Pak kuilvoer in de wei. Goed of slecht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Flore

Pak kuilvoer in de wei. Goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 12:00

Ik heb 1 paard en twee welsh a-pony's. Nu het winter is staan ze in een kleinere wei die ze inmiddels helemaal kapot gelopen hebben, er staat dus geen gras meer. Nu krijgen ze 's morgens wat kuilvoer in de wei maar dit hebben ze binnen een goed uur op. Het welsh-veulentje gaat zich daarna vervelen en gaat steeds over de omheining naar de wei waar wel nog gras staat. We hebben al vanalles geprobeerd maar iedere keer weet ze weer te ontsnappen.

Nou had ik het idee om een pak kuilvoer in de wei te zetten met een afdakje erboven zodat ze de hele dag naar behoefte kunnen eten. Zo hoeft het veulentje zich niet meer te vervelen en blijft ze in de wei. Maar nou vraag ik me af of het niet slecht is als ze de hele dag staan te eten. Eten ze dan niet veel te veel? Ik weet dat heel veel mensen een pak kuilvoer in de wei zetten dus zo slecht zal het niet zijn maar ik hoor graag iets van iemand die hier ervaring mee heeft.

chitra

Re: Pak kuilvoer in de wei. Goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:05

Is hooi niet beter als je onbeperkt wil voeren??

Zitten minder eiwitten in..

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:10

Voor het paard en het veulen zou het denk ik niet veel kwaad kunnen, maar ik begrijp hieruit dat je ook nog een oudere welsh heb. Daarmee moet je wel heel erg uitkijken dat ze niet bevangen raakt.
Is hooi voeren geen optie?

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:33

Ik zou een baal hooi in de wei gooien. onbeperkt kuil geven is niet goed. van hooi kunnen ze eten wat ze willen.

_Ananas_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:39

Het eiwit gehalte verschilt natuurlijk per pak kuil, is het vroeg gemaaid gras of juist wat later? Daarom kan je het beste informeren bij degene waar je je kuil vandaan haalt.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:35

Kuil dat gemaaid is nadat het gebloeid heeft bevat bijna geen energie en zit boordevol vezels. Wij hebben kuil uit die ronde pakken, dat is echt goed kuil (ik weet dat het anders heet, maar kan even niet op de naam komen) Het is heel droog en heeft lange taaie stengels dat na de bloei gemaait is. Het ruikt ook heerlijk kruidig. Dat is echt goed spul voor paarden. En daar kunnen ze zoveel van eten als ze willen.
Het is juist veel beter voor paarden om de hele dag beschikking te hebben om te kunnen eten. Daar is hun spijsvertering voor gemaakt, voor veel vezelrijk moeilijk verteerbaar eten met heel weinig energie.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 13:58

Het kuil is nu ongeveer een half jaar oud.

Ik heb geen oude pony, eentje van 2,5 eentje van 8 maanden een paard van 14.
Maar eten ze een pak hooi niet binnen 1 dag op?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:01

Als ze daar behoefte aan hebben wel, en anders niet.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 14:08

Oke dank jullie! Ik zal het morgen eens proberen met een pak hooi en eens kijken hoeveel ze ervan opeten. Is het dan beter om het als een pak te laten of losschudden?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:12

Ik zou het als een pak laten. Dan moeten ze nog wat moeite doen om het los te plukken. Gras moeten ze ook zelf plukken (grazen) Dan eten ze minder snel en vervelen ze zich minder snel

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:15

Bij mijn paarden heeft ook een tijdje een pak kuil in de paddock gestaan. Gaf geen problemen. Ik zou het niet losschudden omdat ze het dan makkelijker vertrappen. Het liefst hooi inderdaad en onder een afdakje. Of zo'n staande ruif en een dakje erboven.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 14:16

Oke, dan ga ik straks even een afdakje knutselen met mijn vader. Ik ben benieuwd hoeveel ze ervan opeten!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:29

Van kuil moet een paard juist meer eten dan van hooi, omdat er meer water inzit.
Als niet 1 van je pony's gevoelig is voor bevangenheid zal het geen problemen geven denk ik. Ik zou het wel in een soort van hokje doen, anders lopen ze er doorheen en gaan er in liggen e.d.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:10

Ik zou een grote ruif met een dakje maken

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:41

als je onbeperkt voert eten ze in het begin vaak wel veel op maar zodra ze doorhebben dat het niet weg wordt gehaald stoppen ze met eten als ze verzadigd zijn

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 17:36

Wij gaan het woensdag zo maken:
We slaan vier palen in de grond. De twee voorste iets hoger als de twee achterste zodat het aflopend is. We maken een plank vast op de palen (als dak) en twee zeikanten bedekken we met zeil. Dan zijn er nog twee open kanten over waar ze kunnen eten.
Als het klaar is plaats ik hier wel een foto!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:05

wij heben ook ene pak kuil bij de ponys in ligen..gaat perfect

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:31

Let je wel op dat je er dan telkens genoeg hebt liggen? Anders gaan ze alle laatste sprietjes tussen het zand uitvissen en heb je kans dat ze teveel zand binnen krijgen met als gevolg eventueel zandkoliek.

Wat wij hebben gedaan is een oude aanhanger als een soort voerbak ingericht. Hier hebben we een aantal strotouwtjes over gespannen. Onze paarden kunnen nu de hele dag beschikken over stro en soms kuil zodat ze wat te doen hebben en de spijsvertering op gang blijft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:55

ik zou het niet doen! als het nat word enz eten ze het lang niet zo goed. daarbij komt er nog bovenop dat als je welshjes onbeperkt kuil geeft dat ze redelijk snel hoefbevangen zijn of moddervet. als je onbeperkt wil voeren geef dan hooi!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 19:59

Het wordt niet nat want het komt onder een afdakje! Mijn welsh veulentje was dit bij haar fokker trouwens gewend. We gaan het een paar dagen uitproberen, als ik vind dat ze teveel eten of er een knoeiboel van maken stop ik er weer mee.

edit: we doen eerst ook hooi, kijken hoe dat gaat! We hebben zelf geen tractor dus ik krijg zo'n baal niet eens de wei in. Die kan op z'n vroegst pas zaterdag de wei in als mijn oom met de tractor komt. Maar we kijken eerst hoe het met hooi gaat.

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:01

Wij voeren in de wei ook onbeperkt kuil, doen het elke winter, nooit problemen mee gehad. en als ze sávonds op stal gaan ook pluk kuil op stal.

de vieze kuil die blijft liggen 1 keer in de week weg halen.