Veel kleinere stal met veel weidegang of gezelligere stal me

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Veel kleinere stal met veel weidegang of gezelligere stal me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 09:35

Vorige augustus heb ik mijn paard van stal veranderd, omdat hij bij de oude stal in de winter helemaal niet buitenkwam en in de zomer maar 4 uur per dag. Momenteel sta ik bij een hele gezellige stal, waar Pallas in de zomer en in de winter 4 uur per dag op de wei kan staan, alle boxen hebben een venster, veel licht en duidelijk is dat Pallas een veel blijer paard is. Echter in de winter moet ik zelf een uur eerder opstaan om hem op de wei te zetten en rijd ik 8 km om naar mijn werk om dat te doen, heb ik er graag voor over, maar het is wel een belasting. Volgend jaar gaan we naar een dorp verhuizen en nu heb ik net daar gisteren een privestal met 3 paddockboxen gezien, waar de paarden s’winters en zomers de gehele dag buiten kunnen staan. Ik probeer nu alle voor- en nadelen op te schrijven en misschien zouden jullie advies kunnen geven wat jullie zouden doen in mijn situatie, dus voor welke stal zou je kiezen

Stal van nu:
- Grote ruime boxen met vensters die dicht worden gedaan bij veel wind en kou
- veel paarden, dus kuddegevoel van paard wordt gestimuleerd
- Grote buitenbak die ook bij nat weer helemaal droog blijft
- Grote binnenbak waar ik alleen bij slecht weer rijd
- Winter en zomer 4 uur op de wei, in winter veel geregel om de paarden zelf op de wei te zetten en eraf te halen
- Gezellige stal, veel mensen die ik ken
- 2 geweldige bijrijders die Pallas in de winter van de wei afhalen (moet voor13U)
- 265 euro per maand
- Stal is verder weg (8km van toekomstige woonplaats)
- 5 keer wordt per dag gevoerd (s’ochtens hooi en hardvoer, s’middags hardvoer, s’avonds hardvoer en hooi)
- Hele dag toezicht, want er zijn altijd mensen op stal

Stal die ik gezien heb
- Paddockboxen waar paarden s’nachts in staan, zijn open, kunnen niet dicht
- 3 paarden, dus minder kuddegevoel
- Buitenbak is OK, verlicht, maar zeer nat en kan vaak niet gerden worden
- Geen binnenbak
- In zomer 12 uur of meer op de wei, paarden worden naar buiten en binnen gezet. In de winter ook 12 uur op paddock met schuilstal, die erg nat is. Mijn paard heeft vroeger last gehad van mok)
- Vaak niet veel te beleven op stal, 3 ruiters komen waarschijnlijk op verschillende tijden
- Geen bijrijders meer
- 180 euro in de maand
- Stal is dichtbij (1km van toekomstige woonplaats)
- 4 keer per dag gevoerd (s’ochtens hardvoer, hooi wordt daarna in paddock gevoerd, s’avonds hardvoer en hooi in stal)
- Overdag geen toezicht
- Mogelijkheid 1x in de week naar oude stal te gaan om les te nemen (zaterdag overdag)

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:09

Ik denk dat je gewoon even moet opschrijven wat jíj het belangrijkste vind aan een stal. Een binnenbak, of veel weidegang. Is het bedrag belangrijk voor je, dat is ook een groot verschil. En wat zou je paard ervan vinden, ook niet onbelangrijk. Heeft hij een grote kudde nodig, wat vind hij ervan om lang op stal te staan?

Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten, ook even getwijfeld, maar ik heb toen voor de uitloopstal gekozen. Die vrijheid, dat vinden we allebei gewoon heerlijk, mijn paard vind het geweldig. Wel vind ik het bij jou best duur, ik betaal 75 euro met onbeperkt hooi.

miesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:18

Ik zou het even aankijken.. Als het echt lastig wordt kan je altijd nog van stal veranderen, of zijn er meer geintereseerden?
Het ligt er ook aan waar jouw paard gelukkig van wordt, want als die andere bak bijna niet te rijden is heb je kans dat je paard zich misschien gaat vervelen.. Er zijn een hoop paarden die het lekker vinden om een paar keer in de week lekker gereden te worden.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:21

Ik zou de stal kiezen waar mijn paard het beste staat. Dat jij dan s'morgens vroeg op moet om hem buiten te zetten is jammer, maar ja, daar heb je wel zelf voor gekozen....

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:29

Lastig. Vooral omdat je pas zo kort op je huidige stal staat. In principe vind ik 4 uur/dag naar buiten wel wat weinig, zeker in de zomermaanden. Ik denk dat je voor jezelf even moet afwegen of je kunt leven met een buitenbak waarin niet altijd te rijden is en met de modderige paddock. Ligt er niet een klein stukje bestrating waar ze met droge voeten staan? Daarnaast scheelt het stukken als de de kootholtes preventief van een laag uierzalf voorziet.
Groot voordeel is wel weer dat ze in de winterdag even droog kunnen staan.

En wat betreft het overdag geen toezicht, is het een plek langs de openbare weg of ligt het een beetje beschut?

