Flexibele panelenzadel van American Flex. Wat vinden jullie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

navaja

Flexibele panelenzadel van American Flex. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 11:27

Via via ben ik op de site van Koningspaard.nl terecht gekomen en daar kawm ik informatie tegen over een flexibele panelenzadel van American Flex.
Ik vind het absoluut geweldig klinken. De meeste zadels geven inderdaad de schouder van het paard niet de ruimte en dit ontwerp lijkt dat principe niet te hebben.

http://www.koningspaard.nl/americanflex.html
Wat vinden jullie van dit ontwerp en kennen jullie andere zadels die via een zelfde soort ontwerp werken?

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:26

Dus die panelen kunnen met het paard meebewegen?
Moet je als ruiter wel heeeeeeeeeel erg stil en recht kunnen zitten

DubbelFun

Re: Flexibele panelenzadel van American Flex. Wat vinden jul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:34

Ik rijd al jaren op een zadel met flexibele panelen en mij (en mijn paarden) bevalt het erg goed.
Verder wil ik nog wel even kwijt dat American Flex het panelensysteem gepikt heeft van de Firm Ortho-Flex www.ortho-flex.com wat toendertijd door Len Brown is uitgevonden.
Doordat Len een octrooi in Amerika op het systeem heeft mochten andere firma's dit in de USA niet namaken/op de markt brengen.
American Flex heeft toen een papieren maatschappij in Duitsland opgericht om de produktie zogenaamd daar te laten plaatsvinden.

Zelfs de namen van de verschillende zadels heeft AF gewoon overgenomen, zoals de Caliente.
Kwalitatief gezien heb ik 1x een AF zadel IRL gezien en dit zag er niet zo mooi uit als de echte OF.

navaja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 13:38

Nee, dat is volgens mij niet het principe.
Het voorste deel van de boom is zo ontworpen dat het over een deel van het schouderblad heen ligt, maar dat het het schouderblad de mogelijkheid geeft om flexibel onder de panelen door te bewegen.

Ook kunnen de panelen apart versteld worden waardoor ze aan elk soort schouder kunnen worden aangepast. Vooral handig bij paarden die nog niet rechtgericht zijn en waar het zadel de bewegingen beperkt.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 13:47

Sugarmiss schreef:
Ik rijd al jaren op een zadel met flexibele panelen en mij (en mijn paarden) bevalt het erg goed.
Verder wil ik nog wel even kwijt dat American Flex het panelensysteem gepikt heeft van de Firm Ortho-Flex www.ortho-flex.com wat toendertijd door Len Brown is uitgevonden.
Doordat Len een octrooi in Amerika op het systeem heeft mochten andere firma's dit in de USA niet namaken/op de markt brengen.
American Flex heeft toen een papieren maatschappij in Duitsland opgericht om de produktie zogenaamd daar te laten plaatsvinden.

Zelfs de namen van de verschillende zadels heeft AF gewoon overgenomen, zoals de Caliente.
Kwalitatief gezien heb ik 1x een AF zadel IRL gezien en dit zag er niet zo mooi uit als de echte OF.

Bedankt voor je reactie Sugarmiss!
Heb jij je zadel vanuit Amerika laten importeren of hebben ze ook een dealer in Europa?
Ik vind het systeem echt geweldig, de zadels kosten alleen zo verrekte veel geld.

Bij AF vond ik het portugees uitziende zadel erg interessant, dat heeft OF alleen niet.

Wat vind jij het grote verschil van dit systeem vergeleke met de traditionele boom?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:02

@sjakie: Hier zie je wat meer plaatjes van de AF en het systeem.
http://www.american-saddles.de/sattelsystem.html

@Blossom: Ik heb mijn OF-zadel via een Duitse tussenhandel Amerika gekocht, maar die doet het nu niet meer. Dus je moet nu direct via OF.
De AF is wel in Duitsland te koop. Way-out-west heeft ze oa.

Ze zijn idd niet goedkoop, zeker als je bij de engelse modellen kijkt. Voor een westernzadel is het een redelijke prijs voor deze kwaliteit.

Het grote verschil is idd dat het op veel paarden past (niet alle) en dat het met een paard 'meegroeit' (tot een beperkte mate).
Het zelf (door een leek) verstellen van die bouten ben ik geen voorstander van. Je moet echt wel weten waar je mee bezig bent anders doe je meer kwaad dan goed.

Omdat je veel meer van je paard voelt is voor voor sommigen even wennen, het voelt meer of je zonder zadel rijd, je voelt de rug/beweging dus meer.

Op ebay.com zie je wel eens 2e handsen staan, die een stuk voordeliger zijn. Overigens moet je niet een heel oud model nemen, want die hadden die sleufgaten nog niet en daarvan is de werking van de panelen dus nog niet optimaal.