Buitenrit->Paard stopt en wil niet verder?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NN44

Buitenrit->Paard stopt en wil niet verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 20:49

heej,
ik en een vriendin verzorgen 2 paardjes.
voordat wij kwamen waren ze nooit verder dan de wei geweest.
we zijn nu zo ver dat we dr leuke bosritten mee kunnen maken.
maar de laatste tijd gaan ze steeds stilstaan.... en dan niet even....
nee wat je ook doet ze zijn niet vooruit te krijgen.
en het is niet zo dat ze bang zijn ofzo. ze staan gewoon heel rustig stil ( lekker om zich heen te kijken ) wat je ook doet ze lopen niet.
we hebben dus laatst een zweepje mee genomen ( rijden normaal altijd zonder! ) en zelfs daar reageerden ze amper op.
de ene blijft stokstijf stilstaan, maar het probleem is dat de ander omdraait en begint te steigeren. dit wordt dus steeds hoger enzo.
eerst was het nog een beetje de beentjes omhoog, maar nu wordt het echt hoog! heeft iemand tips? ( we hebben het de eerste keer geprobeerd met afstappen en dan lopen ze als hondjes achter je aan, zodra je gaat zitten staan ze stil. nu blijven we gewoon zitten en rijden ze er helemaal doorheen, maar het is gewoon erg vervelend want over een stuk waar je normaal 10 min over rijd doe je nu gewoon 3 kwartier! )
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 20-12-05 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel

NN44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 20:51

oh even toevoegen : ze zijn beide 5 jaar. en ze zijn nu iets van 15 x het bos in geweest. ( de eerste paar weken deden ze alles heel lief ) het kan natuurlijk zijn dat het uittesten is?

_Dunja_

Re: iemand een goede tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:53

Ga is met de pony's naar het bos zonder erop te rijden.
en als ze dan stok stil staan laat ze dan lekker om zich heen kijken.
hun zien hele andere dingen dan dat wij mensen kunnen zien.

Misschien als ze dan alles goed gezien hebben dat de drang om naar huis te gaan ook minder groot is, ze zullen wel iets heel eng vinden.

succes

NN44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 20:54

oh uhm..... nou kijk we zijn wel eens vaker wezen wandelen, en vorige keer stonden ze iets van 10 meter voor de wei ook zo stil! ze wilden dus ook niet naar huis.... het is heel vreemd. en aan de hand lopen ze heel braaf mee! dat is dus het probleem, zodra je gaat zitten staan ze stil, terwijl ze de ritten hiervoor alles super deden!

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:12

misschien kan je eensnog een derde persoon meenemen die erbij fietst?
of een andere ruiter erbij die voor jullie uit rijd, dan volgen de pony's wel.
wel raar hoor ik denk dat het wel uittesten is.

NN44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 21:18

ja dat is wel een goed idee! we zijn wel eens vaker met een ander paard gegaan. en dat ging eigenlijk wel goed. ja ik denk ook dat het uittesten is, maar dat ze gaat steigeren vind ik toch wel een beetje gevaarlijk worden! het wordt steeds hoger..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:53

Ik krijg het idee dat ze gewoon een beetje an het proberen zijn hoe ver ze kunnen gaan? De ene steigert al dan wordt het wel een beetje gevaarlijk..
Hebben jullie een ruimte waar je in kunt rijden bak/weide of iets dergelijks? Dan zou ik daar eerst wat in oefenen en tijdens het uitstappen naar het bos gaan en het rijden in de bak.weide steeds korter doen en langer naar het bos.

Succes..!

NN44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 21:59

we rijden normaal altijd in de wei, en af en toe maken we een bosritje. het is eigenlijk pas de laatste keren dat ze zo vervelend doen. dat is wel een goed idee eigenlijK! steeds verder opbouwen.. bedankt.

