rijden/longeren in de winter met buitenbak

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

johndeertje

rijden/longeren in de winter met buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 00:46

hoevaak rijden jullie je paard/pony in de winter in de buitenbak als je geen mogelijkheid om naar de binnenbak te gaan..ik merk aan mijn paard dat die erg fris en druk is omdat ik helaas weinig kan doen onze bak is blub,blub..en ben er vaak savonds in verband met werken overdag er is te weinig licht om savonds echt te rijden..heb nu zo'n 4 weken niets gedaan...hoe zouden jullie het weer indelen en hoevaak wat doen om het weer op te bouwen.hoevaak zou je kunne longeren in de week enz..en hoelang zou het duren dat hij weer wat rustiger is,het ligt ook veel aan het weer merk ik

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:50

a) ik ga gewoon door de bagger heen, bij longeren met regenlaarzen aan of een paar rubberen rijlaarzen.
b) ik rij gewoon in het donker - je ogen passen zich aan aan het donker dus alleen het begin is moeilijk maar je paard ziet het wel in het donker.

Als de paarden stil gestaan hebben longeer ik een dag, de volgende dag longeer ik een kwartiertje en dan stap ik erop, wat rustig rijden. Kijk naar je paard, je ziet wel of ze wat moe worden of niet.

Ik hoop wel dat je paard niet 4 weken op stal heeft doorgebracht?

Vosje26

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:53

Tja heb het probleem niet maar ik zou inderdaad ook gewoon de bager in gaan.. Wel rustig doen met rijden dat hij niet op zijn muil gaat. En tja donker misschien kan je als je stroom hebt ergens zo'n (bouw) lamp kopen tweedehands. Heb je toch nog een deel verlicht zeker als je het wat hoger hangt een halve bak..

tones

Re: rijden/longeren in de winter met buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:58

Ik kan nu ook niet rijden, heb geen bak en het land vind ik veel te glad.
Ik wacht dus op droger weer, en meneertje kan wel lekker de heledag naar buiten, maar frustrerend is het wel!

Imre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:00

Ik heb gelukkig een verlichte buitenbak, dus rijden in het donker is geen probleem, maar met het slechte weer van afgelopen weekend was het een modderbende. Normaal is de bak vrij droog, maar omdat de onderlaag bevroren is trekt het water niet weg. Zondag ben ik ruim een half uur met Donja gaan wandelen zodat we toch iets konden doen (ik vond het te glad om te rijden met al die sneeuw) en gister ben ik het bos in geweest. Hopelijk trekt het water snel weg. Is het wel modderig dan rij/longeer ik eigenlijk alleen in stap en draf, mijn paard is niet zo vast ter been en glijdt snel weg. Ik merk aan haar dat ze het niet helemaal vertrouwd om te gaan galopperen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:26

Oh god dank kan ik nu in een binnenbak rijden.Maar toen ik ook nog alleen een buitenbak had en die niet te rijden was ging ik vaak buitenritten maken, met hem wandelen of met hem fietsen.Nou stond hij gelukkig aan een dood lopende weg en kon ik 's avonds ook gewoon met hem wandelen gewoon een zaklamp mee voor de enkele auto die dan voorbij kwam.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:51

Ik rij sowieso gewoon in een natte bak, longeren ook. Verder hebben we gelukkig wel een verlichte bak, en ook een goede die eigenlijk nooit glad is. Dus ik kan redelijk hetzelfde doorgaan als altijd.

johndeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 12:55

Loesjuh schreef:
Ik rij sowieso gewoon in een natte bak, longeren ook. Verder hebben we gelukkig wel een verlichte bak, en ook een goede die eigenlijk nooit glad is. Dus ik kan redelijk hetzelfde doorgaan als altijd.

hoe longeer jij je paard dan,als ik vragen mag in een natte bak?

johndeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 12:56

Urielle schreef:
a) ik ga gewoon door de bagger heen, bij longeren met regenlaarzen aan of een paar rubberen rijlaarzen.
b) ik rij gewoon in het donker - je ogen passen zich aan aan het donker dus alleen het begin is moeilijk maar je paard ziet het wel in het donker.

Als de paarden stil gestaan hebben longeer ik een dag, de volgende dag longeer ik een kwartiertje en dan stap ik erop, wat rustig rijden. Kijk naar je paard, je ziet wel of ze wat moe worden of niet.

