paard begint bespiering naast schoft te krijgen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bruintje_87

paard begint bespiering naast schoft te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 11:05

mijn paardje begint de laatse tijd opeens naast de schoft zegt maar,aan beide kanten van de schoft meer bespiering te krijgen?
voorheen stak haar schoft zeg maar echt wat uit,en nu begint ze opeens wat bespiering ernaast te krijgen.

maar wat ik me nu afvraag,is dit nu juist wel goed of niet?

ik dacht eerst mischien van wel,omdat de stalling waar ik nu al een tijdje sta heeft een lekker ruime binnenbak,wat natuurlijk veel fijner rijd,op de oude stal hadden we een te kleine binnenbak en dat reed een stuk minder fijn,ik dacht dat ze mischien omdat ze nu meer ruimte in de bak heeft met rijden,ze beter beweegd en daarom de juiste bespiering krijgt.

maar ik weet het niet zeker of dit kan kloppen,omdat ze nu opeens daar bespierder begint te worden.

weet iemand hier mischien wat meer van?

bedankt

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:07

als de spieren voor het zadelliggen, naast de schoft, dan is het te wijten aan een slecht passend zadel.
het paard spant dan constant die spieren aan om het zadel op zijn plaats te houden...

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:23

Natuurlijk krijgt een paard ook meer bespiering rondom zijn schoft als hij beter getrained wordt! Kijk maar eens naar die plaatjes van bijvoorbeeld Brooke hospital, al die uitgemergelde paarden hebben een schoft als een haaienvin, terwijl goed doorgetrainde paarden wat breder zijn om de schoft. Als je paard zich ontwikkelt zal hij dat over zijn hele lijf doen, en zijn rug en schoft horen daar zeker bij. Waar je wel mee op moet passen is de ligging van je zadel. Als je paard breder wordt, controleer dan goed of de kamer niet te smal is, zodat de spieren bekneld raken. Als je twijfelt laat je eens een zadelmaker langskomen, soms is het probleem makkelijk te verhelpen, en oms moet je aan een nieuw zadel geloven

Maar maak je geen zorgen hoor,, dat hij wat breder wordt toont juist dat hij conditioneel en spiertechnisch beter wordt (en nee, een paard gaat niet zijn best doen om jouw zadel op de plaats te houden. Hooguit dat de spieren bekneld en dus geiriteerd raken door een te smal zadel)

Bruintje_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 11:25

chaai,wat jij als eerste typt,dat stuk daar dacht ik ook meteen aan,omdat ik mijn zadel al ruim vier jaar heb,en pas is het nog opgevuld en het lag goed op mijn paard,ze heeft er ook nog een extra bontje onder.

maar ik dacht ook,omdat ze nu de vrijheid heeft in de bak met trainen,dacht ik dat daarom dus ook de bespiering erbij kwam.

maar ik zal voor de zekerheid nog eens mijn zadel laten controleren

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:31

Ik denk dat ze zich zel fook lekkerder voelt en alles, lekkerder gaat lopen soepel wordt en ja dan wordt alles eigenlyk wel bter!?

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:51

ditkomt dus ook vaak voor als je zadelna het opvullen beter, lees goed!, op de rug ligt. De spieren rijgen dan de ruimte om te werken n dus ook aan kracht (massa) winnen. Veel paarden liken een hoge schoft te hebben aar hebben in werkelijkheid amper bespiering naast de shoft, helaas vaak door een slecht passend zadel...

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:32

Het is juist goed als je paard daar spieren krijgt dat is namelijk NORMAAL.
Veel paarden hebben kuiltjes naast de schoft door een knellend en dus een TE SMAL zadel.
Mensen zijn gaan denken dat dit zo hoort maar het tegenover gestelde is waar het hoort dus niet.

Als je paard spieren naast de schoft krijgt is dit een teken dat hij hier ruimte voor heeft dat is dus goed.
Wel moet je opletten dat je zadel niet gaat knellen zodat al die GOEDE spieren weer weg gaan.

Het is dus positief.
Mijn pony is van een smalle boom naar meer als medium gegaan toen ik met een boomloos zadel ben gaan rijden, dit zadel geeft namelijk geen druk naast de schoft en geeft de spieren ruimte om te groeien