zadelvraagje VZ versus Dressuur

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

zadelvraagje VZ versus Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:08

Ik heb een vraagje over het VZ zadel. Ik zie zo vaak het VZ zadel zo ver naar voren liggen, lijkt als of de zweetbladen op de schouderbladen van het paard ligt en dat men met de knieen dus ook op de schouderbladen zit. Als ik er op ga letten, lijkt het net alsof ze praktisch allemaal zo liggen. Dressuurzadel moet je toch ong. 5 cm achter de schouderspier leggen? Dan ligt zo een zadel toch in verhouding een stuk verder naar achteren?

Mij lijkt het daarom ongemakkelijk voor zowel paard als ruiter om een VZ zadel te gebruiken. Vaak zie ik zelfs dat de ponies hun VZ zadels op de schoft hebben liggen. Is het dan zo dat je een dressuurzadel achter de schoft legt, omdat je rekening houdt met die 5 cm achter de schouderspier en daardoor automatisch het zadel niet op de schoft kan leggen?

Hoe zit het met de bespiering van een paard dat met VZ wordt gereden en hoe zit het met de balans van het paard, want je zit toch meer met je gewicht op zijn voorhand?

Wie helpt mij uit de brand? Want hoe zit dit nu, is dit een wezenlijk verschil tussen dressuur en VZ, of legt legio paardenland zijn VZ verkeerd?

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:13

nou, een veelzeidigheidszadel hoort ook niet op de schoft te liggen hoor... want net als bij een dressuurzadel geld bij een VZ ook dat het gewoon moet passen. Als een zadel past zal het sowieso geen schade aan moeten richten aan het paard. Je hebt trouwens ook nog de spring, en dressuurgerichte veelzijdigheidzadels dus bij de een liggen de zweetbladen ook verder naar voren als bij de ander.