Ik hoop wel dat je paard niet 4 weken op stal heeft doorgebracht?

hij heeft gelukkig wel buiten gestaan!!

johndeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 12:57

Roxxie schreef:
Tja heb het probleem niet maar ik zou inderdaad ook gewoon de bager in gaan.. Wel rustig doen met rijden dat hij niet op zijn muil gaat. En tja donker misschien kan je als je stroom hebt ergens zo'n (bouw) lamp kopen tweedehands. Heb je toch nog een deel verlicht zeker als je het wat hoger hangt een halve bak..

we hebben wel een deel verlicht maar niet genieg vind ik om te rijden vooral als die zo fris is!!

johndeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 12:57

tones schreef:
Ik kan nu ook niet rijden, heb geen bak en het land vind ik veel te glad.
Ik wacht dus op droger weer, en meneertje kan wel lekker de heledag naar buiten, maar frustrerend is het wel!

is jouw paard nou ook zo druk dan?

johndeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 12:58

Wind schreef:
Ik heb gelukkig een verlichte buitenbak, dus rijden in het donker is geen probleem, maar met het slechte weer van afgelopen weekend was het een modderbende. Normaal is de bak vrij droog, maar omdat de onderlaag bevroren is trekt het water niet weg. Zondag ben ik ruim een half uur met Donja gaan wandelen zodat we toch iets konden doen (ik vond het te glad om te rijden met al die sneeuw) en gister ben ik het bos in geweest. Hopelijk trekt het water snel weg. Is het wel modderig dan rij/longeer ik eigenlijk alleen in stap en draf, mijn paard is niet zo vast ter been en glijdt snel weg. Ik merk aan haar dat ze het niet helemaal vertrouwd om te gaan galopperen.

is je paard nou niet druk in het bos dan?hoe longeer je met dit weer nog met hulpteugels of gewoon los

eekhoornerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:36

Onze bak is ook vreselijk. Naast alle plassen ook nog eens kuilen.
Ik ga er niet in rijden hoor, spaar liever de benen van het paard.

Ze staat de hele dag buiten dus dan vind ik het ook niet zo erg.

Ik heb helaas ook niet de mogelijkheid om doordeweeks naar buiten te gaan, omdat het al pikkedonker is als ik op stal kom.

Imre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:46

johndeertje schreef:
is je paard nou niet druk in het bos dan?hoe longeer je met dit weer nog met hulpteugels of gewoon los

Ze staat de hele dag in de wei, weer of geen weer, vanaf 7u sochtends tot een uur of 5, dus die kan haar energie wel kwijt. Ze is nu wel een stuk drukker dan in de zomer, en als ik zondag niet met haar was gaan wandelen was ik ook niet het bos in gegaan. Ik heb gister een stapritje aan de losse teugel gemaakt (paar kleine stukjes draf) van iets meer dan een half uur. Ik was toevallig vrij, dus dat kon lekker even. Longeren doe ik als het zo bagger is eigenlijk altijd zonder hulpteugels nu ik er over nadenk. Ook niet zo lang als ik normaal zou doen, maar tot ze haar rug in stap en in draf lekker los heeft. Daarna mag ze weer in de wei. Ik denk dat ik met een half uurtje stappen, draven en veel overgangen wel klaar ben.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:52

Ik rij nu ook stukken minder..
Kheb gelukkig geen wedstrijdpaard.. Dan zou het wel anders moeten.

De bak is Blub dubbel Blub Het ging wel maar het heeft weer geregend zatedag en nu istie weer 3 dubbel blub...
Amy staat nu wel hele dag buiten ook in de blub bak.. En bij mooi weer en als het nog licht is gaan we naar buiten.. Wel een hulpteugeltje eraan maare zo gaat het ook..
En als de bak weer droger is gaan we weer volop aan de slag.. Het moet maar even zo

johndeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 14:22

sjietaah schreef:
Ik rij nu ook stukken minder..
Kheb gelukkig geen wedstrijdpaard.. Dan zou het wel anders moeten.

De bak is Blub dubbel Blub Het ging wel maar het heeft weer geregend zatedag en nu istie weer 3 dubbel blub...
Amy staat nu wel hele dag buiten ook in de blub bak.. En bij mooi weer en als het nog licht is gaan we naar buiten.. Wel een hulpteugeltje eraan maare zo gaat het ook..
En als de bak weer droger is gaan we weer volop aan de slag.. Het moet maar even zo

wat voor hulpteugel gebruik jij dan?

