Lage neusriem (Hannoveraans) tegenover gecombineerde

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

yfande

Lage neusriem (Hannoveraans) tegenover gecombineerde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 08:35

Hoi,

Wie kan mij precies vertellen wat het verschil is tussen de lage
(Hannoveraanse) neusriem en de gecombineerde ?
Wat is de uitwerking van de lage bv tegenover de hoge ?

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 08:38

dat wil ik ook wel eens weten ga dit even volgen

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 08:58

Idd interessant om te weten.
Ik vind persoonlijk de lage neusriem niet mooi staan bij een paard.

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:35

Dan moet je even op deze site kijken: http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php#drop
Daar staat alles uitgebreid uitgelegd. De hanoveraanse neusriem is volgens die schrijfster in principe effectiever en vriendelijker voor jonge paarden, omdat een hoge neusriem de wangen tegen de tanden aan kan drukken. Bij oudere paarden is dat niet zo'n groot probleem, omdat de schedel dan al verder is ontwikkeld en de kiezen minder uitsteken.
Ze zegt trouwens ook dat de neusriem vooral bedoeld is om extreem sperren van de mond tegen te gaan, en niet om hem dicht te snoeren.

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:56

Ik gebruik mijn lage neusriem als ik wat problemen heb in de aanleuning. Ik merk echt dat Tjalko het bit makkelijker aanneemt en rustiger is met een lage neusriem. Het bit ligt wat meer opgesloten zonder dat er veel druk op de neusbrug wordt uitgeoefend (denk ik). Als de aanleuning weer in orde is, wissel ik altijd terug naar een gecombineerde neusriem, het ook wil ook wat...

renesJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:00

Een lage neusriem werkt meer in op het lage neusbeen (weet niet hoe dat heet, maar dat is het onderste gedeelte van zijn voorhoofd, bij de neus). Dat kan best wat pittig inwerken. Het bit ligt ook vaak net even wat anders, minder vrij. Het is even uitproberen en per paard verschillend, de een loopt fijner op de een, en de ander met de andere neusriem. In Duitsland zie je de lage neusriem veel meer dan in NL.

Manuella23

Re: Lage neusriem (Hannoveraans) tegenover gecombineerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:08

Petra_o, ziet er wel een interresante site uit, maar ben spijtig genoeg niet zo goed in talen, weet iemand een gelijkaardige site in het nederlands?
Ik ben trouwens ook benieuwd naar het veschril tussen een dubbele neusriem en een mexicaanse neusriem.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:42

Ik heb geleerd dat een hannoveraanse neusriem de luchtwegen belemmert als je hem te vast doet. En van een mexicaanse dat als je hem verkeerd aandoet dat je paard kan stikken
Is dit waar?

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:45

ik denk niet dat het paard er van kan stikken eerlijk gezegt.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:52

De hannoveraanse neusriem kan volgens mij vooral de ademhaling belemmeren als hij te laag zit.

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:16

Ik gebruik alleen maar een lage. Ik doe hem sowieso nooit te strak (minimaal 2 vingers eronder) omdat dat ook niet nodig is. Het is idd wel opletten dat ie niet te laag zit!

Ik gebruik hem omdat ik vind dat er dan meer ruimte is voor beweging en ontspanning in de kaken vergeleken met een gecombineerde. Mijn paard doet het er super op en mijn ervaring is dat andere paarden het ook fijn vinden. Voor mij niets anders meer

Ik heb dan ook een mooie van Dobert gekocht. Kost een paar centen, maar ze zijn veel mooier dan die goedkope versies.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:23

ik vind het niet mooi staan, maar als het werkt voor je paard.. wat kan mij het dan schelen of het mooi staat of niet.
ik zelf heb nooit een lage gebruikt, aangezien willem altijd een gecombineerde gewend is geweest.
bij de lage neusriem kan je idd de ademhaling belemmeren als je hem te strak doet. er wordt je niet voor nix geleerd als je begint met paardrijden(veel maneges rijden met lage neusriemen) dat je er 2 vingers tussen moet krijgen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:36

De lage wordt ook africhtingneusriem genoemd, hij is vriendelijker en het bit blijft stiller in de mond.

Ik rij er nu een tijdje mee, maar jammergenoeg schuurt hij op haar neus (wel 2 vingers etc ertussen) Dus nu zit er zo'n idioot bontje omheen.

Qua aanleuning is ze wel verbeterd tov de gecombineerde neusriem.
Maar als hij blijft schuren is het ook geen oplossing

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:11

Ik rijd altijd met lage neusriem, vind het fijn, en van zo'n gecombineerde word het hoofd zo vol (klein hoofdje) maar omdat het oog ook wat wil heb ik een mooie gevlochten neusriem, machend bij mijn teugels en kopstuk . En Thok haar baard zit ook altijd gruwelijk in de weg met een gecombineerde neusriem, gaan de haartjes tussenzitten, lijkt mij niet fijn

Phrono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:49

Petra_O schreef:
Dan moet je even op deze site kijken: http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php#drop
Daar staat alles uitgebreid uitgelegd. De hanoveraanse neusriem is volgens die schrijfster in principe effectiever en vriendelijker voor jonge paarden, omdat een hoge neusriem de wangen tegen de tanden aan kan drukken. Bij oudere paarden is dat niet zo'n groot probleem, omdat de schedel dan al verder is ontwikkeld en de kiezen minder uitsteken.
Ze zegt trouwens ook dat de neusriem vooral bedoeld is om extreem sperren van de mond tegen te gaan, en niet om hem dicht te snoeren.

Daarom rijd ik mijn 3-jarige haf met een lage neusriem

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:32

En ik rijd er eentje van dertien, waar een gecombineerde dus geen kwaad kan. Dan geeft voor mij het uiterlijk toch wel de doorslag, en aangezien de meeste leuke hoofdstellen een gecombineerde hebben, rijd ik daarmee.