Weinig mesten door stress?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyBoy

Weinig mesten door stress?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 11:01

Mijn paard heeft 2 maand weinig gedaan i.v.m. spierbevangenheid. Ik heb wel rustig doorgelongeerd en op advies van de DA en na bloedonderzoek dat weer goed was mocht ik na het longeren met dubbele longe er weer rustig gaan rijden.

Ik heb er nu 2x opgezeten (rustig stappen en heel rustig draven) maar vanaf die 2x "rijden" mest hij zo verschrikkelijk weinig.
Het is misschien een rare vraag, maar hij is helemaal niet koliekerig ofzo. Hij is zelfs goed in orde nu, maar ik vind het zo vreemd.
Wie heeft het wel eens meegemaakt?
groetjes Joyce

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:09

Ik denk dat je het beste even de DA kan bellen.

SunnyBoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 12:33

Nou de DA bel ik zowieso want het moet toch ergens blijven. Ik was alleen benieuwd of iemand dat weleens had meegemaakt.

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:41

Ik heb het zelf nooit meegemaakt, ik weet namelijk alleen dat als paarden stress hebben of bang zijn, dat ze alleen maar meer, en meestal ook dunner, mesten.

SunnyBoy

Re: Weinig mesten door stress?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 12:53

Same here. Vandaar dat ik het ook raar vind. hij mest ook wel, maar alleen veel en veeeel minder als normaal. Ik kijk vanavond nog even en dan bel ik morgen de DA hoor.
bedankt in ieder geval

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:48

Misschien heeft hij voorheen veel gemest en mest hij nu normaal? Elke twee uur een hoopje (overdag) is gemiddeld. Ziet de mest er normaal uit(makkelijk te breken) en heeft het een normale geur en kleur?

SunnyBoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 13:55

Ja alles is verder normaal.
I.v.m. met de erg natte wei heeft hij in een dag tijd (van avond tot avond) maar 3 keer gemest. Dat vind ik toch wel weinig.
Hij is ook gewoon goed te pas.
Kijk 1 dag oke, dat kan ik me voorstellen, maar na 2 dagen zet ik er toch vraagtekens bij. Ik kijk vanavond even en dan bel ik DA.
Hij krijgt wel gewoon zemelen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:59

3 maal mesten is te weinig, maar eh, kun je ook controleren wat hij eet? Hoeveel voer krijgt hij?

SunnyBoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 14:01

Hij eet gewoon net als anders. Toen ik hem gister uit de stal haalde vloog hij met zijn kop zo in de voerkar. Dus het ontbreekt hem niet aan eetlust en ook niet aan energie. Hij is supergoed te pas. Er loopt de hele dag iemand in de stallen die zou hem in de gaten houden vandaag. Als het dan niet goed was zou ze bellen omdat ik pas vanavond kan komen maar ik heb nog niets gehoord. Dan is het dus gewoon goed.
Hij krijgt al 2 maand minder brok i.v.m. de spierbevangenheid maar dat heeft tot op heden geen invloed gehad en hooi krijgt hij wel normaal/veel.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:05

ik bedoel allen dat er slechts uit kan komen wat er in gaat. Als yhij op de wei staat, weet je niet hoeveel er in gaat. Maar je voert dus brok en hooi bij. Dan zou er gewoon mest moeten komen. Je paard heeft misschien medicijnen gehad die het beinvloeden, de dramen zijn uiteindelijk ook gevoelig voor spierverslappende middelen, dus het kan zijn dat ze wat minder hard werken.Dat is op zich een gevaar en het is dus heel verstandig om de DA even naar de darmen te laten luisteren...

SunnyBoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 14:11

Hij heeft alleen Vitaminine E en Selenium en daar staat niet op dat dit een bijwerking kan zijn. Ook dat krijgt hij al ruim een maand. Hij staat door de regen niet op de wei dus hij krijgt i.d.d. alleen brok, hooi en zemelen.
Dat is het vreemde ook. Er is niets veranderd in de tussentijd alleen dat ze niet op de wei staan maar normaal gesproken is zijn stal dan alleen maar viezer i.p.v. schoner.
(ik heb gister gelongeerd en naderhand mestte hij op de wasplaats wel over de mest van een ander heen en dat zag er normaal uit. Toen heb ik een vreugdedansje gedaan )

Byron15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:38

Misschien moet je eens bij medisch vragen?
Ik weet ook alleen dat ze van stress juist meer mesten.
Succes