Succes met je beslissing.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:37

hoe reageerd je paard op verhuizing?? willem is heel hard achteruit gegaan sinds ik hem verhuisd heb, hij is van paradijs naar hel gegaan.. en nu begintie zich op de weer nieuwe stal wel thuis te voelen. maar als jij zegt dat je paard zoveel opgeknapt is van de stal waar je nu staat.. wil je het risico nemen datie weer ongelukkig gaat zijn?? als je de indruk hebt dat je paard nu happy is.. en dus ook met die aantal uur buiten per dag.. moet je dat dan veranderen?

kan heel ingrijpend zijn voor een paard als hij ineens geen dingen of juist wel dingen kan doen die hij gewend is. zoals het rijden. blubberbakken geven veel troep en zooi mee, dus ook nog eens extra tijd oma lles goed schoonte maken enzo... kan je die tijd dan niet beter investeren in het 8 km om rijden??

ik heb veel geleerd van de afgelopen maanden en 1 ding is zeker.. ookal lijkt het alsof je paard ervrede mee heeft.. het kan hem toch heel erg dwarszitten dat je hem uit een fijne omgeving hebt gehaald

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:10

Tja, wat wil je zelf? Wat voor ruiter ben je? Eentje die heel fanatiek en doelgericht traint, of eentje die een paar keer per week lekker recreatief hobbiet? Voor het eerste is de trainingsaccommodatie zeer belangrijk, voor de tweede mogelijk minder.

In eerste instantie staat het belang van het paard voorop, maar beide stallen klinken me paardvriendelijk genoeg in de oren.
En dan gaan dus je eigen wensen meetellen.
Als je er zelf qua druk aan onderdoor gaat, heb je ook weinig lol meer van je paard....

Als ik jou was (maar dat ben ik niet ) dan liet ik 'm staan waar 'ie staat.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:26

Idd, wat wil je zelf?

Geef mij maar een gezellige stal waarvoor ik iets meer kwijt ben, dan dat ik het niet naar mn zin heb

shronaingmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:39

als ik moest kiezen was ik op die gezellige stal gebleven
maar dat is je eigen keuze,
ik ben ook van stal verhuist. eerst stond ik bij de eigenaar van mijn pony, en toen hebben wij hem gekocht, dus moesten we ook weg uit de wei. en toen heb ik hem iets verderop in de wei. en dat was echt 10 x niks, ze stond de hele dag buiten in de modder. er was wel een stal maar die was veel te klein en ze had er even in gestaan en toen ging ze met haar kont tegen de achterkant van de stal en toen was letterlijk en figuurlijk de achterkant van de stal eruit. dus dat was echt niks, toen kregen we te horen dat we daar ook weg moesten. me pony had het daar ook niet naar haar zin en was zich steeds aan het vervelen en ging toen maar mensen aanvallen, en toen hebben we naar onze kennisen gebeld waar deze pony ook beleert is, die hadden nog een stal vrij en een week latyer gingen we haar verhuizen. het is wel een half uur fietsen voor mij maar ik kom er zo ongeveer langs als ik van school afkom. dus dan ga ik er naar toe, sinds mijn pony daar staat is ze echt vriendelijker geworden en heeft het er echt naar haar zin. ze staad nu ook vaak op stal en dat vind ze leuk, in de wei staan vind ze niet meer zo heel leuk en als het wat viezer weer of als het kouder word wil ze al weer naar binnen:P voor mijn pony is het van de hel naar een paradijsje gegaan nou sorry voor dit lange verhaal
maar moest het toch even kwijt,

je moet doen wat je zelf wilt en wanneer je pony zich er echt goed voelt. nog veel succes ermee he

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:08

Als ik jou was was ik gebleven. Open boxen zijn leuk zolang je paard gezond is en niet snel verkouden. Maar wat als hij bijv. absolute boxrust moet? Tevens vind ik het belangrijk dat het paard veel naar buiten kan. Vind je dat jou paard lang op de box moet staan omdat jij zonodig minder tijd aan het dier wil gesteden? (niet grof bedoeld, maar mijn stelling) Tevens vind ik 3 paarden teweinig. Wat nou als er 2 op buitenrit gaan? Dan staat jou paard alleen.

Tevens waarom zal je voor die 7 km verschil je paard in de blubber zetten. Je buitenbak opzeggen en veel vrienden vaarwel zeggen. Daarnaast, wat doe je als je ruzie krijgt met die mensen?
Nee, ik zal hem mooi houden waar hij staat! Dan maar wat meer rijstijd/kosten

Anoniem

Re: Veel kleinere stal met veel weidegang of gezelligere sta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:15

nou ik vind 4 uur weidegang in de zomer (soms bloedheet) echt schandalig weinig! ik vraag me ook af waarom? paarden zijn buiten gelukkiger en kost de stalhouder minder voer en mesten. mijn paarden staan de hele zomer dag en nacht buiten, heerlijk vinden ze dat.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 08:39

