Vluchtgedrag bij je paard, hoe nu verder?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Vluchtgedrag bij je paard, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 22:37

Ik heb net ook een topic gestart, over leiderschap t.o.v je paard, maar bedacht me ineens, dat de aanleiding er niet instond, daar waar het uiteindelijk om draait!!
Op een buitenrit is mijn paard erg kijkerig, verwacht dat er ieder moment iets tevoor schijn kan komen, dat rijd niet echt ontspannen..........
Ik versterk dat gedrag, door ook op te letten, of er niets "engs" aankomt, en zondag gebeurde dat dus ook!!
Komt er een hond op ons afvliegen, dus paard in de stress en zigzaggend door het bos weggevlucht, met mij erop.......
Mijn reactie is dan , de rem erop, op wat voor manier dan ook, maar doordat jezelf in paniek raakt, stopt hij natuurlijk niet!!
Zijn vertrouwen in mij is dus blijkbaar nog niet groot genoeg, maar ik raak zo ook de kluts kwijt, en stap er wel weer op, maar toch met een afwachtende, gespannen houding, wat natuurlijk weer niet bevordelijk is voor een ontspannen rit.
Misschien is het ook wel een kwestie van dominantie o.i.d, maar wie heeft er wat tip voor mij, om mee aan de slag te gaan?
Kijk anders ook ff bij mijn eerdere topic, over goede leider zijn, maakt het wat duidelijker.

branco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:44

misschien is het een goed idee om eerst te beginnen met freestyle oefeningen.daarmee kan je erg goed het leiderschap bepalen en krijgen jullie ook een betere band. Het heeft mij in elk geval goed geholpen om meer vertrouwen te krijgen in je paard. ik doe het ook niet elke dag hoor,maar bijvoorbeeld zo'n twee drie keer per week.
De dag nadat gerfreestyled hebt gaat het rijden vaak ook veel lekkerder.

wat natuurlijk ook goed helpt met een buitenrit,een ander rustiger paard meenemen. vaak word jou paard dan ook rustiger. en met zijn tweeen (of eigenlijk vieren) naar buiten is ook gezellig!

succes ermee in elk geval.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:48

Rij je alleen? Dan is het wellicht een idee om in eerste instantie met een ander paard te gaan rijden en het zo langzaam maar zeker uit te bouwen.

Sily

Re: Vluchtgedrag bij je paard, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:53

Heb je andere topic ook net gelezen, misschien verstandig om elkaar eerst goed te leren kennen in de bak voordat je naar buiten gaat?

De 1 is nou eenmaal meer ontspannen op een vreemd/nieuw paard dan de ander, en bij de 1 duurt dat ook langer dan bij de ander.
Als ik naar buiten ga op een vreemd paard ben ik ook een rondkijker, dus ik doe het sowieso niet.

Misschien daarom eerst een band en vertrouwen opbouwen binnen de rijbak?

Denk dat de rest vanzelf moet komen, paard zal er zeker van moeten zijn dat jij als leider betrouwbaar bent.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:54

ik denk dat je dit probleem inderdaad kan verminderen/oplossen door je te verdiepen in het freestyle. Maak je paard vertrouwd met enge en plotselingen dingen. Zoals een zeil, een paraplu open en dicht klappen je kunt het zo gek niet bedenken. Leer je paard wennen, en win het vertrouwen in "onveilige situaties".
Op deze manier zal je paard ook zelfverzekerder zijn, en helemaal met jou als leider erbij.
Veel oefenen en veel belonen, zorg dat hij niet onzekerder wordt door hem te straffen voor dingen waarvoor hij angstig is.
Het lijkt mij ook een goed idee om met andere paarden op stap te gaan die cooler zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:56

Samen met iemand anders gaan rijden tot het voor jullie beiden wat makkelijker is.
Verder ademhalingsoefeningen doen. Als het paard schrikt, schrik jij ook, dat mag, daarna ga je heel bewust naar je buik toe ademen, je adem zo laag mogelijk laten komen en pas daarna pak je die teugels op voor het terugnemen. Terugnemen als jouw adem nog in je keel zit (letterlijk bij schrik) heeft geen nut, want dan is er veel te veel spanning.
Neem eens een paar lessen Centered Riding hiervoor.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 23:04

Ik ben i.d.d van plan om meer in de binnenbak te gaan rijden, maar hij staat thuis, dus ga ik niet zo gauw naar de manege om te rijden.
Ik rijd bijna altijd alleen en als ik al es met een ander rijd, is er i.d.d niets aan de hand, maar omdat ik niet op een manege sta, is er ook niet zo gauw iemand voporhanden om mee te gaan rijden.
Morgen stap ik er weer op, en ik denk dat ik het bos even ga vermijden, over de weg gaat het prima,maar in het "enge " bos gebeurt "het" natuurlijk, dus deze week ga ik maar even de berm in.
Volgende week krijg ik hulp van Marijke de Jong, van paardbegrijpen voor het trailerladen, zij zal me hoop ik ook wel tips kunnen geven over het hoe en wat, ben erg benieuwd.........
Ik ga ook maar es de boeken induiken, over NH e.d, alvast bedankt voor jullie tips!

branco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:05

Laatst kreeg ik trouwens ook van een bokker de tip om gewoon lekker te gaan rijden met je mp3 speler op je hoofd. werkt heel ontspannend!

maar dit zou ik op een buitenrit niet doen hoor,dat lijkt me een beetje link. in de bak is het wel een goede manier om zelf ontspannen op het paard te zitten...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:13

mammaslamma schreef:
Volgende week krijg ik hulp van Marijke de Jong, van paardbegrijpen voor het trailerladen, zij zal me hoop ik ook wel tips kunnen geven over het hoe en wat, ben erg benieuwd.........