Nannes

Re: Buitenrit->Paard stopt en wil niet verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:04

Met een merrie van me stage ga ik ook weleens naar buiten die dan opeens BOEM stil staat. Als ik dan drijf gaat ze achteruitlopen en hoe meer ik drijf hoe harder ik in de achteruit gaat. Nu keer ik haar dan om en dan het stuk wat zij achteruit heeft gelopen weer achteruit laten lopen. En als ik dan weer op het punt van stilstaan sta stuur ik haar weer de goede richting op. weigert ze, dan mag ze een nog langer stuk achteruit meestal wordt ze dat wel zat en loopt ze wel weer de goede richting op. Soms doet ze het maar 1 keer en soms heb ik meer achteruit als vooruit gereden

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:05

Het klinkt net alsof ze het afgesproken hebben, zo van "laten we eens lekker stil gaan staan en kijken wat die twee doen." Maar het is natuurlijk wel vervelend. Wat gebeurt er als je een van de paarden als handpaard meeneemt en de andere berijdt?

NN44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 22:12

haha ja het lijkt ook net of ze ons gewoon zitten te pesten als er 1 afstapt lopen ze allebei gewoon mee als makke lammetjes. het is ook echt niet dat ze bang zijn ofzo. ze zitten dan gewoon een beetje rond te kijken enzo. maar als de een stilstaat staat de ander ook meteen stil.... en dan blijven ze ook echt staan. maar eerst stonden ze alleen stil als ze iets engs vonden.... maar nu staan ze overal stil! midden in het bos ineens.... soms ook langs de weg.... ( een landweggetje ) het is echt heel irritant!

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:37

Iemand anders had hetzelfde probleem beschreven in een ander topoic, en omdat ik geen zin had om mijn antwoord opnieuw te plaatsen doe ik het zo :

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=508549&p=11699702&hilit=#11699702

Wat jij beschrijft heeft mijn eigen pony ook een tijdje gedaan, maar dan vooral als ik alleen naar buiten ging. Boos worden helpt niet, werkt zelfs averechts. Laat ze lekker even kijken, maar neem na een tijdje wel het initiatief en ga weer verder. Stel de doelen bij als het een keer niet goed gaat, dan maar een klein rondje in plaats van een lekkere lange rit. Een kleine troost, bij mijn Jel was het ook van de ene op de andere dag weer over

Niekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:13

het is idd een goed idee om een extra iemand mee te hebben. Mijn vorige pony durfde alleen maar bruggetjes over als iemand er lopend eerst overheen ging..

miekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 02:12

Een oud stalgenootje van me had dat ook met haar paard. Die zette ze dan gewoon in z'n achteruit. En dan liep hij wel. Een paar meter verder keerde ze hem dan weer om en liep hij wel gewoon vooruit verder.
Ik heb ook met mijn eerste paard zoiets gehad. Als ik dan echt de tijd had.. Nou dan bleef hij toch lekker staan. Ik zat goed..
Dus toen moest hij stil blijven staan van mij. Niet omkeren naar stal. nee gewoon stil blijven staan. Na een poosje was hij het dan wel beu en WILDE hij lopen.. Dan mocht hij dus pas lopen wanneer ik wilde dat hij ging lopen.

Je zou gewoon eens een paar dingen uit moeten proberen, zolang het maar niet gevaarlijk wordt voor jullie!
Het zal gewoon wat uitproberen zijn van de paarden..

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 06:57

als ik alleen met mn paardje het bos in ga, dan staat ze stil als ze de andere paarden niet meer ziet, en wil ze omdraaien, dan kost het heel veel moeite om verder te gaan
maar als jullie met zn 2en gaan rijden weet ik niet wat het probleem kan zijn

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:42

willem flikt dat ook. dan hoort hij of ziet hij kennelijk wat en dan is het op de noodrem. hoemeer ik drijf hoemeer hij gaat staan etteren. steigeren doetie ook, ff een bok geven. voor naar achterlopen en hetliefst pijlsnel omdraaien en weg galoperen.
gelukkig weet ik nu wel wat te doen. geef hem gewoon een paar klappen met de zweep en hij loopt doodleuk rustig verder alsof er nooit wat geweest is.

