Ik heb een nieuw paard gekocht , hij stond eers op de manege ik reed er heel vaak op maar nu ik hem thuis staat heeft hij een vriendje nix aan de hand maar toen ik vanmorge de stal binnen kwam lag alle hooi overhoop en ze had de waterton omgegooit (wordt vandaag vervangen door een automatische drink automaat) en ze stond te trillen , toen heb ik haar water gegeve in een ton en ze hield maar nit op met trillen en met het eten ook niet en hooi . dus ik d8 miss is ze nog wel nerveus,, zou dat kunnen ? of heeft het ergens anders mee te maken ?
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 19-12-05 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:titel
Het is voor een paard niet niks om te verhuizen. De meesten zijn een paar dagen van slag door hun nieuwe omgeving. Zelf zou ik het paard losgooien en lekker poetsen. Daarna weer op stal zetten. Blijft ze bezweet, trillen en niet eten dan is het verstandig om de veearts er bij te halen.
Je kan natuurlijk altijd even de veearts bellen om je probleem voor te leggen.
ik volg je verhaal niet zo goed, ging ze nou onophoudbaar eten en drinken of helemaal niet??
het lijkt erop dat de pony's bang zijn geweest/ gepaniekt hebben ofzo als alles overhoop ligt.. ik zou echt wel ff een VA bellen zoals Luuntje ook al zei dus missch heb je het inm al gedaan.
Veel aandacht geven en gerust stellen. Ik zou hem los gooien in de bak en dan op stal laten staan en met je stem kalmeren. Het paard is denk ik heel erg bang voor zijn nieuwe omgeving maar dat komt wel weer goed hoor.
Wel een tip als je je paard eten geeft doe het dan in delen omdat de meeste paarden in stress situatie schrokken vaak hun eten naar binnen en dat kan ook weer klachten geven.
ineens vreemde omgeving vreemde geluiden geen vriendjes en vriendinntjes helemaal alleen in een vreemd hokje
ze moet gewoon even op rust komen zou der de komende dagen gewoon paar keer perdag naar toe gaan en gerust proberen te stellen als je de mogelijkheid hebt even lekker los gooien weer op stal en wat lekkers geven (appeltje peentje oid) dan gaat ze de stal ook zien als een lekker dingetjes krijg plek ipv eng nieuw hok
dat ze niet eet en steeds staat te trillen kan ook een vorm van koliek zijn...
niet elk paard reageerd door te gaan rollen.. ga met haar stappen, kijk of het trillen blijft en of ze wel mest. neem eventueel de temperatuur op. als je nou twijfeld dan even een veearts bellen en vragen wat het beste is...
mijn eigen pony gaat namelijk ook niet rollen als die koliekerig is, die gaat ook trillen en reageerd erg bang net alsof hij ergens van geschrokken is, maar bij hem is dat een uiting van pijn, hij word daar bang van en zodoende lijkt het alsof hij bang is..
Heb je een schuin dak waar sneeuw op lag van 't weekeinde? Die van mij stonden ook over de zeik te wezen op stal, omdat er soms plakkaten sneeuw van het dak schoven...
Kan af en toe een heel simpele oorzaak zijn die wij gewoon kunnen beredeneren, maar die de paarden totaal niet vatten en in paniek maken...
ja het gaat nu goed met haar,, ze gaat nu ook al heel goed met mun shetlander om en ze is al gewend bedankt voor jullie antwoorden ook de mindere antwoorden