Shetlander stinkt verschrikkelijk

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Shetlander stinkt verschrikkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 12:51

Tja, nooit problemen met de lucht van m'n shetlander gehad, zelf niet als ie in z'n eigen mest had liggen rollen maar nu vind ik het zelfs te erg worden.
Het zit namelijk zo dat m'n shetlander nu s'nacht binnen moet blijven ivm z'n rotstraal. Hij kan namelijk niet 24 uur in de modder blijven staan, dan houd hij geen straal meer over en is het onmogelijk om het te behandelen. Maar nu hij s'nachts binnen staat begint hij verschrikkelijk naar z'n plas te stinken. Hoe schoon ik z'n hok ook hou, de lucht blijft ondraaglijk. Als ik hem ook maar aai wil niemand meer in m'n buurt komen omdat ik dan zo naar plas stink.
Dus tja daar wil ik wel wat aan doen, want zo stinken is niet meer normaal zo vies.
Tja, het is een shetlander, heeft z'n huidvet hard nodig maar ik weet geen andere oplossing dan hem te wassen... Warm water is evt. wel beschikbaar, en hij kan ook binnen gewassen worden deken op en s'nacht in z'n hok staan. Maar overdag moet ie wel weer naar buiten (zonder deken). Zou het kunnen denken jullie? Of is er nog iets anders wat ik kan proberen?
En dat wassen; zou dat uberhaupt wel helpen, of komt de stank zo weer terug?

Alvast heel erg bedankt!

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 12:56

Waar heb je hem op staan?
Mijn paard stonk ook en heb hem nu op vlas staan, dat gaat heel prima!

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 13:08

pcs een goede bodem bedekker gebruiken wat goed opneemt. wassen kan maar als je niks aan de oorzaak verandert zal dit niet helpen en stinkt tie binnen een dag weer.

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 13:10

Je kan hem best wassen met warm water en hem daarna goed afdrogen, dan zweetdeken, en dan als hij bijna droog is een lekkere dikke warme deken opdoen en hem in een schone stal weer binnen zetten

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 13:14

Ik zou eerst proberen of je ander srooisen kan gebruiken, Als je zaagsel gebruikt met daarover wat stro dan stinkt het vaak minder omdat de urune veel beter wordt opgenomen in het zaagsel.

Wassen met wam water kan wel en dan goed onder een wollen deken laten drogen. Maar dan heb je kans dat hij binnen een week weer heel erg stinkt.

Dus ik zou toch proberen andere vulling in de stal te doen.

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 13:49

Jep, ik ben idd ook bang dat ie zo weer stinkt.
Ik heb hem nu op een dikke laag stro staan, met ook een super dikke laag zaagsel eronder.
Ik laat hem wel liever op stro staan, omdat dat gewoon bij mijn ''stallingskosten'' inbegrepen zit en bij vlas zou ik dan nog weer helemaal appart het moeten bestellen, wat niet erg handig is
Maar ik denk dat ik het gewoon even probeer, dat wassen omdat die stank misschien in de eerste week is gekomen toen ik nog haast geen zaagsel gebruikte..

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 13:59

Ik zou hem zowiezo wassen, voor hem prettiger, en voor jou al helemaal, al is de stank dan maar 1 dagje weg..

loolo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 14:25

je kan hem wel wassen maar dan moet je dat wel doen als het een beetje warm is... anders bevriesd tie straks nog:P

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 14:31

Welk voer krijgt hij? Als onze shetjes te veel krachtvoer krijgen stinkt hun plas ook meer, en als ze daar in liggen...
Gewoon hooi en stro, en dan verder wortelen, soms een bietje, en alleen als ze echt gewerkt hebben een handje krachtvoer en de geur is al meer dan de helft minder. Is me opgevallen toen ik de merrie op dieet had dat ze meteen ook veel minder rook, dus nu weet ik het wel .

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 15:06

scheren en deken op?

QueJira

Re: Shetlander stinkt verschrikkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:26

als de stal gewoon iedere dag netjes wordt uitgemest of in ieder geval natte plekken eruit en paar plakken schoon stro erbij,lijkt het me raar als je pony dan zo onder de pies en poep zit dat ie echt zo stink....
Bij ons stinkt er niet 1.
Dus ik denk dat het gewoon een kwestie is van stal schoner houden
Zou hem nu gewoon 1 keer wassen,gewoon even afspoelen zodat het ergste eraf is,zou koud wordt het van de week niet,dus kan best.Dan lekker in een schone stal zetten,dik in het stro,even een dekentje op en klaar is kees

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:40

Haha die Niels
Sorry.

Tja, zou niet weten hoe het komt. Stinkt zijn stal ook erg naar pies, of is het alleen Niels? Misschien dat er inderdaad pies in z'n vacht zit, dan kan wassen helpen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 21:42

QueJira schreef:
als de stal gewoon iedere dag netjes wordt uitgemest of in ieder geval natte plekken eruit en paar plakken schoon stro erbij,lijkt het me raar als je pony dan zo onder de pies en poep zit dat ie echt zo stink....
Bij ons stinkt er niet 1.
Dus ik denk dat het gewoon een kwestie is van stal schoner houden
Zou hem nu gewoon 1 keer wassen,gewoon even afspoelen zodat het ergste eraf is,zou koud wordt het van de week niet,dus kan best.Dan lekker in een schone stal zetten,dik in het stro,even een dekentje op en klaar is kees

De stal is echt heel erg schoon; niet nat of vies en elke dag word de mest eruit gehaald. In de stal stinkt het ook echt niet, het is alleen Niels.
Ik ga hem zo gauw mogelijk wassen als het een beetje goed weer is, en hopen dat de stank dan weg blijft.

Allemaal bedankt voor de reacties!

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:46

maar wat voor geur is het? Heeft hij niet ergens een wond die je niet ziet door dikke vacht?Wondvocht kan ook verschrikkelijk stinken.Heeft ie een ontstoken koker.Is het de rotstraal die zo verschrikkelijk stinkt?Stink ie ook uit zijn mond?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 22:00

QueJira schreef:
maar wat voor geur is het? Heeft hij niet ergens een wond die je niet ziet door dikke vacht?Wondvocht kan ook verschrikkelijk stinken.Heeft ie een ontstoken koker.Is het de rotstraal die zo verschrikkelijk stinkt?Stink ie ook uit zijn mond?

Geen wondje in z'n vacht iig, dat heb ik vandaag nog gecontroleerd. Voor zover ik weet is z'n koker ook niet ontstoken, want die heb ik vandaag nog schoon gemaakt. (jaja, t'was vandaag grote schoonmaak beurt )
Z'n rotstraal is juist goed onder controle, dat is niet zo erg meer aan het stinken. Z'n mond weet ik niet, dat zou ik even moeten controleren. Maar ik denk wel dat het gewoon in z'n vacht zit (die trouwens wel heel doffig is, en niet meer zo glanst als het heeft gedaan ) Heeft dat er misschien ook wat mee te maken?

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:08

heeft die koorts?

gewoon goed hooi geven en slechts een handje biks of 1/2 vitakoek

op goed dik stro zetten heb je al minder last vd urine
minder kans dat de urine in de vacht komt

ik vermoed echter iets in de vorm van een infectie in de urine wegen
dan stinkt de urine enorm en kan het zelfs zijn dat die niet wil plassen en dus niet uitschuift waardoor er urine tegen de vacht komt ..

scheren en dikke deken is iig een optie
en neem even zijn temp op