vraagje over de paardenmarkt.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

vraagje over de paardenmarkt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 11:25

Ik zie net een topic staan over paardenmarkt en ik heb wel een vaker een topic gezien dat mensen vragen wanneer er weer een paardenmarkt is.

Nu heb ik een vraagje (misschien stel ik wel een hele domme hoor )

Maar wat moet ik me nou precies voorstellen bij een paardenmarkt
Heeft er iemand foto's van hoe dat er nou precies uitziet en hoe het er precies aan toe gaat.

Toen ik paarden ging kijken is er bij 2 keer dat ik ging kijken gezegdd dat als ze niet verkocht zou worden dat ze naar de markt zou gaan.
Het klinkt heel ernstig vind ik maar wat moet ik me er nou bij voorstellen.....

alvast bedankt ik hoor het wel of ik de enige ben die het niet kent

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:38

het woord zegt het al. een markt war allemaal paarden en pony;s aangeboden worden. vaak staan er heel veel stumpers tussen, maar ook leuke en goede paarden en pony's. en de een is behoorlijk ruig met zn dierne en de ander jusit niet. maar je ziet dus wel vaak boeren die met hun stok op de kont slaan enzo. maar er word steeds beter gecontroleerd, het is niet geweldig om te zien hoe al die dieren aan een touw de hele dag moeten staan. maar er word al veel beter met de meestne omgegaan.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:40

Hoi,

Ik ben al een paar keer naar de paardenmarkt in Hedel geweest. Je loopt eigenlijk door straten en links en rechts van je zijn er balken waaraan de paarden en ponies tussen staan. Zelf vond ik het nogal een chaos. Soms liep je vlak achter de konten van de paarden langs of trokken ze een paard dat mee moest tussen het 'publiek' door. Er staan heel wat stumpers bij. Vieze ogen, slecht verzorgde hoeven enz. Er staan ook vooral veel shetjes bij. Veel die niet verkocht worden gaan door op transport naar italie naar de slager. Maar er staan ook hele leuke ponies en paarden bij. Sommige hebben een paard dat er helemaal onder de modder zit en niet gepoetst is. Andere hebben hun paard netjes gepoetst en soms zelfs ingevlochten en een deken op. Deze deken gaat dan wel af met een bezichtiging. Maar net als elinax21 zegt: er wordt steeds beter omgegaan met de paarden op de paardenmarkten.

Of je een paard zou kopen op een paardenmarkt is natuurlijk een persoonlijke keuze. Persoonlijk zou ik mijn rijpaard niet op een paardenmarkt kopen. Je ziet hem maar één keer, je kunt vaak niet fatsoenlijk proefrijden. Meestal mag je er zonder zadel op en stap en draaf je een rondje ofzo. Ook keuren wordt moeilijk op een paardenmarkt. Naast mijn rijpaard heb ik een shetje en deze heb ik wel op de paardenmarkt in Hedel gekocht. Hieronder een paar foto's zodat je een beter idee ervan krijgt.

Afbeelding

Afbeelding

Lyonesse

Re: vraagje over de paardenmarkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:01

Afbeelding
Nog een paardenmarktbeeld.
Dit is op de adrillenmarkt in winschoten.
De merrie op de foto is anderhalf jaar oud, en ik had haar bijna meegenomen.
Alleen hoeste ze heel erg. En ivm met het niet kunnen laten keuren toch maar laten staan.

Nikitaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:06

en wat zijn ongeveer de prijzen?.. ben ik wel benieuwd naar.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:20

Wat de gek er voor betaald.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:22

Licht er aan de handelaren minder als de particulieren .

Die weten beter wat ze er voor willen geven.

En het is per pony/paard verschillend.

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:33

Dat ligt eraan of het paard papieren heeft ed. Gewoon dezelfde dingen als bij een "normale" verkoop, alleen telt nu nog mee hoe graag diegene van zijn paard af wil.

_Dunja_

Re: vraagje over de paardenmarkt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 21:29

Als er weer een paarden markt komt en er gaan bokkers heen zouden jullie mij dan misschien foto's willen sturen.
Ik ben zo nieuwsgierig hoe het daar aan toe gaat, er is hier nooit een paardenmarkt waar ik zelf eens kan gaan kijken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:21

Nikitaatje schreef:
en wat zijn ongeveer de prijzen?.. ben ik wel benieuwd naar.

juist op een apardenmarkt is dit vreselijk verschillend. er staan echt paarden die niemand wil, maar ook paarden die er superuitzien en een goed papiertje en zo hebben

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:30

ik weet me nog te herinneren dat er `s maandags een paardenmarkt was in Utrecht, donderdag `s Hertogenbosch en vrijdag in Zwolle, weet niet of dit nog steeds zo is, zelf ging ik toen ik 13 jaar was altijd met een handelaar mee (ik reed destijds op zijn paarden die hij van de paardenmarkt opkocht,meestal werden de paarden doorverkocht als ik er een paar wedstrijden mee had gereden)...

