rare vlek

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

rare vlek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 16:42

Mijn pony zit onder met vlekken door pigment verlies. Wat ik vandaag opmerkte op de foto's is dat de vlek die ze op haar rug heeft groter wordt. Volgens mij is het geen verlies hier maar ik snap er niks van
Afbeelding
al haar andere vlekken zijn stippen en daarom vind ik deze rare "korrelige" vlek zo vreemd. Overigens zijn alle stippen op haar hals en oren en de rozige vlekken op d'r gezicht verlies
weet iemand waardoor het komen kan?

newton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:58

zit er geen appaloosafactor in

heidiLOVER

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:00

Hoe oud is je pony?
Want sommige vlekken komen later..

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:27

PP -> VMR

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:32

In dr profiel staat dat de pony 6 jaar oud is. Heeft ze soms een deken op die heeft geschuurd op die plek ofzo?

hesterve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:05

Op mijn vorige stal stond een vos met hetzelfde euvel,
de DA kon niet precies vertellen waar dat vandaan kwam
maar t was ook niet erg.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 23:16

nee totaal geen appaloosa is puur en alleen maar arabier het is geen lidteken achtige plek en geen schuurplek, m'n zadel en het dekje dus schuren er niet op helemaal niks. geowon echt een vlek maar hij wordt wel groter en dat vind ik wel heel frapant
ze heeft er ook totaal geen last van maar ik vroeg me gewoon af of het ook kan komen door d'r pigment verlies of iets dergelijks. maar die vlek wijkt zo af van de rest

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 23:19

ik heb daarbij ook nog deze vraag had ik een apart topic gezet maar dat hoorde blijkbaar bij elkaar maakt verder niet uit maar deze dus
Mijn pony heeft behoorlijke last van pigment verlies in d'r gezicht maar ook verder op haar lijf(hals schouders billen en oren). Ik vroeg me af of het paard er last van kan hebben in de zin van irritatie of iets dergelijks. De vlekke om haar ogen kunnen die nadelig zijn voor haar gezicht of blijft het strikt bij de huid?

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:14

op zich is dit geen probleem. paarden kunnen tot ongever hun 7e nog drastsch van kleur veranderen, maar dit is geen 'gewone' kleurverandering. de huid kleurt nl mee, en dat is normaal gesproken niet zo. ik kende een paard dat het ook had, het werd uiteindelijk een soort snowflake appaloosa...
op zich kan het geen kwaad, zolang je pony er geen last van heeft...

santos

Re: rare vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:47

doet me denken aan virtilio(of zo), dit is pigment verlies bij de mensenhuid, komt steeds vaker voor bij vooral kinderen(ook gewoon blanke, hoor). Hier is niets aan te doen.

Is maar een ingeving , heb geen idee. succes ermee

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 07:36

ik voer haar nu vrij veel peentjes bij en ze is al een hoop vlekken op d'r neus kwijt erdoor. maar kan ze ook last krijgen van andere problemen hierdoor? laatst waren de plekjes allemaal iets schraal toen heb ik ze een beetje ingesmeerd met uiencreme en dat hielp. 's zomers moet ik natuurlijk wel uitkijken met haar en zonlicht maar geeft het ook complicaties aan de tast en zicht van m'n pony?

Byron15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:40

Het lijkt me sterk als ze hierdoor last met haar zicht gaat krijgen. Normaal gesproken blijft het pigment verlies alleen bij de huid, wat geen kwaad kan.
Wel oppassen met zonlicht en misschien toch de DA even bellen voor advies.

en wat die vlek op haar kont betreft; geen idee, nooit eerder gezien.
Succes ermee!

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:10

Een pony die ik reed, kreeg pigment verlies nadat hij een allergische reactie heeft gehad..

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:12

ik ken een paard en die had een gele snoet gekregen en rond der ogen en der neus weet niet of dat er op lijkt maar die had bloedarmoede. is nu helemaal weg weet niet of dat dit ook kan zijn.
succes er mee
groetjes

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:25

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:31

santos schreef:
doet me denken aan virtilio(of zo), dit is pigment verlies bij de mensenhuid, komt steeds vaker voor bij vooral kinderen(ook gewoon blanke, hoor). Hier is niets aan te doen.

Is maar een ingeving , heb geen idee. succes ermee

Vitiligo lijkt me sterk dat het is.
Vitiligo heeft als kenmerk dat het een hypopigmenteerde (geen pigment) plek is, met een iets opgezette hypergepigmenteerde (overgepigmenteerde) rand er om heen.

Groetjes Marie-Jose

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 13:02

Poeh het wordt nu verwarrend
Ik heb dat engelse forum gelezen en net geregistreerd om wat vragen te stellen over m'n pony
Ze heeft er geen last van op een beetje schraalheid en straks met de zomer natuurlijk verbranding na dan maar ik maak me gewoon zorgen of het dus ook erger kan worden en gewoon lastig kan zijn voor haar. Maar zo te horen niet dus dat steld me weer iets gerust. ben haar nu peentjes aan het bijvoeren zodat ze volgend jaar geen last meer kan hebben van de zon.

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:52

Pride heeft het ook. De dierenarts deed het af als vertiligo, maar bij Pride komt het pigment wel terug. Het komt en gaat. Ze had het eerst alleen op de huid rond haar ogen, en ze was wat stekelharig op haar billen, maar nu heeft ze het ook bij het haar in haar ooghoeken. Vaak gaat het vanzelf over of verhuist het naar een andere plek. Tijdens haar dracht had ze het veel erger. Had ze ook veel witte nieuwe haren in de manen, nu komen er gewoon gekleurde haren door. Pride heeft er verder geen last van, de plekken verbranden niet in de zon. Met die wortel-truc moet je oppassen. Het is zeker niet gezegd dat je paard niet meer verbrand. Wil je de kleuraanmaak stimuleren, neem dan liever een supplement als Gold-As-Sun. Daar zit ook paprika in dat de aanmaak van roodpigment bevordert.

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 14:05

Mijn verzorgpony heeft ook een vlek, maar dan zwart.
Wat zou dit kunnen zijn?

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 14:16

okay dan ik zal opletten met de wortel had ook gelezen dat zeewier het doet terug komen. ben namelijk niet zo'n fan van supplementen. Bij mijn pony komt en gaat het niet. Het komt en het wordt meer hier een foto van haar hoofdje in 2003 het vosje dus aan de linker kant. geen vlek te bekennen
Afbeelding