Hooi weken, waarin doen jullie het?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sassieja

Hooi weken, waarin doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 19:37

Vanwege gezondheidsproblemen van mijn pony (viewtopic.php?f=15&t=509627&hilit=) moet ik al haar hooi inweken.

Ik doe het nu in een ton, maar aangezien ik het ook moet weken voor de andere pony's, is het een beetje een gebed zonder einde.

Er gaat een baal per dag door, iemand een handige oplossing?
Laatst bijgewerkt door Sassieja op 19-12-05 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dunja_

Re: Hooi weken, waarin doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:38

Misschien kun je een oud bad op de kop tikken en die gebruiken voor het weken.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 19:44

vlasta schreef:
Misschien kun je een oud bad op de kop tikken en die gebruiken voor het weken.

Had ik idd ook al aan gedacht, zal in de buurt rondvragen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:54

idd een oud bad, of een specie kuip

suc6

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:19

Wat ze bij ons op stal doen is heet hooi in een hooinet en dan in een specieton hangen, kan het daarna ook gemakkelijk uitlekken. Ik heb echter wel de veearts horen vertellen dat er ook wel voestingsstoffen uit het hooi weken als je het er echt in laat weken.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:42

Romy staat bij mij op stal. Het moet minimaal 4 uur weken van de VA. En als ik hooi voor 1 voerbeurd klaarzet heb ik 2 á 3 specitonnen nodig(ze staan in een groep in de padock dus moeten nu allemaal nat hooi). Dat de voedingsstoffen er uit geweekt worden is niet minder erg, dat valt wel weer op te vangen met wat extra brok, wortels of luzerne.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:57

Bij ons op stal deden ze het in zo'n grote speciton maar als je veel moet weken is dat niet praktisch. Ja misschien is idd een badkuip iets.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:20

wij deden het vroeger op stal met een grote kruiwagen

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:23

Ik moet ook voor 3 paarden nat hooi voeren. Dit gooi ik in een kruiwagen, de spuit erop en laten weken maar... Vervolgens giet je de kruiwagen (bijna) leeg, zodat het nog een beetje kan uitlekken. Hierdoor krijg je niet een hele natte stal.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:39

In een speciale kar met een aftapkraan aan de onderkant. Hooi erin, vol laten lopen, weken, leeg laten lopen. Rijen en voeren maar, doodsimpel.
Maar of zoiets voor 1 paard ook handig is? Misschien een beetje te prijzig.

Blackje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:14

in een kruiwagen, maar als je zoveel moet doen is dat inderdaad een beetje onhandig..
is kuilgras ook geen optie?

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:52

Ik zag pas op de BBC dat ze er een kliko voor gebruikten, oftewel een vuilnisbak. Daar hadden ze een gat onderin gemaakt met een stop, zodat ze na het weken het water er onderuit konden laten lopen. Verder had het ook als voordeel dat je het meteen naar de stal kon rijden. Hier passen wel voor meerdere paarden porties in.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:33

De betreffende pony staat in een padock met 3 andere pony's. We kunnen moeilijk zeggen 'Romy, jij mag het droge hooi niet' en 'Andere pony's, jullie mogen het natte hooi niet'. We moeten het dus nu voor 4 pony's soppen.

Kuilgras is hier in de omgeving 2x zo duur als hooi, dat is helaas voor mij niet op te brengen(voor 1 pony nog wel, maar ik moet er meteen 4 hebben).

Ik heb nu 3 speciekuipen nodig per voerbeurd.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:13

Tsja ik denk dat je gewoon even vette pech hebt deze 4 weken en je suf moet slepen met nat hooi.De oplossing van een oud bad klinkt wel goed maar voor 4 weken mss ook weer zonde om aan te schaffen.

Wat een stal genoot van mij deed was eerst het natte hooi voeren en dan al weer hooi erin voor de volgende voer beurt.Het heeft geen zin om het alleen nat te maken het moet wel echt even in het water liggen.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:17

Het gaat niet om 4 weken, maar om 4 pony's(waarvan 1 dus de rest van haar leven geweekt hooi moet, maar ze krijgen het allemaal omdat ze in een groep staan).
Ik gooi ook meteen nieuw hooi in de bakken als ik gevoerd heb.

Er is een nieuw probleempje bij gekomen. Een pony die wel wat meer kon gebruiken eet het heel slecht en alles wat ik er met veel moeite aan gekregen heb is er dus nu(in een paar dagen) al weer af.... We zijn dus toch maar even aan het informeren of we hier in de buurt goedkoop aan kuil kunnen komen.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 19:09

monsera schreef:
Tsja ik denk dat je gewoon even vette pech hebt deze 4 weken en je suf moet slepen met nat hooi.De oplossing van een oud bad klinkt wel goed maar voor 4 weken mss ook weer zonde om aan te schaffen.

Wat een stal genoot van mij deed was eerst het natte hooi voeren en dan al weer hooi erin voor de volgende voer beurt.Het heeft geen zin om het alleen nat te maken het moet wel echt even in het water liggen.

Tsja en het is niet zo dat het voor 4 weken moet, ze zal er de rest van haar leven op moeten blijven staan.
Morgen komt er kuil, dus het probleem is aardig opgelost zo hoor.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:23

Oeps ik heb ergens overheen gelezen en daar stond 4 uur weken ik dacht dat daar 4 weken stond.sorry.