verzet tegen het bit....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

verzet tegen het bit....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 12:29

haaiz

had een vraagje: wat is volgens jullie het paardvriendelijkste bit? Mijn paard verzet zich nl. tegen het bit. Ze doet haar mond open tijdens het rijden en dan duuwt ze op haar bit, waardoor ze niet meer rond te krijgen is, omdat ze dan haar bit niet gevoeld en je dus nog zoveel op je teugels mag spelen, ze het niet gevoelt...
Toen ik er zaterdag op reed was ze de eerste 2 minuten super licht op het bit, nadien begon ze haar mond open te doen en was het "om zeep". We hebben dan de neusriem iets harder doen spannen en dan liep ze weer super licht, met twee vingertjes te rijden, nadien herbegon het, ze deed haar mond weer open (ook al veranderde ik niets in mijn contact), weer de neusriem iets meer doen spannen , de eerste 5 minuten weer super licht, nadien herbegon het weer...
De neusriem spande echt wel al redelijk neigen toch doet ze steeds haar mond open. Ik ben ook rustig met mijn handen, soms iets te rustig, dus trekken doe ik niet.
Ze verzet zich dus tegen het bit (denk ik) en daarmee dacht ik aan een vriendelijker bit gebruiken (ik gebruik nu een gewone bustrens). Ik heb thuis nog een rubberen bitje liggen maar daarmee mag je niet op wedstrijd (dressuur) dus dat zou dan eigenlijk niets uitdoen.
Zou zo'n dubbelgebroken trens beter zijn? Of rond de trens die ik nu heb, zo'n "plakband" rondoen waar een smaak opzit, zodat ze haar bit lekkerder vind? Of een koperen bit?
OF
kan ze mss last hebben van haar tanden?

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:14

Ze kan best last hebben van haar tanden. Pas als dat uitgesloten is, zou ik een dubbelgebroken, dik trensje met een bol tussenstukje aanschaffen, of een happy mouth bit van Harry's horse ofzo, die smaken naar appel

Xox

Re: verzet tegen het bit....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:20

Ik zou eerst de tanden na laten kijken. Verder zou ik een ervaren iemand er naar laten kijken of je misschien onbewust toch niet trekt of blokkeert met je handen. De nesuriem strakker aantrekken heeft geen zin. en is alleen maar onaangenaam voor je paard. Enkele bitten die zacht zijn voor de paardenmond. dubbelgebroken watertrens, apple mouth, kenevltrens gebroken of dubbel gebroken.
Veel succes

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:22

Ik bedoelde ook een happy mouth met appelsmaak ipv een apple mouth

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:22

Met wat voor bit rij je nu eigenlijk?

Maar ik zou eerst de tandarts even langs laten komen

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 13:38

Xox, er heeft al meerder keren een ervarren iemand op gereden maar ze blijft dit doen...
Quellian, ik rij nu met een bustrens, dus een scherp of pijnlijk bit is dit niet, volgens mij...

Paardentandaarts is ondertussen al gebeld en die komt woensdag kijken naar haar tandjes

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:05

Dan zal het vast allemaal wel goedkomen Succes.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:07

Heb je het hoofdstel toevallig uit elkaar gehaald en hangt het bit nu op z'n kop?

Je zou de eerste niet zijn die na een schoonmaakbeurt ineens een paard heeft dat "onverklaarbaar" in verzet komt

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 14:17

Margreet, nee nee, bitje hangt goed in de mond :P

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:20

Dát heb ik óók vaker gehoord
Voor de zekerheid even dubbelchecken kan nooit kwaad.

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 14:30

zal ik zeker doen

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:06

wat voor een neusriemheb je, gecombineerd(aansnoer) of een lage?

eerst de tanden nakijken, maar dat ga je al doen. het kan nl zijn dat als ze haken heeft, dat haar wangen heeft opengeschuurd. willem had dit ook en reed ook steeds met de mond open, ook merkte je met de neusriem vastzetten al dat hij zijn kop steeds wegtrok.

sommige paarden vinden met een bepaalde neusriem gewoon niet fijn rijden. probeer anders eens zonder sperriem, of eens zonder neusriem en kijken of ze zich niet verzet tegen de neusriem.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:31

Je kunt hem ook wat meer van de hand afrijden,een bit horen ze eigenlijk nauwelijks te voelen.Als ie in het begin heel licht is dan kruipt ie er waarschijnlijk achter.

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 17:11

ik rij met een gewone gecombineerde neusriem. Ik denk niet dat het aan de neusriem ligt, alé ja, ik weet het niet, want toen we hem steeds iets vaster aansnoerden (het onderste bandje) liep ze echt 2 minuten heeeel licht in de hand. Nadien , toen ze de neusriem gewoon was denk ik, deed ze haar mond weer open...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:52

Mijn paard doet ook zijn mond open en zet zijn sm......l erop zoals ik dat noem. Als je dit bedoelt wil benen nog wel eens helpen.

Hoe strakker de neusriem, hoe lastiger hij wordt(in mijn geval). Ik ben met spoor gaan rijden en geef meer been als hij zijn mond open doet en zijns weegs wil gaan. Mij helpt het goed.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 00:50

in ieder geval vindt ze het huidige bit niet fijn. als je de kaken op elkaar snoert met de neusriem krijg je alleen maar meer verzet omdat ze haar mond niet open kan doen om het gevoel van het bit te ontwijken. mijn paard kan ook niet goed met enkel gebroken, ik rij nu met twee verschillende typen ongebroken bitten (westernstang en bokkebit. bokkebit is eigenlijk voor mennen maar hij doet het er lekker op, en je kan er een contact teugeltje mee hebben, wat bij een westernstang niet mag. ik rij nl western en dressuur), daar doet hij het prima op, en hij is ook duidelijk vrolijker met rijden. hij neemt het bit fijn aan, en luistert goed. je paard geeft zelf wel aan welk bit hij of zij het fijnste vindt, en met voorzichtig verschillende typen bitten uitproberen is niks mis. een bit is altijd nog zo zacht als de hand van de ruiter. uitproberen is dé manier om erachter te komen welk bit je paard het fijnste vindt, heeft bij ons ook erg goed geholpen.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:56

happy mouth of kneveltrens, daar rij ik bijna altijd mee!

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 16:33

tandjes zijn daarjuist gecontrolleerd en ze had idd kleine haakjes. Ook haar wolftandjes zijn getrokken, nu hopen dat het daarmee overgaat, en bedankt voor alle reacties