Stang en trens optoming, waar mee beginnen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

Stang en trens optoming, waar mee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 15:27

Hey,
Ik moet een dressuurstang en onderlegtrens voor mijn paard kopen, nou weet ik niet goed met welke ik moet beginnen bij hem. Hij is al heel vaak met stang en trens gereden door de amazone bij wie we hem in training hadden staan eerst, maar zelf heb ik er nog maar een paar keer mee gereden. Hij heeft ook een heel erg klein mondje (12,5 geloof ik) en hoofdstel maat COB. Om dan een hele dikke in zijn mond te leggen is niet verstandig met zo een klein mondje, maar een te dunne lijkt me weer te scherp en moet ik er een met veel tongvrijheid of met weinig tongvrijheid nemen, want met veel tongvrijheid zit er weer meet druk op de lagen.
Mijn paard kan erg heftig reageren als je hem pijn doet in zijn mond (nou ja, zijn pijngrens ligt erg laag bedoel ik maar, want ik zal absoluut nooit trekken ofzo, maar hij gaat snel in protest op teveel ruiterhand en schiet dan de lucht in) Ik denk dat dat ook wel bepalend is voor de keuze vanhet bit. En in combinatie met wat voor een onderlegtrens dan? Mijn voorkeur gaat uit naar dubbelgebroken, daar rij ik hem nu ook fijn op, maar welke dikte?
Alvast bedankt allemaal!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:53

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:09

Desire, ik zou het even vragen bij de amazone bij wie hij in training stond waar hij op liep, en anders een paar setjes lenen bij een kennis en uitproberen. Ik heb destijds een hele gemiddelde stang en onderlegtrens gekocht, ook 12.5, wel enkelgebroken trens want mijn paard hield niet zo van dubbelgebroken, maar mijn paard had eigenlijk niet echt veel moeite met het aannemen van stang en trens. Als hij wat gevoelig is zou ik eerst eens uitproberen voor je iets aanschaft. En als je goede connecties hebt bij de ruitershop mag je vaak wel wat stangen en onderlegtrenzen meenemen om uit te proberen

Demini

Re: Stang en trens optoming, waar mee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 17:10

Die amazone had nogal wat probleempjes met mijn paard en niet voor niks, dus het lijkt me niet verstandig om dan hetzelfde erin te hangen als wat er destijds in hing. Bovendien is zij zelf prix st george en heb ik nog maar enkele keren met stang en trens gereden en ik denk dat ik dan niet zomaar alles al gelijk erin kan hangen als ik het zelf nog aan het leren ben zeg maar, zeker omdat mijn paard zo heftig kan reageren. Ik heb wel hele goede connecties met een ruitersport zaak, maar aangezien mijn paard dus echt gevaarlijk kan worden vind ik het een beetje eng om zomaar wat dingetjes uit te proberen, ik wil eigenlijk gewoon eerst weten wat voor hem en mij samen het beste zou zijn, en ik weet dus niet welke effecten de verschillende diktes en hoeveelheid tongvrijheid nou het beste zijn om hem niet meteen te laten exploderen als ik per ongelijk de stang iets te veel aan neem of wat dan ook snap je?
Volgende week ga ik naar mijn instructrice en dan kan ik het ook met haar bespreken, zij weet het vast wel, maar een vriendin van mij wilde vanavond een bestelling doen en het zou wel handig zijn als ik gelijk mee kon bestellen (i.v.m. korting) maar ik wacht dan toch maar even af tot volgende week denk ik en dan koop ik er dan wel een goede. Ik zal gewoon even geduld moeten hebben denk ik haha.
Is aurigan trouwens veel beter dan rvs? die zijn namelijk zoooooo duur! En ik zag ook een stang van Robart met scharen die kunnen bewegen ten opzichte van de stang, wat is het nut daar van?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:17

Van aurigan zeggen ze dat de paarden erop gaan kauwen. persoonlijk denk ik omdat het komt omdat ze die smaak niet zo lekker vinden. Anderen zeggen juist dat ze het wel lekker vinden. Als je dat topic bekijke staat er genoeg in over scharen en lengtes en diktes. Als je dan nog geruchte vragen hebt kan je die beter aan je instructrice vragen