Veel veel dank voor alle adviezen. Ik vind het nog steeds moeilijk, aangezien ik mijn paard graag veel buiten heb staan, en ik eigenlijk vind dat op mijn huidige stal hij weinig buiten komt. Ik ben zelf een recreatieruiter, maar neem wel 1x in de week les en oefen daarnaast 1 keer in de week dressuur, de rest ben ik in het bos te vinden. Als ik van stal verander, kan ik bv 1 x in de week les nemen op mijn oude stal, door het bos ben ik daar binnen 45 minuten, dus contact kan ik wel houden. Aan de andere kant vraag ik me af of Pallas het zo leuk vindt in de winter de gehele dag in de modder te staan (er is wel een droge plek met schuilstal op de paddock) met een minder grote kudde (3 paarden), maar in de zomer is het een groot voordeel dat hij veel langer buiten komt, en ik en mijn bijrijders niet perse elke dag moeten rijden, aangezien hij lekker buiten is. Tevens ben ik vanuit de nieuwe stal sneller in het bos. Het is echt lastig, moet nog hard nadenken.

carrie79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:15

Als ik het zo lees lijkt mij de keuze makkelijk....de stal waar je nu staat lijkt me en stuk prettiger en heeft meer voordelen. Die 8km kom je wel overheen. Ik moet elke ochten 15km omrijden om 9 paarden te voeren en buiten te zetten voordat ik naar mjn werk ga. Daar krijg je vanzelf ritme in. Bovendien is weidegang en contact met soortgenoten erg belangrijk. Ik snap dat een binnen bak voor jou mischien niet direct noodzakelijk is (aangezien je aangeeft recreatieruiter te zijn) maar ik zou het erg prettig vinden. Tja dan blijft alleen de discussie van het geld nog over....en daar kan ik niet over oordelen
Suc6 me tje beslissing!

Ing__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:23

Ik zou naar de andere stal gaan, persoonlijk vind ik weidegang een absolute must in de zomer! 4 uurtjes vind ik dan wel erg weinig!
bovendien is het lekker dichtbij en als je sneller het bos in kan zou ik het wel weten

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:11

Ik zou bij mijn oude stalletje blijven... Ik vind het gewoon heel erg belangrijk om ten alle tijden te kunnen rijden... En in Nederland regent het vaak! En als je dan een bak hebt met slechte drainage dan heb je er zo weinig aan he?!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:59

De meeste paarden vinden modder niet zo erg (mits ze er niet tot hun knieën in staan) en het is heel fijn dat ze droog kunnen staan. Krijgen ze wel wat hooi overdag? Verder is het fijn dat je dicht bij het bos staat.

En het kuddegevoel.... met hoeveel paarden staat je paard nu buiten? Het zou trouwens wel fijner zijn als er 4 paarden zouden staan ipv 3.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:00

Als je geen geldzorgen hebt, denk ik dat je beter af bent om voorlopig op je huidige stal te blijven staan en gewoon rondkijken tot er iets beters langskomt. Voor deze winter lijkt het me wel prettiger om een binnenbak te hebben in plaats van een blubberbak.
Ik vind beide stallen grote nadelen hebben, dus ik zou rondkijken voor (nog) beter

PatsyPatsy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:17

's winters op de eerste stal en 's zomers, wanneer het droog en mooi weer is op de andere stal? Is natuurlijk minder leuk om telkens te moeten verhuizen maar ik ken nog mensen die het zo doen. In de winter komen ze bij ons op stal en in de zomer gaan ze lekker naar huis op de weide...

suziehj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:46

ik zou naar de andere stal gaan, lekker heel de dag buiten ik denk dat je paard dat heel fijn zou vinden.....
oke er staan wat minder paarden maar helemaal alleen staat ie daar ook niet
en als je meer recreatief rijdt is het toch heerlijk om dicht bij het bos te zitten.
succes!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:50

Is er geen mogelijkheid om in de zomer de paarden op je huidige stal wat langer buiten te hebben?
Ik zou een binnenbak zeer zeker waarderen, dus gewoon blijven staan waar ik sta. Niet kunnen rijden in de winter en weinig gelegenheid om hem in de winter los te kunnen gooien of op de wei te zetten is een groter probleem dan in de zomer 4 uurtjes weidegang.

Meer is natuurlijk fijn, maar niet elk paard kan er tegen...helemaal als je intensief traint, zit je niet op een grasbuik te wachten!

En de hele dag toezicht zou ook mijn voorkeur hebben.

mywayzidane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:40

Misschien kan je rustig op je gemak eens gaan kijken bij war meerdere stallen als die tenminste in de buurt zijn bij ons in de om geving van eindhoven zijn er best veel stallen en bij ons komen er ook veel mensen op stal kijken die al meerdere stallen hebben gezien zodat je een beetje vergelijkings matriaal hebt. En anders zou het misschien een oplossing zijn om tot het voorjaar op deze stal te blijven staan en dan van het voorjar pas te beslissen dan kan je er lang genoeg over nadenken want, als je paard aanleg heeft voor mok is het niet fijn om hem de hele dag in de modder te hebben staan. Ookal zouden ze daar dan hooi hebben. succes met je beslissing!