Wel of niet naar les gaan? (knie gekneusd)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes0508

Wel of niet naar les gaan? (knie gekneusd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 16:19

10 december had ik een springwedstrijd, waarbij ik in het parcours om een hindernis heen moest wenden op een smal stuk. Ik reed te dicht langs de hindernis heen, de pony ging er langs maar mijn knie ging in volle vaart tegen een houten toren als staander.

Ik heb het parcours uitgereden, maar het deed erg pijn toen ik klaar was. Ik moest meteen toen ik weer thuis was gaan werken. Heb gedouchd en ben daar naar toe gegaan, 8.5 uur lang gewerkt. Traplopen deed wel een beetje pijn toen, maar dat hoefde maar weinig en verder had ik er nauwelijks last van.

's Avonds, na het werk, gingen we nog even een halfuurtje wat drinken. Hierna stond ik op en kon m'n knie nog maar nauwelijks buigen. In bed kon ik me niet omdraaien want dan deed het zeer, en ik heb zondag de hele dag met mijn been omhoog gezeten, kon nauwelijks een stap verzetten, laat staan trap lopen.

Vorige week ma t/m wo met de auto naar school, donderdag weer gaan fietsen, vrijdag weer met de bus, ik had donderdagavond weer last van m'n knie gekregen. Vrijdag uitgeweest, zaterdag weer 8 uur gewerkt, zondag bijna geen pijn.

Vandaag ben ik naar school gefietst, en nu heb ik er wéér redelijk last van. Hij is niet meer dik, maar nog wel blauw.

Nou heb ik vanavond springles, ik ben vorige week ook al niet geweest ivm mijn knie. 7 januari heb ik mijn laatste selectie en die wil ik goed rijden. Vanavond zou mijn laatste les voor die wedstrijd zijn. Ik heb sinds 10 december niet gereden.

Wat zouden jullie doen? Naar les of niet? Ik ben bang dat ik het dan nóg meer forceer..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:23

Als je echt niet kan lopen zou ik niet gaan.
Maar ik heb altijd last van m'n knieen, vooral 's winters kan ik niet zonder pijn lopen en ik rij ook gewoon elke dag.
Niet om zielig te doen hoor.

Maar wat mij betreft gewoon gaan.
Je hebt zeker geen eigen paard. Je gaat er heust niet dood aan.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:34

Ik zie dat je wel een pony hebt. Laat je dat arme dier dan stil staan omdat je pijn in je knie hebt, maar wel kan werken en uit kan gaan

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:40

Toen ik last van mijn knie had ben ik gewoon gaan rijden kijken of het ging het ging dus ik ben gewoon verder gaan rijden. Als het tijdens het rijden echt pijn doet dan stop je gewoon (dat mag denk ik wel) zeg van te voren wel even tege degene die les geeft dat je last van je knie heb

Mandyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:43

Dit lijkt me een beslissing die je zelf moet maken.
Je weet zelf hoeveel pijn je hebt en wat je wel of niet kan.
Als het niet gaat kan je toch altijd nog stoppen?
Ik denk dat als je wel uitgaat je ook wel kan paardrijden.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:43

misschien heeft er wel iemand anders op haar pony gereden wat weet ij daar nou van daar hoef je haar niet op aan te vallen dat is toch helemaal haar vraag niet ze wil juist wel gaan maar vraagt of het kwaad kan voor haar knie...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:45

Oke, sorry voor m'n felle reactie. Maar je leest zo vaak berichten over mensen die om het kleinste euvel al niet naar hun paard gaan en daar erger ik me aan.
Toen ik dit verhaal las krijg ik gelijk zo'n indruk.

Marloes0508

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 16:48

Anouar15 schreef:
Oke, sorry voor m'n felle reactie. Maar je leest zo vaak berichten over mensen die om het kleinste euvel al niet naar hun paard gaan en daar erger ik me aan.
Toen ik dit verhaal las krijg ik gelijk zo'n indruk.

Ik baal er verschrikkelijk van. Mijn pony wordt inderdaad door iemand anders gereden nu. Ik ben ook gaan fietsen enzo om mezelf te bewijzen dat het wel kon, maar het doet elke keer weer pijn. Ik hoor nu verhalen dat je echt heel voorzichtig moet zijn met zulk soort dingen omdat je er anders last van kunt blijven houden, dat je beter even kan rusten.

