pijn in de schouders

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

pijn in de schouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 14:52

als ik met mijn pony galoppeer in het park springt ze heel vaak opzij. ze galoppeeert rustig maar steekt de energie in opzij springen, en haar energie gaat 'omhoog' in plaats van naar voren. ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen, maar ze gaat niet rennen maar maakt hogere sprongen. ik heb nu goed geleerd hier mee om te gaan, zit er rustig op, kan haar begrenzen en inhouden met de teugels en zit zonder te trekken, maar toch heb ik hierna vaak pijn in mijn schouders. in het bos heb ik dit niet, ik denk omdat ze daar wat rustiger is en dus ook minder opzij springt. volgens mij zit ik er best netjes en goed op, maar waar moet ik op letten / wat moet ik doen om die pijn in mijn schouders te voorkomen? mijn onderarmen verder naar achteren houden? want voor mijn gevoel doe ik dat al goed...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:53

Als jij pijn in je schouders of armen hebt, dan heb je teveel vast. Is heel simpel....

Niffie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:43

wat dacht je van je schouders ontspannen???

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 16:27

zoals ik al schreef ben ik volgens mij al ontspannen

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:19

Indd. de schouders ontspannen. Ik heb precies hetzelfde probleem. Neem de teugels maar tussen duim en wijsvinger, dan kan je niet onbewust trekken. Hopelijk gaat het dan beter.

spoekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:21

Idd dan krijg ik toch echt het idee dat je te veel in je hand hebt, en dat je dus toch (onbewust) trekt. Dus probeer meer te ontspannen, laat er eens een instructeur naar kijken, misschien zet jij je handen wel vast ofzo waardoor je er zo'n last van hebt. Misschien is het ook een idee om je pony eerst te longeren voordat je er op gaat, dan springt ze ook minder opzij

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 20:27

dank je wel allemaal. ik heb les maar in de bak heb ik het probleem niet. dus instructrice ernaar laten kijken is wat moeilijk, of ze moet mee willen rennen

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:27

Als je echt last hebt van je schouders kan dit inderdaad wijzen op overbelasting.
Volgens mij is het dan het beste om die schouder wat rust te gunnen, maar wel gewoon bewegingen te maken zodat de spieren goed doorbloed blijven. Kracht zetten moet je dan voorkomen.

Maar aangezien het hier om een plotselinge krachtwerking gaat, kan het zijn dat je lichaam elke keer weer moet herstellen na die reactie. Dat gaat dan gepaard met pijn volgens mij.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:39

Misschien kan je de volgende keer als je het park ingaat iemand meenemen, als het dan weer gebeurd, kan diegene kijken of jij vast houd als je pony opzij springt. Het kan onbewust gaan waardoor je het zelf niet door hebt wat je doet.

Heb je het trouwens alleen als je paardrijd?
Als je pony plots omhoog springt of opzij, dan lijkt het mij dat er een enorme schok door je lichaam gaat.
Misschien kan dat ook een reden zijn dat je zo een pijn hebt aan je schouders, na die sprongen.

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 21:01

nu is de pijn weer over, maar heb ook kort gereden. ben bang dat als ze zo'n bui heeft en ik langer en intensiever rijdt het langer blijft. ben gek op buitenrijden dus zou daar niet blij mee zijn. ik trek niet de hele tijd en zeker niet constant maar maak wel steeds ophoudingen en probeer haar te begrenzen als ze opzij wil springen. en dat doet ze niet af en toe maar elke 50 meter...

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:05

Maar komt die pijn direct na de reactie van haar of pas een dag later?

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 21:21

wordt langzaamaan meer gedurende het rijden, heb er in draf ook veel minder last van. denk omdat ze in galop enthousiaster opzijspringt odmat het dan ook nog eens mooi in haar gang past .

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:23

Dan zou je toch haast denken dat je verkrampt op je paard zit.
Als je nou een tijdje niet/minder hebt gereden, dan is het neem ik aan gewoon "afwezig".

Misschien gewoon eens langs de Huisarts gaan?
(even een andere vraag, kun jij je arm (van de pijnlijke schouder) gestrekt omhoog brengen en zo ja, doet dit pijn?

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 23:00

zoals ik al zei is het nu over. als ik niet te lang rij gaat het weer over. het is ook niet heel erg ofzo maar gewoon vervelende spierpijn.