zat ik constant met mn sporen in de buik te prikken..

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:47

Zowieso eerst een vaste spoor voor een voet kiezen.
Het slotje van het riempje moet aan de buitenkant zitten.

Voor de rest kun je wel veel met wat hier boven word gezegd.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:52

De hoogte op je voet is verschillend. Steken je benen ver onder je paard uit, dan heb ik ze hoog. Anders heb ik ze gewoon helemaal laag. Ik doe dit bewust, omdat het niet de bedoeling is om bij elke keer dat je been geeft, de spoor meteen gevoeld wordt. Alleen ter correctie wanneer het paard niet reageert.