Hoi,
Allereerst zou ik de mest laten controleren op wormen, misschien is dat al gedaan? Het risico van een jong paard in de groei dat te weinig voer gehad heeft is dat het (op latere leeftijd) botproblemen krijgt doordat de verhouding tussen calcium, fosfor en magnesium niet goed was. Het paard is dan misschien in de verkeerde proporties gegroeid. Dit kan ook gebeuren bij te veel voer met eventuele verkeerde verhouding tussen calcium en fosfor. Weinig koper in de voeding van een veulen/jong paard kan invloed hebben op het ontstaan van OCD. Wat het paard vroeger eventueel te kort heeft gehad kun je nu helaas niet meer extra geven.
Het is nu zaak om het paard langzaam aan weer aan te laten komen. Bouw het wel langzaam op. Ik denk dat ruim ruwvoer en basisbrok wel voldoet. Je kunt eventueel ook iets van een muesli met maisvlokken geven. Maisvlokken zorgt ervoor dat een paard wat sneller wat aan komt. Misschien is het het beste om in overleg met de dierenarts een uitgebalanceerd dieet te geven.
Dat het paard nog slap is, is een teken dat het paard er nog niet aan toe is om beleerd te worden. Dat hij zo slungelig is heeft waarschijnlijk ook te maken met zijn schofthoogte. Een stalgenoot van me heeft een paard met een schofthoogte van 1.78. Dit paard was 'pas' op ruim 4 jarige leeftijd er aan toe gelongeerd en ingereden te worden. Ik denk dat het voor dat paard verstandig is om lekker nog een jaartje de wei in te gaan met andere paarden.