vind het niet erg als hij iets engs vind, dan laat ik hem snuffelen, beloon ik hem, hij mag er zelfs met een grote boog dravend langsheen. maar niet zomaar in het niets als een gek op de rem, omhoog komen en dan weg willen rennen. dat doet hij tegenwoordig al als ik hem corrigeer datie niet midden op de weg mag lopen. dan is het dus geen kwestiemeer van ergens bang voor zijn.

vverpaalen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:53

heyy! ik ben de andere verzorgster dan.. Het is echt overduidelijk dat ze niet stilstaan omdat ze iets eng vinden ofzo.. want als er bijvoorbeeld een 'enge vuilniszak' aan een hekje hangt ofzo, dan stoppen ze en 'durven' ze er niet langs. Dan stap ik af en laat ik het zakje zien, dan wapper ik er ook nog mee enzo, en ze er aan laten snuffelen, en dan vinden ze het niet eng meer. Dan stap ik weer op, en dan willen ze nog niet lopen! Maar dan kijken ze ook niet meer naar het zakje, dan kijken ze gewoon heel rustig in het rond! het is echt heel frustrerend! haha maar ik denk dat we nu wel een paar goede tips hebben, net als achteruit lopen enzo.. we zullen het binnenkort wel proberen maar alle tips zijn welkom want hoe meer trucjes we hebben, hoe beter!

_isaatje_

Re: Buitenrit->Paard stopt en wil niet verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:19

Heey!
Mijn 2 pony's deden dit ook heel vaak. Bij ons hielp het heel erg als er iemand mee ging op de fiets. Ook hielp het om niet altijd met zn tweeen te gaan, want dan kunnen ze neit samen klieren en als ze in hun eentje zijn letten ze toch vaker op de ruiter.

Maar zeker niet boos worden op je pony en verlies niet je geduld.. blijf altijd rustig en dan stap je maar af en loop je het rondje.. maar wees de verstandigste en laat ze ook niet winnen (dus keer niet om)..

succes!

NN44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 15:39

heej bedankt voor de reacties! we gaan het zeker eens proberen!

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:22

rashida doet dit ook wel is als we alleen naar buiten gaan, met iemand mee doet ze dit niet.. Ik ga gewoon steeds een stukje verder weg.. En het gaat ook best redelijk

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:35

Even iemand met een braaf paard voorop laten rijden. Als je pony stil staat heel veel kleine voltes laten lopen; desnoods gewoon aan één teugel om trekken en flink drijven. Laat ze net zolang rondjes lopen tot ze wel weer vooruit willen. Verder rustig blijven en niet afstappen, tenzij het echt gevaarlijk wordt. Zorg dat ze vooruit blijven lopen en probeer zoveel mogelijk het tempo erin te houden op rechte stukken.
Succes.

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:38

De fjord die ik rijd. Deed ook 100 m van huis af boem in de ankers omdraaien en heel hard terug. Of ze bleef doodleuk staan en ging niet verder. Toen heeft ze gewoon elke keer dat ze het deed of als ze het bijna wou doen een tik gekregen (ik voel het heel goed aan namelijk) en het is nou wel over!

NN44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 20:48

oke bedankt! bij hen is het echt heel onverwachts dat ze stil gaan staan. soms staan ze zelfs een paar meter voor hun wei stil! dus dan willen ze niet eens terug:S? de een blijft echt gewoon doodstil staan ( loopt hoogstens achterwaarts ) de ander draait om steigert, loopt een paar stapjes, draait om steigert en dat gaat zo maar door. ik vind het zelf best gevaarlijk als ze steigert! straks klapt ze om ofzo!

Sandra_HC4L

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:57

mijn paard doet dit ook erg vaak.. dan ga ik bijvoorbeeld een paadje in ,daar is ze dan al weet ik hoeveel keer niet lang geweest.. en naja dan heeft ze er geen zin in, en draait haar gewoon om, en als ik haar dan wil tegenhouden gaat ze ook stijgeren en draait haar weer om.. ik neem nu ook een zweepje mee, het helpt niet veel... maa rik zou ook niet weten wat je er verder aan kunt doen