Hoe word ik een goede "leider" t.o.v mijn paard??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Hoe word ik een goede "leider" t.o.v mijn paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 22:00

Ik heb mijn paard nu ongeveer 2 maanden, en we kunnen het op stal goed vinden, maar buiten is het nog erg aftasten.
Mede door het weer, is hij erg fris, dus buiten hebben we al veel "enge "dingen meegemaakt, overspringende herten, opgejaagd door honden etc,ik weet dat ik daarbij rustig moet blijven, omdat hij anders nog meer gestresst raakt, maar dat is makkelijk gezegt in het heetst van de strijd.
Ik heb gelezen, dat als hij mij als leider gaat zien, hij ook meer op mij gaat vertrouwen en dus ook rustiger op mij gaat reageren, maar hoe krijg ik hem zover..........
Hoe moet ik hem benaderen, veel knuffelen o.i.d, of is dat weer niet "paards" genoeg?
Mocht het zo blijven, wil ik wel op cursus gaan met hem, maar ik zou graag voor nu wat tips van jullie willen, liefst op de Parelli/M Roberts methode, als dat kan, of evt een goed boek die deze problememn aanpakt.
Alvast bedankt

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:03

Merrieveulen hier op bokt....kan je wel t een en ander vertellen.....die legt t goed en duidelijk uit....

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:20

Ga het inderdaad eens op de Natural Horsemanship manier benaderen
Kijk eens op het subforum 'Naturals' hier op bokt, daar staat veel informatie en kunnen ze je helpen

Poulain

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:27

Of lees het boek van Monty Roberts, "Mijn trainingsmethoden in woord en beeld". een mooi boek in duidelijke taal geschreven. Maar ik zou veel grondwerk met je paard gaan doen, zodat hij op jou gaat vertrouwen en andersom. Heeft mij ook geholpen.

Succes ermee.

sanne83

Re: Hoe word ik een goede "leider" t.o.v mijn paar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 00:01

www.parelli.nl

of voor de budget versie kijk op ebay, de oude paketten zijn daar heel goedkoop (30 dollar), goedkope spullen koop je bij equiplay.nl

Kijk even op www.nhforum.nl, daar zitten allemaal mensen die parelli doen.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 00:45

dank je TeQuiero1. je mag mij altijd PN-en als je iets te vragen hebt. ik hou me met name bezig met het opvoeden (lees: mensen leren begrijpen) van paarden. ik rij paarden in, maar wek ook graag met veulens en jonge beestjes. ik heb mijn beide paarden al van veulen af aan, en daarmee heb ik een verstandhouding waar je U tegen zegt. ik wil niet arrogant zijn, maar ik ben gewoon erg blij met mijn paardjes en onze band. dat maakt het werk met paarden pas echt leuk, niet alleen voor jezelf maar ook voor het paard, en daar gaat het om!

knuffelen is trouwens iets dat je in de professionele sport niet zo gek veel ziet. iig niet genoeg. paarden zijn sociale dieren die erg van lichamelijk contact houden. lekker tegen je paard aan staan en kroelen en doen hoort daar ook bij. het paard werkt niet vóór jou, maar mét jou!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 00:58

Instructie, een boek geeft wel een leidraad maar het is verschrikkelijk moeilijk om van jezelf te zien of je gedrag naar je paard precies goed is, of net niet.

Maar om mijzelf even te logenstraffen toch even een tip:

Ademhaling, train jezelf op een rustige buikademhaling, 3 seconden in, 5 seconden uit. Als je jezelf daar goed op traint, kan je het ook op de moeilijke momenten en je zal gelijk al een stuk rustiger overkomen.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:40

Je heb een Andalusier. Een Andalusier moet je anders benaderen dan een KWPNer bijv. Je moet zelf rust hebben. Dit soort paarden hebben een rustig mens nodig. Een Andalusier is verschrikkelijk slim en inteligent. Hij kan je heel snel te slim af zijn. Daar moet je voor opppassen.

Eerst moet je in je zelf een rust kunnen vinden. Als je gestresst bent, dan niet gaan rijden, maar longeren. De spanning breng je over op je paard.

Aan je paard mankeert niks, eerst bij jezelf gaan kijken!

