Conditie opbouwen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 15:45

ik heb 2 paarden (kwpn tuigers) met niet zo'n goede conditie (behoorlijk slecht eigenlijk), maar nu wil ik (na de winter) beginnen met hun conditie op te bouwen.
want wanneer ik nu bijvoorbeeld in het bos rij met een vriendin, kan ik duidelijk merken dat haar pony een veel betere conditie heeft. ik kan ook bijvoorbeeld maar n paar minuten galoperen en dan zijn ze al echt moe (komt ook omdat ze nooit echt gegalopeerd hebben voor ik ze kreeg).

Maar nu mijn vraag dus, hoe kan ik langzaam aan hun conditie opbouwen??
want ik wil natuurlijk niet gelijk (te) veel van ze vragen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:42

Gewoon veel stapritten maken, af en toe een paar honder meter draf, weer paar honder meter stappen, en dat zo gaandeweg rustig opbouwen met de ritten. Veel stappen en in mindere verhouding draven, en langere stukken galop pas als de stap- en drafconditie flink verbeterd is. Gewoon naar je paard kijken en tussendoor stappen als hij dat nodig heeft. Hoe vaak rijd je per week? En hoe lang op dit moment?

Tempus_Fugit

Re: Conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 17:22

het maakt voor Loesje vrij weinig uit of ik nu stap of draaf, want als we buitenrijden (wat ik alleen maar doe), dan is ze altijd (vooral in t begin) zo lekker opgefokt dat ze zich in stap al helemaal druk maakt.
maar opzich kan ik nu als ik gewoon rustig stap, draf en heel kort galopje maak, wel een buitenrit van 2 of 3 uur maken.

ik rij nu 2x per week maar (in de zomer gaan we daar heen verhuizen en kan ik dus dagelijks), daarnaast gooi ik ze alleen los of longeer ze oid.
als ik ga rijden, dan ist wel n buitenrit van minimaal een uur, met voldoende stap er tussendoor wel.
Maar ik merk dat wanneer ze ff gek doen in t longeerrondje, dat ze snel buitenadem zijn. gaan ze lekker bokken, galoperen etc etc, en dan 10min houde ze daar hijgend mee op

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:24

er veel mee wandelen en een longeer training doet ook wonderen. En als je er gaat mee beginnen trainen (springen of dressuur) , alles gewoon stilletjes aan opbouwen.

Anoniem

Re: Conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:47

Zoals al eerder genoemd, is heel veel stappen een hele goede manier om conditie op te bouwen. Probeer daarnaast een beetje een logisch trainingsschema te maken. Bijvoorbeeld de ene dag longeren en de andere dag rijden en 1 dagje lekker vrij (dan wel de stal uit). Belangrijk is om langzaam aan steeds een beetje meer te doen. Hoeft niet zozeer in tijd te zijn, maar kan ook qua 'intensiviteit' steeds meer zijn.

Ik weet niet of je de beschikking hebt over een stap- of trainingsmolen. Zo ja, dan kun je deze mooi gebruiken om conditie op te bouwen. Dan begin je gewoon met een half uurtje naast het normale werk en bouw je dit uit naar een uur tot eventueel twee keer per dag een uurtje.