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:10

In Den Bosch is er geen markt meer.Utrecht dacht ik wel en Zwolle weet ik niet.

pedaalemmer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:13

heenvliet (ZH) ook elke jaar op de 2e pinksterdag.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:15

In Hedel is ook ieder jaar de grootste markt van Nederland.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:22

de paarden staan avanf een uur of 5 hutje mutje aan lange touwen vastgebonden, terwijl er duizenden mensen langslopen, vaak veel kermislawaai,
af en toe moet een paard voordraven, de begeleider en paard draven en roepen: pas der op! en dan kun je maar aan de kant springen;-)
veel paarden met zondereczeem(korte of geen manen en staart), mok en andere wonden aan de benen(soms zie je het bloed er langs sijpelen), paarden met afwijkingen aan de ogen, schurft, paarden die met het touw vast zijn geraakt, wordt niet naar omgekeken.

De meeste paarden worden tegen de slachtprijs verkocht, eigenaren zitten vanaf een uur of 10 zich te bezatten op het plaatselijke dorpsfeest, en sommige pony's wordt niet meer naar omgekeken, worden gaandeweg de dag geen eten en drinken meer gegeven en laten ze aan de boom staan tot de politie ze er weg haalt. Gelukkig moeten de paarden nu gechipt zijn, zodat de verantwoordelijke kan worden aangewezen(als was het voor de ponys beter dat ze naar iemand gaan die wel blij met ze is)

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:24

de grootste in nederland is de zuidlaardermarkt, 3e dinsdag in oktober. verder ook de laatste zaterdag van juni? hier in het dorp (oostermeer)

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:28

ardo_iggy schreef:
In Hedel is ook ieder jaar de grootste markt van Nederland.

zuidlaren is groter... Ik ga naar elke markt die er is.. tenzij ze zoals gendt gelderland, heel klein zijn, dan ga ik niet... bemmel, elst, zuidlaren en hedel zijn wel een beetje de meest intressantste

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:29

Zuidlaardermarkt is wel leuk als het goed wordt gecontroleerd is het voor de paarden echt geen hel. Het gros slaapt rustig. Als iemand roept: pas op (klop) hengst, spring dan idd maar snel aan de kant . Je hebt ook altijd wel leuke paardenspullen kraampjes

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:33

Welshcobfan schreef:
Zuidlaardermarkt is wel leuk als het goed wordt gecontroleerd is het voor de paarden echt geen hel. Het gros slaapt rustig.......

onder invloed van weet ik veel wat!
het is echt zo triest, die dreunende kermis, al die mensen die in de konten van de paarden staan te prikken, ik vind het echt triest!

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:35

Mijn vriend loopt ook alle paardenmarkten af en dit jaar was er meer aanvoer in Hedel als in Zuidlaren.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:35

Ik ga er niet heen............ ik ben veel gewend, vind niet veel zielig........ maar ik kan niet goed tegen paardenmarkten

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:36

maar daarintegen heb je veel mensen en kids die de paarden aaien etc. Ik ga naar de paardenmarkten voor de kraampjes

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:04

pff mijn vriend wil ook komende keer 'gewoon gezellig' samen naar de paardenmarkt in het dorp, (eerste keer terwijl we verkering hebben) ik heb hem duidelijk gezegd dat de kans heel groot is dat ik een pony zie die 'mee moet', en dan ook mee gáát, en dus bij zijn ouders komt te staan dan maar ofzo, maar hij begrijpt het denk ik niet helemaal, je kan ook alleen naar de andere kraampjes enzo gaan toch?
eh, echtnie dus he..
echt echt niet nee ik kan dat niet ik trek me het lot van die pony's altijd aan en er zal er maar 1 tussen staan..
vriendje is boerenzoon denk dat die toch ietsje nuchterder zijn tegenover dieren?
als ik een leuke pony zie die over drijgt te blijven is het al te laat (of juist heel mooi want ik wil super graag een pony ) (maar moet ook ff kunnen he...)

oja TS, vaak moet je bij de kleinere markten heel vroeg zijn echt uur of 6 soms al ofzo geloof ik..

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:09

Er zijn shetten(hengsten) voor 50,-..

Wil je echt ' je paard' daar kopen, ga dan 6 uur daar heen, dan zijn er nog wel 'nettere' paardjes