hoe doen jullie het met oud en nieuw met de paarden ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

hoe doen jullie het met oud en nieuw met de paarden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 09:02

Hoe doen jullie het met oud en nieuw met de paarden ?
wij hebben 2 deuren boven elkaar (de typische paarden deuren ) ... zou ik het bovenste deel ook in de avond sluiten of heel de dag ? en wat doen jullie voor de rest om ze rustig te houden ?

gianlucka

Re: hoe doen jullie het met oud en nieuw met de paarden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:03

Bij ons op de manege doen ze volgens mij alleen 's avonds de boven deuren dicht ivm rookvorming en harde knallen, overdag zijn de deuren gewoon open bij ons op stal....

THHIRZA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:04

umh dat weet ik eigelijk neit want wij zitten een stuk van het dorp van daan eigelijk maar wel dat je het hoort ik denk dat de deuren gewoon dicht gaan

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:00

Gewoon hetzelfde als anders. Bij ons staan ze dan op een nieuwe stek, maar dat ligt praktisch in de middle of niks. Overdag zal alles gewoon open zijn en 's avonds gaan de schuifdeuren van de hallen waar de stallen in zitten dicht .

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:44

Bij mij blijven ze gewooin buiten staan.

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:52

Overdag staan ze hier gewoon buiten en 's avonds op stal. Niet anders dan anders eigenlijk.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:33

Wij wonen ook best rustig en paarden staan overdag gewoon buiten. 's Avonds gaan ze zoals altijd op stal. Ik doe wel altijd een radio aan met oud-op-nieuw zodat ze de knallen rond 12 uur minder horen.

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:37

Die van mij gaan ook gewoon naar buiten overdag. En 's avonds op stal met later in de avond de bovendeur dicht.

Ik zou niet weten hoe mij nieuwe paard is (heb hem nog maar een week) bij dit soort dingen, maar meer kan ik ook niet doen...

Pommier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:40

wij gaan de paarden pas vlak voor 12 uur voeren dan hebben ze honger omdat ze de rest van de avond nog geen eten hebben gehad en de meeste paarden gaan dan rustig staan eten.

hrappur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:44

niks ... eten geven... veder staan ze buiten .. niet egt in de buurt van vuurwerk. dus heb marcel

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 11:45

en stel dat je zo een dubbele deur heb .. zouden jullie die helemaal dicht doen ?

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:49

Wij hebben tot 1999 een manege gehad aan de rand van Naarden, daarvoor zaten wij aan de rand van het Naardermeer. Dus dicht bij de woningen, en in de loop van de jaren werd het vuurwerk steeds heftiger. En ik kan je vertellen dat het voor enkele paarden werkelijk drama was.
'Gelukkig' werd in de weken voor oud en nieuw al vuurwerk afgestoken en konden wij observeren welke paarden en pony's reageerden en hoe ze reageerden.
Op DE avond - vanaf ongeveer 11.00 uur - deden wij in de stallen het licht aan en gaven alle paarden voordroog hooi.
De stresser , meestal een stuk of drie, haddden we een beetje calmivet of vetranquil gegeven. Want die brengen hun angst over op de andere dieren.
En dan op stal blijven en oud en nieuw op stal vieren. Dus dat heb ik 30 jaar gedaan.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:49

Dubbele deur zou ik alleen dicht doen als er erg veel vuurwerk is in de buurt en dan voornamelijk voor de overload aan "damp" van het vuurwerk. Anders gewoon openlaten. Hoe meer je ze gaat opsluiten hoe gekker ze het vaak gaan vinden. Tenzij je een giga paniekvogel hebt dan zou ik hem wel dicht doen.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:52

O ja. de manege is in 2000 naar Almere- Buiten verhuisd. En daar is het lekker rustig.
Maar toch zijn Ron en Monique Pool ook daar tijdens het vuurwerk op stal.

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:56

Nou, ze staan gewoon op stal en we doen niets anders dan anders. Tot nu toe ben ik altijd erbij geweest, omdat ze bij mijn ouders staan en we vaak daar oud en nieuw vieren. Mijn paarden worden niet warm of koud van een paar knallen. Ze staan gewoon lekker te slapen en kijken verrast op als ik de stal in loop en het licht aandoe. Ze kijken me vragend aan wat ik op dit onmogelijke tijdstip kom doen en reageren alsof er helemaal niets te horen is. (terwijl de buren nogal veel Belgisch (knal)vuurwerk hebben, ik ben eerder bang dat een pijl op de stal beland dan dat de paarden schrikachtig worden)

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:02

Niks bijzonders/ De pony's ataan in de paddoc met inloopstal en dat hou ik gewoon zo. Ondanks dat ze op de parkeerplaats naast mijn wei flink vuurwerk afsteken heb ik nog nooit iets bijzonders gemerkt aan de pony's.
Ik ben er dan wel niet 's nacht maar als ik de volgende morgen ga kijken is de parkeerplaats altijd helemaal rood met papiertjes en op de wei vind ik bijna niks. Pony staan ook gewoon te wachten van schiet eens op met mijn eten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:10

shadowflower schreef:
en stel dat je zo een dubbele deur heb .. zouden jullie die helemaal dicht doen ?

