Hoe best veulen vervoeren? Alleen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kris_

Hoe best veulen vervoeren? Alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 15:24

Volgende week zal er een aangekocht veulen van 7 maand overkomen naar mijn weide. De afstand zal 70 km zijn. Hoe kan ik dit best regelen?
Ik kan ofwel de verkoper laten rijden met zijn trailer
ofwel iemand van bij mij in de buurt, die heeft een trailer met camera.
Ik ozu dan eventueel mijn merrie naar de verkoper brengen om daar het veulen op te halen, zodat het veulen tijdens de rit niet alleen is. Zou dit nut hebben? (Het veulen kent de merrie natuurlijk nog niet maar deze merrie is wel goed trailermak)
Welke van de twee is de beste optie?
Kan ik het veulen iets geven om te kalmeren?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:31

Hoi
Is het veulen al gespeend? Dat zou ik anders eerst regelen. Zodat hij niet om zijn mama stress heeft. iets geven om te kalmeren zou ik niet zo snel doen of alleen in heel lichte mate. Ik heb met mijn veulen het zo gedaan. Eerst een paar maal geoefend in de trailer (aleeen). De eerste lange rit heeft ze daarna zeer goed en braaf gedaan. Ze stond alleen en gewoon vast. Denk wel aan een zijltje of een klep boven de laadklep want een veulen springt erzo uit tijdens de rit als je pech hebt.

curly2day

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:33

Wij zorgen altijd dat er een maatje mee gaat, zo is dus mijn bolle vaak de l u l, hihi
Maar wel of niet afspenen, is bij ons nog nooit een probleem geweest.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:38

veulen alleen in de trailer. Dit geeft het minste problemen!!
Als je er een ander paard bij zet kan je de grootste problemen krijgen!!(laat dat ze liever uitvechten in een stuk wie waar ze de ruimte hebben)
Veulen ook niet saderen(geen kalmerende spullen) toedienen, veulens kunnen daar heel slecht tegen!!

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 17:04

Ik ben ook niet zo voor sederen maar ik dacht aan valeriaan ofzo, iets met kalmerende kruiden. De verkoper zei ook dat ik misschien de eerste 15 km zelf in de trailer kon blijven.

En ze is al afgespeend. Dat was mijn vraag naar de verkoper toe. Ik wou ze alleen kopen als ze langzaam gespeend werd. De laatste 2-3 weken is dit gebeurt en nu stat ze niet meer bij de moeder, ze ziet ze niet meer, ze kunnen elkaar enkel af en toe horen.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:32