Die zal vast wel verstandige tips voor je hebben en niet alleen voor het trailerladen. Als je handig bent maak je er een wat uitgebreidere les van.

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:20

Met een ander paard rijden, en zelf bewust wegkijken van hetgeen er "eng" is. Ze zeggen wel eens: het paard is zo bang als zijn ruiter die erop zit, en dat is echt zo.
Hou je teugels los (of doe je handen extra naar voren) want wanneer je de teugels strak trekt voor "het geval dat" leer je je paard dat er iets engs aankomt als jij dat doet. Je attendeert hem er dus op dat je een bepaalde reactie verwacht, en binnen notime is het vluchtgedrag gewoon aangeleerd....
Dus: teugels los, geen druk, wegkijken van die hond. Als ze even wegspringt neem je de teugels op, spreekt haar kalm toe en rijdt weer verder. Geen beloning omdat ze stopt of geschreeuw omdat ze wegloopt, gewoon: negeren, kalm blijven en doorrijden.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 12:30

Pff jouw verhaal lijkt wel mijn verhaal! Ook mijn paard is aan de 2 keer aan de kletter gegaan eigenlijk zonder oorzaak. Uiteraard ging ik steeds onzekerder in het zadel zitten. Zoek iemand die je kan begleiden, waar jij vertrouwen in kun hebben zodat je onstpant op je paard en inderdaad die spanning dus ook van de teugels af kunt nemen. Verder zijn hier fijne tips gegeven waar ik ook mee aan de slag ga!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 12:48

Gelukkig ben ik niet bang aangelegd, maar ietwat gespannen stap ik er toch wel op, en zolang we over de weg/straat gaan, zijn we zelfs relaxt, lang teugeltje....
Zodra ik zijn teugels op maat maak, dus wat meer ga vragen van hem, wordt hij allerter.
Ik probeer in het bos met draven, om hem lekker ontspannen te rijden, wat langer nekje, dat gaat best goed, maar ik zie aan zijn oren/ogen, dat hij de boel goed in de gaten houd,dan ga ik veel overgangen rijden, om zijn aandacht niet te laten verslappen, dat werkt meestal wel.
Toen ik van de week zo ongenadig aan de kletter ben gegaan, nadat we opgejaagd waren door die hond, ben ik er gewoon afgestapt, ik was zo overstuur door het hele gebeuren, heb hem eerst ff gerustgesteld en toen mezelf.
Ik was niet zozeer overstuur door het vluchtgedrag, dat leek me zelfs begrijpelijk, volgens mij blijft er niet 1 paard staan, als er zo'n**** hond op je af komt vliegen, maar meer omdat ik toen pas besefte wat er allemaal had kunnen gebeuren, je zou je nek breken, levensgevaarlijk......
Toen ik weer afgekoeld was, er weer opgetapt, en rustig naar huis gestapt, over de weg.
Net nog langs een aantal honden gereden, die gewoon aangelijnd waren, no problem, hij heeft geen angst voor honden, maar deze wou waarschijnlijk een hapje nemen van hem, op het strand is het ook geen probleem, wel oplettend naar honden toe, maar verder relaxt......

Dealer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:12

Is je paard bij de vorige eigenaar(s) wel bos gewend?
Bos is een heel onnatuurlijke omgeving voor een paard. In de vrije natuur zullen ze zich er nooit in wagen, juist omdat ze er niet ver kunnen uitzien naar vijanden. Daarom zijn ze zo kijkerig.
Het duurt een poos voordat ze aan bos gewend zijn en sommige wennen er nooit helemaal aan, ook afhankelijk of ze zich 'veilig' voelen met hun ruiter.
Nogmaals het kost je veel tijd en veel kilometers om gewenning op te bouwen voor je paard, zelfvertrouwen voor jezelf en vertrouwen in elkaar. Je bent dan zomaar een jaartje verder.
Geef hem voorlopig niet de vrije hand in het bos, laat hem rustig stappen, niet draven/galopperen. Dat doe je maar op dat brede strand.
Hoewel het wel heerlijk is om te galopperen over de bospaden in die heuvels bij jullie

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 20:28

Ja, je kunt hier i.d.d heerlijk rijden, en op het strand gaat het ook gewoon lekker, bij mooi weer en laag water, rijd ik meestal een uur of 2,5 over het strand en over de weg terug.
Bij de vorige eigenaar kwam hij de (buiten)bak niet uit, werd alleen dressuurmatig gereden, dus bos e.d is wel heel erg vreemd voor hem.
Ik galoppeer zowieso niet meer in het bos, of ik moet op een stuk komen wat breed en overzichtelijk is, anders veel stappen, beetje draven, overgangen.
Ik ben ook begonnen met springlessen, dat vind hij echt super, je ziet hem genieten, echt leuk, dan is hij ook kijkerig, maar hij doet het allemaal wel.
Vorige keer moest hij tussen 2 megagrote voedertonnen door springen, die werden steeds dichter naar elkaar toe gezet, zodat de opening steeds maller werd, je zag ze kijken, alle paarden, maar wel allemaal erover heen.......