Naar denemarken met pony, wat meenemen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje__

Naar denemarken met pony, wat meenemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 17:18

Zoals julie weten, gaat Romeo over precies 7 dagen naar Denemarken. Maar hoe zit het precies met het vervoer?

-Om de hoeveel tijd moet hij van de trailer af? (neem aan dat hij niet ongeveer 10 uur op de trailer kan blijven)
-Zijn er nog speciale papieren ofzo nodig?
-wat verder nog meenemen, behalve eten en water?
-tips?

jaquar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:20

Een deken mee nemen. Halster en touw zodat je hem af en toe kan laten grazen.

curly2day

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:21

Volgens mij moet die wel een "loodje" en gekeurd worden door de veearts.
Toen wij het veulen naar duitsland brachten hebben we dat ook gedaan, hoe en wat precies weet ik ook niet.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:22

volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, moet je hem om de anderhalfuur a twee uur even laten grazen of stappen

curly2day

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:25

Ik zou toch zi veel mogelijk aan een stuk rijden, zo min mogelijk eruit. En heel goed kijken waar je hem eruit haalt.
Ik denk ook niet dat je heel veel mogelijkheden langs de weg zult hebben om hem eruit te halen.
Een paardje kan best wel even op de wagen staan hoor.

Maartje__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 17:28

jaquar schreef:
Een deken mee nemen. Halster en touw zodat je hem af en toe kan laten grazen.

Ja dat gaat zowiezo mee ja Mooi een nieuw warm deken gekocht, dus hij zal (hopelijk) niet bevriezen

Maartje__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 17:29

curly2day schreef:
Ik zou toch zi veel mogelijk aan een stuk rijden, zo min mogelijk eruit. En heel goed kijken waar je hem eruit haalt.
Ik denk ook niet dat je heel veel mogelijkheden langs de weg zult hebben om hem eruit te halen.
Een paardje kan best wel even op de wagen staan hoor.

Ja, zoiets had ik ook, zo min mogelijk eruit.. Maar weet je wat dan ongeveer het maximale is voor een pony?

xXIris

Re: Naar denemarken met pony, wat meenemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:34

transsportbeschermers omdoen

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:37

Echt zo min mogelijk eruit. Een paard kan best 10 uur in een trailer staan, ookal is het natuurlijk niet perfect. Maar als je hem eruit haalt, wat dan? Dalijk sta je op een parkeerplaats naast de snelweg met een paard dat er niet meer in wil. Verder worden paarden vaak juist opgefokter van om de twee uur de trailer uit, en dan er gelijk weer in. Dan krijgen ze pas echt een nare asociatie met trailers.
Gewoon lekker laten staan, zo snel mogelijk proberen op de plaats van bestemming te zijn, paard tussendoor wel laten drinken uiteraard en lekker hooi geven, dan is de tijd zo om

Maartje__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 17:39

Mocca schreef:
Echt zo min mogelijk eruit. Een paard kan best 10 uur in een trailer staan, ookal is het natuurlijk niet perfect. Maar als je hem eruit haalt, wat dan? Dalijk sta je op een parkeerplaats naast de snelweg met een paard dat er niet meer in wil. Verder worden paarden vaak juist opgefokter van om de twee uur de trailer uit, en dan er gelijk weer in. Dan krijgen ze pas echt een nare asociatie met trailers.
Gewoon lekker laten staan, zo snel mogelijk proberen op de plaats van bestemming te zijn, paard tussendoor wel laten drinken uiteraard en lekker hooi geven, dan is de tijd zo om

Ik was eigelijk van plan om hem na een uur of 6 even een uurtje eruit te laten, als we een geschikte plek vinden.. Maar dus beter gewoon laten staan, en af en toe onderweg op de trailer laten drinken en eten?

Enne hooi tijdens het rijden, ik hoor daar verschillende dingen over? Sommige zeggen dat ze dan af worden geleid, en hun evenwicht niet meer kunnen houden. En sommige zegt dat ze dan ontspanneder (huh? raar woord ) staan?.. Wat is waar?

curly2day

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:46

Met hooi, de een vind het eng omdat ze zich kunnen verslikken en je het vaak dan niet door hebt dat ze met een verstopping staan.
Wij geven ze altijd hooi.
Misschien een hooinet met zo klein mogelijke mazen (gaten).

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:51

10 uur geen ruwvoer in de darmen is een stuk slechter dan 10 uur op de trailer. Dus, hooinet onder de neus, en laten eten die hap. Iedere 2 uur drinken aanbieden en dan meteen even pauze voor de chauffeur.

Mijn paard heeft 13 uur op de vrachtwagen gestaan vanuit Zuid Duitsland toen ik hem kocht. Volgende dag liep hij te swingen door de wei, geen spoortje van stijfheid. OK, vrachtwagen reist wat comfortabeler.

Twee keer een veulen vanuit Zweden gehaald, hebben nog langer gereist (16 uur geloof ik), en een boottocht meegemaakt: ook geen enkel probleem.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:55

Inderdaad een paar hooinetten vullen of in elk geval zorgen dat ie wat te doen heb. Verder kan je hem er evt op de helft uithalen als je zeker weet dat ie er weer makkelijk in gaat. Om de paar uur een emmer water voor zn neus duwen om te kijken of ie wat wil drinken.
succes met de reis, het is een aardig stukje!

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:57

denk zowieso ook niet dat het verstandig is dat een paard vreemd berggras eet.

