Mijn paard mest heel veel (kan je dat verminderen)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

eroslover

Mijn paard mest heel veel (kan je dat verminderen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 08:02

hallo mensen

het klinkt misschien wat raar maar mijn paard mest heel veel het is natuurlijk wel een hengst en die doen dat wat vaker maar bij hem is het soms wel 8 keer in een uur. Zou je het met anders voeren kunnen verminderen?
ik hoop op reacties

groetjes

kamaron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 08:03

8 maal in 1 uur??????
Ho man...bedoel je niet per dag..dat zou nl al extreem vaak zijn....

eroslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 08:05

nee in een uur als hij loopt dan hij dus in een les ong 8 keer en met vrijrijden 4/5 keer

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 08:14

Waarschijnlijk verteert hij zijn eten niet goed, maar wat daar de oorzaak van is? Misschien ligt het aan zijn gebit, of werkt het maagdarmkanaal niet goed. Wormbesmetting? Stress?

Ik denk dat je het beter even kunt aangeven bij je VA.
Je paard wordt niet mager en de mestballen zien er ook normaal uit? Paard droogt niet uit? Drinkt hij ook duidelijk meer of vaker?

Toevoeging: gebeurt dit al voor langere tijd of is het iets van de laatste 1 à 2 weken.

Ik denk dat je het beste contact op kunt nemen met je VA en duidelijk aangeven wat het probleem is. Misschien is bloedonderzoek zinvol.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 20-12-05 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

eroslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 08:18

paard wordt niet mager nee mest ziet er normaal uit en drinkt ook normaal

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 08:28

Hengsten mesten inderdaad veel vaker. Met mane als er andere ruinen of hengsten in dezelfde baa lopen. Het is een vorm van markeren.

Waarschijnlijk zijn het kleine hoopjes en meestal op een andere hoop mest, klopt dat ???

eroslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 08:30

het zijn idd kleine hoopjes maar niet op een andere hoop dat kan namelijk ook niet want wordt gelijk weggehaald

Tellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 08:37

Misschien is de geur van de vorige mesthoop daar blijven hangen?
Misschien daar eens op letten?

eroslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 08:38

ja dat zou kunnen maar de andere paarden mesten lang niet zo veel

monsera

Re: Mijn paard mest heel veel (kan je dat verminderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:30

Ja niet alle paarden zijn gelijk ik ga heel vaak met een stalgenoot op buitenrit en die ruin van haar poept dan ook wel 8 keer in de tijd dat we onderweg zijn en dat is 1 tot 2 uren.Kan met stress te maken hebben maar die van jou is hengst dus zal dat een goede reden kunnen zijn.Dit is gewoon de natuur en het heeft geen enkele zin om hem daarom minder voer te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:33

Mesten onder het rijden doen ze als ze wat gestresst zijn.
Een paard is een vluchtdier en zal onder stress zoveel mogelijk zijn darmen legen om zo goed en snel mogelijk te kunnen vluchten.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:40

Dat gaat voor hengsten niet altijd op, Ilindra, hengsten mesten, net als hondjes die tegen elk paaltje piezen, om te markeren. Toch kan nervositiet meespelen, maar dan nog, wat is er in hemelsnaam fout aan mesten? Het mag in een proef, ik zou me er geen zorgen om maken. Geen ander dieet, maar geruststellen is dan de eerste oplossing...

eroslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 15:57

ja maar met rijden doet hij niet heel druk of vluchtig ofzo alleen dat mesten het is niet erg maar hij gaat dan ook stilstaan en dat is er bij hem moeilijk uit te krijgen (alleen in stap hoor in de andere gangen loopt hij wel door tijdens het mesten)

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:06

Mijn paardje mest ook vreselijk veel. Het liefst maakt hij allemaal bulten in de buitenbak (van mest). Maar daar krijgt hij de kans niet voor. Op buitenrit is het nog veel erger... Denk dan inderdaad dat dit markering is, blijf het topic even volgen.

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:14

Mijn paard poepte in het begin toen ik hem net had ook 4 keer in nog geen drie kwartier rijden. Voornamelijk als hij iets moest doen wat hij moeilijk vond. Hoe ontspannender hij loopt hoe minder vaak hij hoeft te poepen. Nu poept hij ongeveer 1 a 2 keer in de bak heel soms nog eens 3 keer als hij wat meer strest. Maar 8 keer in een uur is inderdaad wel heel veel dan zou je toch zeggen dat ze leeg zijn.

eroslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 16:14

sterre-nanza heb jij ook een hengstje of niet? mensen bij mij op de vereniging zeide van dat we het voerschema moeten veranderen maar ik weet niet of dat wel zou helpen

Roebin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:16

Doet hij dit alleen met rijden of ook op stal.
Als hij het met rijden doet is het gewoon door de spanning en daar hoef je niks aan te doen.
Als hij het ook op stal doet moet je er een veearts bij halen want dat is het niet goed

eroslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 17:20

hij mest zowiezo veel maar met rijden veel meer dan gewoon

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:21

Mijn arabiertje (ruin sinds een half jaar) mest ook veel, soms wel 4 x tijdens het rijden en echt door de hele bak heen. En we moeten na het rijden de mest uit de bak (20 bij 60) halen, dus ik ben er altijd een fors tijdje mee zoet! Maar er is niks aan te doen, helaas...

eroslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 17:24

ja wij moeten de mest er altijd gelijk uithalen dus dat is dan steeds op en af als ik alleen ben

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:05

eroslover schreef:
sterre-nanza heb jij ook een hengstje of niet? mensen bij mij op de vereniging zeide van dat we het voerschema moeten veranderen maar ik weet niet of dat wel zou helpen

Ik heb een ruin, die af en toe de gedachte heeft dat hij een hengst is.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:10

Hoi,
ikzelf heb ook een hengst, en heb verschillende hengsten gereden. Maar geen enkele mest zo vaak als jij aangeeft.
Wat ik denk dat er aan de hand is, is het volgende.
Wanneer de darmen het voer niet goed kunnen verteren door welke reden dan ook, gaat het langzamer. Op het moment dat het paard in beweging komt, spant hij bij elke pas zijn buikspieren aan, met als gevolg dat bij elke pas de mest verder wordt gestuwd,wat als gevolg heeft dat hij steeds kleine beetjes mest. Wat je kan proberen is drainage compositium van de groene os. Te bestellen bij bijv. de paardendrogist. Dit hersteld de darmflora.
Tulijk moet je ook naar de oorzaak kijken, maar ik ben geen veearts. En al helemaal niet telepatisch gericht Maar je moet even voor jezelf nagaan of het voer is veranderd, bijv. zoeter ruikend kuil kan de oorzaak zijn. Teveel zetmeel, wat de darmen niet aankunnen ofzo.

Over het voerschema veranderen. Wat is je voerschema?
's middags geen brok geven kan helpen. Toen wij op de stoeterij daarmee stopten, had ik minder mestruimwerk.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:22

Ilindra schreef:
Mesten onder het rijden doen ze als ze wat gestresst zijn.
Een paard is een vluchtdier en zal onder stress zoveel mogelijk zijn darmen legen om zo goed en snel mogelijk te kunnen vluchten.

Klop! Zo werkt het bij de mens ook.

Waarschijnlijk mest hij alleen zo veel als hij in de les loopt of niet?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:47

Heb je wel goed voer?
Slecht voer poepen ze er ook zo weer uit

eroslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 22:17

hij krijgt 2 plakjes hooi sochtends en 1 1/2 schep biks sochtends en savonds het zelfde ( soms een halve schep muesli en 1 schep biks) en af en toe een worteltje of een appeltje