Kent iemand Luzerne in brokvorm ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

oakly

Kent iemand Luzerne in brokvorm ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 16:10

Hallo,
Ik had gister bij de diervoeder waar ik normaal het voer ook haal ( ik woon in duitsland nu) gevraagd of hun ook luzerne verkochten.
Hij kende het wel en heeft het besteld, nu heb ik het vandaag opgehaald en is het in brokvorm.
Het ruikt wel redelijk naar de luzerne die ik vroeger had van Hartog.
Maar ik vraag me toch af of het hetzelfde is ?
Kent iemand dit ook ?

alvast bedankt,

Oakly

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:16

Hoi,

ja het is gewoon luzerne hoor, maar dan geperst in brokken. Zo heb je ook grasbrokken. Wel heb ik gehoord dat je grasbrok in water moet laten wellen, omdat het uitzet als het met vocht in aanraking komt. Als je ze niet laat wellen zullen de brokken in de maag gaan uitzetten. Of dit bij luzernebrok is weet ik niet, maar ik zou dit zeker even navragen. Zelf voer ik geen luzerne- of grasbrok.

Jazzebel

Re: Kent iemand Luzerne in brokvorm ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:18

Hartog heeft losse lucerne en lucerne in brokvorm (dit is een volledig voer) misschien heb je die nu? Kijk even op de zakken daar staat op hoeveel procent lucerne er in zit dat weet ik nu even niet uit mijn hoofd

Het heet overigens: Concept van Hartog

oakly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 16:22

Dank je, ik ga zo even kijken, ik had al een beetje vlug gekeken maar voor zover het meeste alleen in het frans.
De volgende keer bij het voer halen vraag ik het zeker nog even na ( met woordenboek duits erbij, ghe ghe )

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:49

Ja, dit is hetzelfde, het ziet er alleen anders uit...

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 08:21

Delphi schreef:
ja het is gewoon luzerne hoor, maar dan geperst in brokken. Zo heb je ook grasbrokken. Wel heb ik gehoord dat je grasbrok in water moet laten wellen, omdat het uitzet als het met vocht in aanraking komt. Als je ze niet laat wellen zullen de brokken in de maag gaan uitzetten. Of dit bij luzernebrok is weet ik niet, maar ik zou dit zeker even navragen. Zelf voer ik geen luzerne- of grasbrok.

Hmm onze paarden werden eens in de maand een paar bakjes grasbrok gevoerd, zonder enige gewel. En ook verder geen problemen gehad hoor..van de 5 paarden die er stonden...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:23

Het is idd beter om grasbrok iets nat te maken, maar echt laten wellen is niet nodig. Wel moet het paard altijd over water kunnen beschikken.
Ik geef dagelijks minimaal een kilo grasbrok en daar gaat een kwart liter water over. Ik voer het daarna direkt aan de paarden.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:28

je hebt losse luzerne en in brok geperste luzerne.
Er beide zit (bijna)geen verschil(in de geperste brok is een gelatine toegevoegt om het bij elkaar te houden)
Je hoeft luzernebrok niet te laten wellen, het heeft namelijk een compleet andere samenstellen als de grasbrokken die hier voorbij zijn gekomen.
Losse luzerne heeft nog wel eens de neiging als je het niet veel voert nuf te gaan ruken en te gaan beschimmelen.
Voor mensen die het dus niet veel voeren maar het als "erbij" hebben is de geperste variant het beste, deze hoeft niet snel op.(hij blijft lander houdbaar omdat er veel minder lucht kan doordringen in de vezels)

oakly

Re: Kent iemand Luzerne in brokvorm ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 17:35

Aaah, da's ook wel een handige tip.
Ik voer het er idd een beetje bij als extra omdat er in de wei dus niks meer aan gras of zo over is.
Gewoon een beetje verwennen dus.

bedankt allemaal

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:41

Ik voer ook sinds deze week luzernebrok brij. Er komt volgende week een veulen bij en die kunnen dat best gebruiken in de winter.
Ik heb dezelfde vraag eerder op dit forum gesteld en de ene welde het in water, de andere niet. Ik doe het toch maar voor de zekerheid. Maar er hoeft niet veel water op. Een liter op een kilo lijkt me meer dan voldoende. Ik heb het de eerste dag droog gegeven en ze hadden er geen last van. Ze lusten het liever droog. Maar je weet maar nooit, dus maak het wel nat de avond voor voedering.