ondervoeding

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hartje

ondervoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 15:56

We hebben een nieuw paard op stal gekregen om te rijden (uiteindelijk eerst beleren natuurlijk). Wie heeft ervaring met een jong paard wat in zijn jonge jaren te weinig (kracht)voeding heeft gehad ? Wat zijn de risico's ?

Het paard is nu 3 jaar (geruind) en al 1.70m stokmaat. Welke risico's kan ik verwachten qua gezondheid. We hebben absoluut geen achtergrond info van het paard. Hij is dus flink aan de maat (schofthoogte) en aan alle kanten slap en te mager.

Wie heeft hier ervaring mee ?

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:52

Hoi,

Allereerst zou ik de mest laten controleren op wormen, misschien is dat al gedaan? Het risico van een jong paard in de groei dat te weinig voer gehad heeft is dat het (op latere leeftijd) botproblemen krijgt doordat de verhouding tussen calcium, fosfor en magnesium niet goed was. Het paard is dan misschien in de verkeerde proporties gegroeid. Dit kan ook gebeuren bij te veel voer met eventuele verkeerde verhouding tussen calcium en fosfor. Weinig koper in de voeding van een veulen/jong paard kan invloed hebben op het ontstaan van OCD. Wat het paard vroeger eventueel te kort heeft gehad kun je nu helaas niet meer extra geven.

Het is nu zaak om het paard langzaam aan weer aan te laten komen. Bouw het wel langzaam op. Ik denk dat ruim ruwvoer en basisbrok wel voldoet. Je kunt eventueel ook iets van een muesli met maisvlokken geven. Maisvlokken zorgt ervoor dat een paard wat sneller wat aan komt. Misschien is het het beste om in overleg met de dierenarts een uitgebalanceerd dieet te geven.

Dat het paard nog slap is, is een teken dat het paard er nog niet aan toe is om beleerd te worden. Dat hij zo slungelig is heeft waarschijnlijk ook te maken met zijn schofthoogte. Een stalgenoot van me heeft een paard met een schofthoogte van 1.78. Dit paard was 'pas' op ruim 4 jarige leeftijd er aan toe gelongeerd en ingereden te worden. Ik denk dat het voor dat paard verstandig is om lekker nog een jaartje de wei in te gaan met andere paarden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:54

heb je misschien een foto?

hij kan nl ook mager lijken doordat hij nog geen (tot minimale) bespiering heeft.

ik zou niet te hart bix enz gaan voeren, dat geeft het paard veel meer energie en dat kan soms nadelig zijn met beleren

ik denk dat je met zo´n 2 kilo bix per dag in de goede richting zit. en daarbij als het kan kuil.

Hartje

Re: ondervoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 17:06

Nee, helaas geen foto maar het is een flinke vos met een goed karakter.

Plan is inderdaad om hem zeker tot het voorjaar te laten staan, dan is hij 4. We kijken dan aan hoe hij er uit ziet. Tot nu toe heeft hij alleen gras en wat hooi gehad en nog nooit een korrel biks. We gaan beginnen met dit langzaam opbouwen. We overwegen ook een bloedproef om de waarden in het bloed na te laten kijken, de eerste wormenkuur heeft hij inmiddels gehad. De mest ziet er gelukkig goed uit.