Maartje__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 18:03

Quarterh0rse schreef:
Inderdaad een paar hooinetten vullen of in elk geval zorgen dat ie wat te doen heb. Verder kan je hem er evt op de helft uithalen als je zeker weet dat ie er weer makkelijk in gaat. Om de paar uur een emmer water voor zn neus duwen om te kijken of ie wat wil drinken.

Ja, denk dat ik dat doe.. Gewoon na uur of 5, 6, even keertje eruit.. Erin gaat hij altijd zonder problemen, dus dat moet wel lukken

curly2day

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:15

maartjuh schreef:
Quarterh0rse schreef:

Ja, denk dat ik dat doe.. Gewoon na uur of 5, 6, even keertje eruit.. Erin gaat hij altijd zonder problemen, dus dat moet wel lukken

Maar ja, het hoeft niet altijd dat te zijn, dat ie er niet in wil.
Wat als die wel ergens van schrikt en aan de kletter slaat, lekker banketstaaf.....
ik zou hem gewoon laten staan, ik zou dat risico niet willen nemen.
Bedenk ik me nu, spreek mezelf maar een heel klein beetje tegen.....

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:22

Laten staan, om zoveel mogelijk risico's te vermijden.
indd. alleen ruwvoer geven, met brok heb je eerder kans op verzuring en dat kan hij niet gebruiken bij zo een lange rit.
Verder reserve halster en touw en ehbo spul mee. Mocht hij opeens bedenken dat je op de voorstang mooier uitzicht heb ofzo.

curly2day

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:27

E misschien voor de zekerheid een spuitje sedalin (kom niet op de nieuwe naam). Hebben we eigenlijk standaart in de veewagen liggen, voor het geval er paniek uitbreekt of iets....

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:32

gewoon op de trailer laten staan. Is even minder prettig, maar paarden op het vliegtuig bijvoorbeeld staan ook vaak 10uur (soms ook meer, afhankelijk van de bestemming)
goede transport bandages kan prettig zijn (maar dan wel goed bandageren, niet te los, niet te strak )
ruwvoer onderweg is prima
en om de paar uur water aanbieden inderdaad.
Zo gaat dat bij de KLM ook

en succes verder!

miesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:25

Toen mijn pony naar denemarken ging heb ik niets om de benen gedaan om irritaties te voorkomen! Het lijkt me niet prettig voor een paard om zolang met bescherming om te staan.. Maar het ligt natuurlijk aan je paard ook, zij stond altijd heel rustig..

Gaan jullie hem zelf wegbrengen? Die van mij werd toen door een transport bedrijf gebracht en toen werden er speciale papieren aangemaakt en het paspoort moest natuurlijk ook mee!
Volgens mij is zij heel de weg gewoon blijven staan ze ging ook in een vrachtwagen met nog 4 paarden ofzo.. En toen ze aankwam liep ze gewoon goed enz. ze had er niets aan overgehouden!

Katja

Re: Naar denemarken met pony, wat meenemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:58

Ik heb jarenlang bij een internationale springruiter gewerkt als groom en zelf ook nog wel wat wedstrijden over de grens gereden dus ik zal even mijn tips geven.

Altijd hooi geven als je zo lang op pad gaat anders dan komen te darmen stil te liggen en heb je grote kans op koliek.
In ieder geval iedere 3 uur even een kwartiertje rusten is goed voor de bestuurder en dan kunnen de paarden ook even rusten en eventueel plassen. In deze pauzes geef je ook wat water en als je een paard hebt dat slecht wil drinken onderweg kun je eventueel wat hele natte slobber geven. Het is nu natuurlijk koud buiten dus zullen ze niet zo heel erg veel drinken.

Zelf doe ik het liefst bandages met dikke lappen eronder om. Die geven wat tegendruk waardoor je paard niet zo snel dikke benen krijgt en de dikke lappen voorkomen drukplekken.
Deken met een goede singel om die niet verschuift is er belangrijk en verder niet de staart bandageren maar een beschermer erom die niet afknelt.

Persoonlijk ben ik er niet voor om paarden onderweg eraf te halen wij zijn heel wat verder geweest dan Denenmarken zonder ze eraf te halen en de paarden kwamen altijd fris op hun bestemming aan.
Als je daar bent gewoon lekker even laten stappen en dan op stal.

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 19:05

als je weet dat je pony gewoon braaf staat zou ik niks om de benen doen! Tobias kreeg ook niks toen hij naar denemarken vertrok. zekunnen best wel wat hebben!
verder gewoon hooi meenemen en hem om de zoveel tijd water geven

als jij denkt dat je hem eruit kan halen, kan je dat best 1x doen!! bij Tobias was het geen succes geweest, die was angstig en stond stijf van de verdoving

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 19:07

Ik ben toch wel een groot voorstander van goede bescherming om de benen. Zelfs als je paard nooit een pas verkeerd doet in de trailer kun je altijd in een nare situatie komen waardoor de trailer een onverwachte beweging moet maken op zo'n moment is goede bescherming toch wel erg fijn.

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 19:32

Even een vraagje tussen door, hoe lang is rijden?

En verder, succes en ook sterkte voor het missen van je paardje

curly2day

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:35

Katja schreef:
Ik ben toch wel een groot voorstander van goede bescherming om de benen. Zelfs als je paard nooit een pas verkeerd doet in de trailer kun je altijd in een nare situatie komen waardoor de trailer een onverwachte beweging moet maken op zo'n moment is goede bescherming toch wel erg fijn.

Inderdaad, je kunt zelf nog wel zo'n beste bestuurder zijn, maar er zijn genoeg andere mensen op de weg, die misschien wel raar auto rijden en dan zit een ongeluk in een klein hoekje