Ik kan alleen totaal niet stil zitten en wil zo snel mogelijk weer aan de gang. Ik wil graag ervaringen van mensen die ook een knie gekneusd hebben gehad horen, en hoe/wanneer die weer zijn begonnen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:50

Mijn paard heeft een keer op m'n knie gelegen. Ik kon amper lopen doordat hij niet stabiel was (beetje moeilijk uitleggen, maar ik kon er niet goed op staan, dan knakte hij naar een kant) ik ben ook gewoon gaan rijden en heb er niks aan over gehouden (m'n knieen zijn altijd al rot geweest)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:53

Aan jou de keus maar je kan het altijd even proberen, dat doe ik tenminste altijd. Vaak merk je het niet eens meer als je bezig bent. En als het goed gaat werkt dat weer in jouw voordeel en zo niet nou, dan is dat jammer maar je hebt het iig wel geprobeerd. Kan je je paard al zittend gaan poetsen ofzo Je zou er evt een soort van verband omheen kunnen doen zodat je spier wat warmer word en soepeler blijft, ik doe dat altijd als in m'n enkel heb gekneusd ofzo, het voelt dan een stuk prettiger aan. Maar dat kan je beter niet te lang doen, alleen bij intensieve beweging zoals fietsen en paardrijden want anders is het niet goed voor de spier.

Het is belangrijk dat je niet stil gaat zitten, daar verstijfd de spier alleen maar van en zit je hele knie vast dus ben je nog verder van huis. Het beste is wel zo op zijn tijd rust geven maar ook veel gebruiken, ik heb een paar maanden geleden mijn enkel zwaar gekneusd en ben er ook mee blijven fietsen en ging steeds oefenen met lopen vader tot het beter ging. En na een week had ik er nog maar heel weinig last van.

Suc6 en beterschap!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-05 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:53

Ik heb een flink aantal jaren geleden m'n kniebanden gescheurd en ik heb toen een flinke tijd niet gereden. Toen ik weer begon, heb ik een tijdje voornamelijk gereden op paarden die niet al te hoog opgooien, zodat ik m'n knie niet te erg hoefde te buigen.

Voorzichtig fietsen (kleine stukjes!!!!) kan wel helpen als er vocht in je knie zit - dor de beweging wordt de doorbloeding verbeterd en het vocht sneller afgevoerd. Eventueel je fietszadel iets hoger zetten (knie minder buigen).

Kun je bepaalde punten aangeven die je nog wil verbeteren voor de selectie en dus alleen daarop letten tijdenzs de les, waardor het wat minder intensief wordt?
Of: is er een mogelijkheid tot een andere l;es, bijv. een andere avond deze week, of prive-les?

In elk geval succes and.. do'nt over-do it!

Nannes

Re: Wel of niet naar les gaan? (knie gekneusd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:57

Ik heb ook altijd last van mijn linkerknie. Soms met fietsen doet hij ook zo'n zeer en dan trap ik sommige stukken alleen met mijn rechter. met het rijden zelf heb ik er geen last van, alleen als ik op een grote moet opstappen, want dan moet je heel je gewicht natuurlijk met dat been omhoog brengen. Als ik veel gelopen heb voel ik hem ook wel, maar niet dat ik er dan veel last van heb. Ik weet niet eigenlijk hoe ik eraan ben gekomen. ik ben wel een keer met een pony gevallen die op mijn linkerbeen viel, misschien daarvan
Ik denk dat je gewoon moet kijken hoe het gaat met rijden en als het niet gaat gewoon even stoppen met de les.

Natrick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:58

ik ben een maandje of twee geleden ook met me knie tegen een paal aangereden. Ik heb toen een week niet gereden geloof ik...eigenlijk te kort want ik heb er soms nog last van, dat is wel heel erg vervelend. Het is denk waar je zelf voor kiest wat vind je balngrijker je knie of je wedstrijd? Maar je hebt indd grote kans als je hem nu weer veel gaat gebruiken gaat forceren. (ik heb n een paar dagen met n band om me knie gelopen en vooral veel rusten!)

Matthanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:37

Ik heb best wel al veel gekneusd, gescheurd en gebroken gehad.

en ben altijd zelf de paarden nog gaan verzorgen.
Alleen toen ik m'n rug gekneusd had en tegelijktijdig mijn nek licht gekneusd had kon ik tijdelijk geen kant op.
Maar toen ik wat met m'n knie had heb ik wel alles gewoon door gedaan. Zelfs toen ik mijn enkelbanden gescheurd had (en dat is nu al 4x ). Alleen dan kun je de eerste weken natuurlijk niet rijden omdat je er dan niet eens op kan staan.
Ik ging zelf gewoon mesten en vaak ook rijden.
Het werd mij weleens afgeraden maar ik wou niet dat mijn pony's te lijden hadden omdat ik weer eens een ongelukje had gehad.
Natuurlijk doet het in het begin wel wat pijn, maar daar moet je je gewoon doorheen bijten, ik heb er niks aan overgehouden, heb eerder het idee dat ik er sterkere spieren aan over gehouden heb. En ik denk ik dat ik nu beter tegen pijn kan.
Ik zat vaak al op het paard voordat het gips, tape of verband eraf mocht Ik kon soms nog niet eens goed lopen, maar zat toch op het paard. Als je loopt komt er veel meer gewicht op je gewrichten en spieren dus dat doet zeerder dan rijden.

Als ik jou was zou ik gewoon gaan rijden, ik denk niet dat je er wat aan over zult houden.