maiskuil

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Afanaisa

maiskuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 16:14

hoihoi.

Mijn vraag was: wat zit er in maiskuil en worden paarden er drukker en heter van als ze dat krijgen?

Ik heb de zoekmachine en google gebruikt maar kon niks vinden dus vraag ik het aan jullie...

Wat zijn jullie ervaringen met maiskuil?

alvast bedankt!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:44

Hoi,

Snijmais is vooral opgebouwd uit water, zetmeel en ruwe celstof. Maiszetmeel verteerd langzamer dan andere soorten zetmeel daarom vervetten paarden sneller als ze veel met maisproducten worden (bij)gevoerd. Om zetmeel om te zetten is amylase nodig. Dit kan het paard zelf in beperkte hoeveelheid aanmaken en dus ook maar een bepaalde hoeveelheid zetmeel verteren. Teveel aan zetmeel gaat door naar de dikke darm en kan daar voor stoornissen zorgen. Dus kijk uit dat je niet te veel voert. Snijmais is verder vrij 'arm' ruwvoer waarin bijna geen eiwit zit. Dus het is erg geschikt om naast hooi, gras of kuilgras bij te voeren. Wel moet je je paard er eerst een paar dagen aan laten wennen.

mirgino

Re: maiskuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:53

wij gaven vroeger aan de wat magere ponies kuilmais.

daar waren ze in no-time weer lekker gevuld van!

en ze kregen best veel,s`ochtend een volle voerbak en s`avonds nog 1.

ik haalde het bij een boer in de buurt,die het voor zijn koeien had in de pit!

nou die van ons vonden het heeeerlijk

Afanaisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 17:53

dankjulliewel voor de reacties!!

Mijn paard is dus een beetje mager, dus nu wil ik even informeren...ze is van een goodtimes dus ze heeft veel van hem mee gekregen qua karakter..dus snel heet en een beetje druk...vind ik helemaal niet erg maar ik kan haar niet meer meusli geven dat is gewoon oneerlijk als ze boven me uit springt maar ik moet er wel wat mee vandaar dat ik het even ging vragen...

er is dus wel verschil in snijmais en kuilmais...ik vind maisvlokken zoals wij ze noemen wel gevaarlijk om te voeren omdat ik niet goed kan inschatten wanneer ik te veel geef...dan is de rekening van de DA nog duurder dan een zak kuilmais...

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:38

candorlover schreef:
er is dus wel verschil in snijmais en kuilmais...ik vind maisvlokken zoals wij ze noemen wel gevaarlijk om te voeren omdat ik niet goed kan inschatten wanneer ik te veel geef...dan is de rekening van de DA nog duurder dan een zak kuilmais...

volgens mij is snijmais en kuilmais hetzelfde hoor? Snijmais wordt altijd ingekuild.
Waarom zouden maisvlokken te gevaarlijk zijn? Je kan rustig een schep daarvan voeren hoor( wel even opbouwen). Je voert niet zo heel snel teveel mais.
Het is trouwens wel belangrijk om krachtvoer en/ of een vitamine- en mineralensupplement bij te voeren naast die mais. In mais zitten namelijk heel weinig mineralen.
Je kan trouwens ook een slobbertje van maismeel maken. Gemengd met wat muesli eten de meeste paarden dit graag. Aan gewone snijmais moeten ze vaak erg wennen.