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:25

Aangezien ik in de zomer nooit een hulpteugel meer gebruik maar nu wel (ivm weinig lopen) doe ik er een Martingaaltje of een thiedemann aan..

Geen slof meer.. Dat heb ik een paar keer gedaan maar dat was ondanks dat er 0.0 spanning opstond voor mijzelf niet zo'n geweldig idee die 2 teugels vasthouden.. + een paard in bedwang houden enzo.. Omdat ik toch niet teveel aan dat ding wilde trekken..

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:30

Zelf beschik ik over een auto en een trailer om naar de rijhal te gaan die hier vlakbij zit. Maar als ik geen zin heb om overdekt te rijden of weinig tijd heb en mijn eigen rijbak is bezet omdat er paarden in staan, of het te nat / hard is (door vorst), maak ik gewoon een buitenrit...

johndeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 16:22

sjietaah schreef:
Aangezien ik in de zomer nooit een hulpteugel meer gebruik maar nu wel (ivm weinig lopen) doe ik er een Martingaaltje of een thiedemann aan..

Geen slof meer.. Dat heb ik een paar keer gedaan maar dat was ondanks dat er 0.0 spanning opstond voor mijzelf niet zo'n geweldig idee die 2 teugels vasthouden.. + een paard in bedwang houden enzo.. Omdat ik toch niet teveel aan dat ding wilde trekken..

ja ik gebruik normaal ook nooit een hulpteugel is ook niet nodig bij hem,maar heb mij nou maar een martingaal aangeschaft om naar buiten te gaan kijken hoe dat gaat..zal altijd wel schelen als ze zo fris zijn..

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:25

Ja.. Bij mij scheelt het heel erg veel..
Ik ging vorige week nog zonder naar buiten en ik kwam een half uur later thuis dan mijn paard.. Ze was er vandoor gegaan met haar hoofd omhoog en bokkend.. Dus eraf gevallen.. Nu ga ik met martingaal.. (eerste keer met slof, maar dat was niks) Dat scheelt al stukken..

johndeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 16:29

sjietaah schreef:
Ja.. Bij mij scheelt het heel erg veel..
Ik ging vorige week nog zonder naar buiten en ik kwam een half uur later thuis dan mijn paard.. Ze was er vandoor gegaan met haar hoofd omhoog en bokkend.. Dus eraf gevallen.. Nu ga ik met martingaal.. (eerste keer met slof, maar dat was niks) Dat scheelt al stukken..

kunne ze met martingaal ook moeilijker bokken dan??want inderdaad als ik nu ga is zo ze fris dat ze uit vrolijkheid frisheid enorm kan gaan bokken en kun je ook moeilijk blijven zitten..ze wou achter een paard met wagen aan of als ze andere paarden ziet en dan doet hij dat vaak..

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:31

Njah dat weet ik niet.. Ik weet wel dat ze met Martingaal hun koppie niet zo hoog kunnen doen.. Bokken kan altijd.. Maar als hun hoofd maar laag blijft kunnen ze niet zo veel..
Tenminste er niet vandoor gaan met de koppie in de lucht zeg maar

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:40

johndeertje schreef:
Loesjuh schreef:

hoe longeer jij je paard dan,als ik vragen mag in een natte bak?

Wij hebben een longeerbak. Dus daarin. Dwars door de plassen heen. Kan makkelijk, tenminste, bij ons wel. Ook paarden met ijzers glijden niet uit.

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:45

wij hebben allereerst gelukkig een supergoede bakverlichting in de buitenbak dus daar ligt het niet aan. Op de bodem hebben we een soortkunstgras die er voor zorgt dat de grond niet zo snel bevriest dus bij lichte vorst kunnen wij nog gewoon rijden. Als het gesneeuwd heeft wordt het moeilijk voor de geen met ijzers, die zonder ijzers kunnen nog redelijk rijden. Van de modder enzo hebben wij gelukkig nog weinig last! Wellicht komt dat nog wel.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:08

Wij hebben een redelijke bakverlichting.. En een goede bodem, vaak longeer ik even voordat ik erop ga zodat ze haar energie een beetje kwijt kan en dan ga ik er op

Werkt prima..

Maar over een week, gaan we naar een andere stal waar wel een binnenbak is, nu ik er zo aan denk vind ik dat best lekker..