Ik doe dat in ieder geval wel. Het is een kleine moeite, je dempt er in ieder geval het geluid iets mee.

Mijn paard is niet bang voor vuurwerk (zegt degene die haar paard nog geen half jaar heeft ) en mijn vorige paarden waren dat ook niet (echt). Toch blijf ik er steeds rekening mee houden dat een paard op een gegeven moment wel bang kan worden, dus gaan de luiken dicht, het licht aan en krijgen ze vlak voor twaalf uur nog hooi. Als je van tevoren al aan je paard merkt dat hij misschien heel erg gestressed kan raken, zou ik wel meer voorzorgsmaatregelen nemen.

Doe alleen niet wat een stalgenote vorig jaar heeft gedaan. Zij gaf haar paard een hele spuit Sedalin en gooide een hele berg kuilgras in de stal. Let op: Een 'verdoofd' paard mag niet eten totdat de verdoving is uitgewerkt! Gaat ie niet dood aan de stress, gaat ie straks dood aan een slokdarmverstopping o.i.d. . Gelukkig zag ik het toevallig en hebben we snel de stal weer leeg kunnen halen en aan de staleigenaar door kunnen geven dat ie dat paard voor middernacht niet kon voeren. Ook zou hij het paard even extra in de gaten houden. Jammer alleen dat de eigenaresse dit zelf allemaal niet wist.

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:14

's Avonds gaan bij ons de bovendeurtjes dicht in de winter, en tussen Oud en Nieuw zal het niet anders zijn

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:14

niets bijzonders.

RockyLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:19

Die van mij staat in een buitenbox, maar hij staat op een apart terrein en dan nog eens 8 statten in 2 rijen van 4, dus ze beschutten elkaar. Ik zou persoonlijk niet de bovendeuren sluiten, want dan is je paard echt helemaal opgesloten en dan lijkt me dat ie eerder in paniek raakt.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:26

hrappur schreef:
niks ... eten geven... veder staan ze buiten .. niet egt in de buurt van vuurwerk. dus heb marcel

interessant...... Volgende keer graag iets zinnigs en het liefst in het nederlands.

Wij blijven eigenlijk altijd thuis, deuren dicht er zal maar een weggewaaide vuurpijl in het stro belanden. Pluk hooi, radio aan en altijd zorgen dat 1 van ons erbij is als het vuurwerk los gaat.

Geen drama, wel voorzorg. De Stabij krijgt trouwens wel Bach resque in de knaldagen, die kan er echt niet tegen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 07:45

RockyLover schreef:
Ik zou persoonlijk niet de bovendeuren sluiten, want dan is je paard echt helemaal opgesloten en dan lijkt me dat ie eerder in paniek raakt.

Als je het ze normaal altijd open laat en ze in paniek schieten van een dicht bovenluik, dan is het misschien wel handiger om ze open te laten. Maar de meeste mensen doen hun bovenluik sowieso al regelmatig dicht (bv. bij vorst of als de wind erop staat), dus die paarden zijn het dan gewend.

Overigens is een paard met een gesloten bovenluik niet automatisch opgesloten. Die van mij kijkt bijvoorbeeld aan de andere kant weer naar de overbuurman.

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 08:08

Ik denk dat ik de mijne gewoon buiten laat die nacht, dat heeft hij vorig jaar ook gestaan en dat ging perfect

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:00

Mijne staat op stal en krijgt iets voor 12en hooi en dan de radio extra hard en dat gaat al jaren goed

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:17

shadowflower schreef:

Mijn paard staat ook in een buitenbox met een dubbele deur. Maar het luik gaat nooit dicht; Door het afdak en de ligging op een soort binnenplaats kan de wind er nooit vol op staan, en het moet wel heel koud zijn wil ik mijn paard er een plezier mee doen z'n luik te sluiten!

De manege ligt net buiten de stad, dus ze zullen mee kunnen genieten van de knallen, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ze daar last gaan krijgen van de dampen. Van de week was er al wat vuurwerk in de buurt, en mijn paard reageerde er totaal niet op. Hij is ook lekker nuchter, dus ik betwijfel of hij zich er erg druk om gaat maken!! Terwijl hij dat zeer waarschijnlijk wel zou doen als ik het luik zou sluiten, dan voelt hij zich helemaal opgesloten.