waardeloos weiland

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

waardeloos weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 13:42

Hey

Ik huur een weiland mét stal van natuurmonumenten. Met de stal is niets mis, maar het weiland is 1 groot drama Er zitten diepe kuilen in waarin zich enorme plassen ontstaan. Het hele weiland is na een paar buien practisch onbegaanbaar; het water blijft erop liggen ipv dat het doorsijpelt naar de onderste grondlagen (hoera voor de kleigrond ). Moet ik nu natuurmonumenten aanspreken op de conditie van het weiland?

Jol1

Re: waardeloos weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:25

Ik ben niet bepaald een fan van Natuurmonumenten. Ik hou niet van dat zogenaamde "natuurlijk beheer". Als je de percelen hier in de buurt ziet, die ze hebben aangekocht dan ziet het er niet uit. Ze doen niets aan het onderhoud, omdat het "teruggeven wordt aan de natuur". Wat jouw wei zo te lezen nodig heeft, is een goede drainage en ik ben bang dat Natuurmonumenten daar niets voor voelt. Hier in de buurt willen ze dat het moerasland wordt. Ik weet niet in welk deel van Nederland je woont, maar als het hier in de buurt is (Groene Hart) dan vrees ik het ergste voor je. Ik denk dat je moet wachten tot het voorjaar voor je wei weer een beetje begaanbaar is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:27

Ook ik weet niet anders dat als ze het laten zoals het is, want zo zou de natuur het ook doen.

Dat het vervolgens helemaal vol jacobs kruid staat enz, maakt ze niks uit.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:29

Tja, maar van dat natuurlijke beheer weet je ook weer van te voren natuurlijk. Dus dan moet je geen land van Natuurmonumenten huren

TS, je zou altijd contact op kunnen nemen met Natuurmonumenten om te vragen of ze er iets aan willen doen. Willen ze dat niet is het aan jou de keuze of je daar mee kunt leven of niet.

En volgens mij zijn er op het moment maar weinig weilanden die niet blubber zijn...

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 14:32

Ik heb er ook niet gekozen om weialnd te huren van natuurmonumenten.Eerst huurde ik de wei van de gemeente, maar natuurmonumenten heeft het overgenomen. Mijn weiland is vanaf ongeveer september tm maart 1 en al ellende. Ik woon in groningen. natuurmonumenten maakt me het idd erg lastig met hun natuur beheer... Ik moet oa verplicht groen of bruin schrikdraad lint nemen omdat dat natuurlijk lijkt.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:37

Ok, dan ligt het inderdaad iets anders
Maar heb je al geprobeerd om met Natuurmonumenten erover te praten? Mijn ervaring in Gelderland is dat er best met ze te praten is.

En heb je geen omliggende sloten waar je evt afwateringsgeultjes naar toe zou kunnen graven? Is wel een noodoplossing, maar goed...

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 14:40

afwateringsgeultjes wil niet meer, dan moet ik eigen handig een geul van meer dan 50 cm diep graven anders loopt het water niet weg. en omdat het kleigrond is zakt de geul snel weer in. (heb ik al vaker geprobeerd). Nat. mon. is hier erg laks. Het heeft een jaar geduurd voordat ze de mest van de vorige staleigenaar hebben opgehaald. ik heb dus een jaar lang de enorme mesthoop van de vorige eigenaar op 'mijn' land gehad

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:42

Denk niet dat je veel kans maakt, je weet dat je op kleigrond zit, je weet dat het gigantisch veel geregend heeft, logisch dat het dan een prutbende is. En als jij je dieren dan nog wel op de wei hebt gelaten ipv de weidebodem met rust te laten dan zal je het eerder zelf veroorzaakt hebben.

Op kleigronden kan je gewoon zelden dieren in de winter buiten houden en verwachten dat de bodem in goede staat blijft... Het is behelpen in de winter, hier staan ze daarom ook op de paddock, want die mag kapot gelopen worden teineinde de wei te behouden voor de zomer.

Maar het zal ook veel afhangen van de afspraken die jullie hierover op contract hebben gesteld, welk onderhoud moet Natuurmomenten doen, en waar ben jij verantwoordelijk voor?

Jol1

Re: waardeloos weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:45

Het enige wat helpt is goede drainage. Wij hebben onlangs 2 percelen dijk gekocht. (kleigrond). De ene helft is gedraineerd en echt kurkdroog. De andere helft is zonder drainage en daar staan de plassen op en is niet te begaan. Het verschil tussen de 2 stukken grond is niet te geloven. Ze liggen naast elkaar en het is echt een dag en nacht verschil!

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:50

Die geilen werken wel . We hebben het nu ook op de wei en die is een stuk droger . De paarden staan er alleen in de zomer op maar onze wei was zelfs in de zomer niet begaanbaar

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 14:50

@ maya, ik lijk wel gek dat ik de paarden op het land laat lopen! Die staan er al ruim 3 maand niet meer op. En die komen er pas weer op als het land bevroren is of ondergensneeuwd is. anders kan ik in de zomer mijn land wel 'dag' zwaaien

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:52

ondergesneeuwd zou ik ok niet doen, onder de sneeuw is het vaak niet hard, maar een blub, nog erger dan met regen

Ik vrees dat je er weinig aan kunt doen
want ik denk niet dat hun drainage aan gaan leggen.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 14:52

shadowflower schreef:
Die geilen werken wel . We hebben het nu ook op de wei en die is een stuk droger . De paarden staan er alleen in de zomer op maar onze wei was zelfs in de zomer niet begaanbaar

maar heb jij ook kleigrond? bij mij werken geulen echt niet. het diepste punt in de plas is rond de 30 cm (omdat je redelijk diep wegzakt ook nog in de drek)

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 14:54

runningkawa schreef:
ondergesneeuwd zou ik ok niet doen, onder de sneeuw is het vaak niet hard, maar een blub, nog erger dan met regen

Ik vrees dat je er weinig aan kunt doen
want ik denk niet dat hun drainage aan gaan leggen.

Ik vrees ook niet dat hun drainage gaan leggen, maar ik hoop heet stiekem dat ze de diepste gedeeltes ophogen. Hmz dat van de sneeuw had ik nooit zo bij nagedacht Maar ze gaan alleen om de sneeuwlaag als de laag dik genoeg is zodat ze niet met de hoefjes de ondergrond raken. De sneeuw zie ik dan als een beschermlaag/tapijt idee