Dealer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:08

Natuurlijk moet je zelfverzekerd zijn tov van je paard, een band met hem kweken en rust uitstralen.
Maar het schrikken en stressen buiten is niet zomaar over als je een 'leiderspositie' hebt verworven.
Dat heeft ook tijd nodig, veel tijd en veel kilometers.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 10:56

Ik ben net terug van een buitenrit, ben bewust niet naar het bos gegaan, maar over de weg en op het gemakj, dat ging erg relaxt, hij blij , ik blij.
Doordat we nu een aantal rotdingen hebben meegemaakt,is hij in het bos nogal kijkerig, en ik doe daar weer aan mee, niet goed natuurlijk, maar wel mijn 1e reactie.
Ik heb nog een ander topic, met hetzelfde euvel, gaat meer over het vluchtgedrag, misschien dat jullie dat ook nog willen lezen, alle beetjes helpen.
Als ik met hem les, dressuur of springen, dan is hij wel zeer voorwaarts , maar goed te handelen,luistert verder goed, dan.
Ik heb hem net , 2 maanden, voorheen is hij goed doorgereden, maar nooit naar buiten, dus nu komt er heel wat op z'n bordje........
Ik moet i.d.d nodig es an mezelf gaan knutselen, ben van nature geen erg rustig mens, meer hittepetit, maar ik begrijp prima, dat dat ook op het paard over kan slaan, dus nog veel werk aan de weg, misschien ook met wat grondwerk, dat we elkaar meer gaan vertrouwen.
Ik ga i.i.g meer binnen rijden, moet ik nog ff regelen op de manege, nu ben ik verplicht om iedere dag naar buiten te moeten gaan, dan heb ik wat meer keus!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:23

Een goede leider moet je niet "worden" maar "zijn". Makkelijk gezegd, wat moeilijker uit te voeren
Belangrijk is dat je rust en vertrouwen uitstraalt en dat je duidelijk bent (niet verwarren met lomp). Wees duidelijk naar het paard wat je wel goed vind en wat niet en wees daar consequent in.
Ademhalingsoefeningen zijn inderdaad heel nuttig voor je rust.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:44

Je bent pas een combinatie na 1 tot 11/2 jaar. Je heb hem pas 2 maanden. Jullie moeten aan elkaar wennen en dat kost tijd en vertrouwen. Ik heb 3 Andalusiers, 2 merries en een hengstveulen. 3 totaal verschillende paarden. De 1 is super braaf en schrikt nergens van, de ander kan een neuroot zijn en het veulen is een watje.
Je moet een Andalusier in hun waarde laten, doe je dat niet, dan heb je kans dat het nooit wat wordt. Je moet geen baas/leider over een Andalusiers zijn maar een vriendin/vriendje/maatje. Iets eisen van een Andalusier moet je ook niet doen. Ze hebben een gevoelig karakter.

Je moet met een Andalusier op kunnen schieten, kan je dat niet, dan is het niet de goede keuze geweest.
Iemand die heel rustig is van karakter kan een temprament vol paard nemen, iemand die heel temprament vol is moet een rustig paard nemen. Het gaat anders heel erg botsen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 12:55

Tussen ons gaat het verder goed, hij is lief, kroelt veel en met onze andere paardjes gaat het ook lekker, dus ik heb wel het idee, dat hij het naar zijn zin heeft.
Op stal is hij heel rustig, beetje sullig zelfs, vind alles best, maar zodra we op pad gaan, is hij een ander paard.
Ik begrijp ook wel, dat we met de tijd pas een combi gaan vormen, maar ik wil gewoon zo weinig mogelijk fouten maken, ook omdat ze zo donders slim zijn!
Vandaar dat ik ook niet aan ga klooien met het trailer laden, ondanks alle adviezen die je van iedereen krijgt, tot nu toe hebben we het met beleid gedaan, en ik merk ook wel, zodra er iemandzich mee gaat bemoeien of met een bezem aan komt lopen, dat dat zeker niet de goeie manier is, hij straalt dat ook gewoon uit, dus we behandelen hem met fluwelen handschoenen, ik hoop dat op termijn, we dan beide komen waar we willen zijn..........

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:01

Heb met Andalusiers geduld, geduld er nog eens geduld. In 2 maanden kan je nog niks zeggen. Dat hij met andere paarden goed op kan schieten is een natuurlijk gedrag. Jij moet het mensenmaatje worden.

Lees veel over Andalusiers, zodat je ze kan begrijpen. Kan je een paard niet begrijpen, dan kom je er nooit.

Jij brengt zelf de spanning over als je naar buiten gaat. Doe dat voorlopig niet. Als de band sterker wordt en het vertrouwen ook, dan pas naar buiten gaan. Laat hem ook alle nieuwe dingen geestelijk verwerken. Vergeet niet dat een paard altijd moet wennen aan een nieuwe omgeving en aan nieuwe voertijden en gewoontes. Dit duurt bij de 1 een dag en bij een ander weken.

Heb je wel voldoen info over Andalusiers gewonnen.