Wat te doen tegen een pony die zich verveelt op stal

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Wat te doen tegen een pony die zich verveelt op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 11:05

Hoi
Ik heb een hele lieve pony, maar hij verveelt zich echt onwijs snel. Hij staat op een pensionstal dus kan ik ook niet even om de 3 seconden aandacht geven. Hij staat iedere dag buiten, 2 a 3 uurtjes ongeveer. En ik ga ook zowat iedere dag naar hem toe. Maar als hij even op stal staat begint hij zich te vervelen. Meestal reageert hij dat af op z'n naamborde ( die op sterven ligt ) Hij heeft ook een bal in stal waar hij af en toe mee speelt en een likit.
Maar toch verveelt hij zich nog, weet iemand nog leuke dingen voor in z'n stal op te hangen of neer te leggen ?
-x- Marijke
p.s ik vraag dit omdat ik bang bent dat hij stalondeugden krijgt

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 11:16

Als hij op stro staat kan je een handje biks door het voorste gedeelte (niet de toilet-kant) strooien. Mijn pony is uren bezig alle strootjes om te keren om te kijken of er nog ergens een brokje ligt. Wilgentakken zijn ook lekker om aan te knabbelen.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 12:10

Je hebt ook van die ballen waar je zijn voer in gooit. Hij moet er dan mee spelen en dan vallen er steeds een paar brokjes uit.

RockyLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 12:15

Idd, doe iets leuks met zijn biks (je kan het ook in een led ed stoppen) en doe zijn hooi bijv. in een hooizak of hooinet. En idd een wilgentak

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:40

Staat hij wel bij andere paarden? En idd zo'n voederbal is erg leuk... De beste oplossing is natuurlijk gewoon lekker de gehele dag in de weide! Volgens mij is dat nog het beste voor alle paarden hoor!

MardoKnol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:43

Naar buiten doen

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:47

mij lijkt het ook, wat meer naar buiten doen. op den duur krijg je dus een vervelende pony die allerlei geintjes en stalgebreken/ondeugden gaat krijgen omdat die zoveel op stal staat.
denk je eens in.. rond de 20 tot 22 uur per dag in een ruimte van pak hem beet 3 bij 3 staan....
ik vind het dan niet gek dat je pony vanalles gaat bedenken.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:53

Mjah dat is uiteraard het beste. Mss kun je vragen of dat kan op je stal. Die van mij staan dag en nacht buiten en ik heb nooit het idee dat ze zich vervelen

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:55

lowara schreef:
mij lijkt het ook, wat meer naar buiten doen. op den duur krijg je dus een vervelende pony die allerlei geintjes en stalgebreken/ondeugden gaat krijgen omdat die zoveel op stal staat.
denk je eens in.. rond de 20 tot 22 uur per dag in een ruimte van pak hem beet 3 bij 3 staan....
ik vind het dan niet gek dat je pony vanalles gaat bedenken.

dat is leuk gezegd
maar op mijn stal mag je paard de wei niet meer op en in de bak zetten moet je zelf doen en je moet erbij blijven.
nu doe ik samen met een stalgenootje ,als 1 van ons op stal is zetten we elkaars paard[en] buiten in de bak.
en we geven ze dan hooi.[dat mogen we pakken zoveel we willen]

maar dan nog staat ook mijn pony te trappen tegen de wand.
ze heeft een fles aan de tralie hangen een voetbal in een hooinet aan het plafond een skippie bal aan de andere wand en een likit zo`n dubbele die draaid.

nou wat kan je nog meer verzinnen?

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:01

IK zou hem (ALS je de mogelijkheid hebt natuurlijk ) ook meer naar buiten doen (véél meer)

Anders indd iets als een voederbal
succes verder

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:07

Natuurlijk is meer naar buiten de beste oplossing maar gewoonweg niet altijd mogelijk. Ik heb voo rmijn paarden (die 14 uur per dag buiten staan) een balk in de stal gehangen. Gewoon bij de Gamma/praxis/fixet/intratuin een onbewerkte balk kopen. Die in een aantal stukken van ongeveer 1 meter zgen en die ophangen of gewoon neerleggen in de stal. Dan hebben ze wat om aan te knagen. Ook takken of boomstronken zijn daar heel geschikt voor.
Verder hebben alle paarden zo'n dikke Hymalaya zoutblok in de stal hangen waar ze graag aan likken.

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:11

Tja, meer naar buiten? Anders kan je er donder op zeggen dat ie stalondeugden krijgt. En als dat niet kan op deze stal, dan zoek je toch gewoon een stal waar dat wél kan? In mijn ogen is dat toch de meest belangrijke eis aan een stal.

Knagen aan een stuk hout lijkt me niet erg bevordelijk. Zeker niet als het zomaar een balk is. Dit is niet alleen gevaarlijk ivm splinters, maar ook kribbenbijten wordt zo uitgelokt en de bijhorende tandproblemen, of eventueel zelfs luchtzuigen.
Wilgentakken kunnen wel, andere houtsoorten niet.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:16

carola schreef:
Tja, meer naar buiten? Anders kan je er donder op zeggen dat ie stalondeugden krijgt. En als dat niet kan op deze stal, dan zoek je toch gewoon een stal waar dat wél kan? In mijn ogen is dat toch de meest belangrijke eis aan een stal.

Knagen aan een stuk hout lijkt me niet erg bevordelijk. Zeker niet als het zomaar een balk is. Dit is niet alleen gevaarlijk ivm splinters, maar ook kribbenbijten wordt zo uitgelokt en de bijhorende tandproblemen, of eventueel zelfs luchtzuigen.
Wilgentakken kunnen wel, andere houtsoorten niet.

is ook weer erg makkelijk gezegd!

hier in de buurt heeft geen enkele stal de wei open in de winter!
alle weilanden zijn zeiknat en van klei,daar wil geen enkele stalhouder een paard op om het kapot te laten lopen!

wij kunnen van 1 april tot 1 dec op de wei en dat is al erg lang hier in de buurt.
de wei heeft het nodig om bij te komen anders is er geen gras in het voorjaar.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:16

Carola, kribbebijten doen ze dus juist verder niet, omdat ze de kans krijgen wat te knagen! Paarden hebben dat echt nodig om te knagen en veel kribbebijten juist omdat ze die kans niet krijgen . Niks zo natuurlijk voor een paard om te knagen. Overigens zijn er vele takken geschikt voor paarden. Die van mij krijgen momenteel zelfs een kerstboom per week in de bak om mee te spelen en op te eten, en die verslinden ze echt helemaal.
Tand problemen krijg je vooral doordat paarden op hardhout of op ijzer proberen te knagen. Ook hierbij kan het juist een oplossing zijn ze een balk te geven.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:02

meer hooivoederbeurten,wilgenstronken ophangen.

ps jeddah:kogen paarden wel kerstbomen eten?

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:27

@ casanova: Kerstbomen zijn juist hartstikke gezond is mij verteld.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 23:15

@Casnova, ja, dat mogen ze zeker! Is gezond en heel natuurlijk, Dierentuinen geven ze ook aan bijna alle dieren en ik heb me laten vertellen dat Ijslanders op Ijsland erg graag dennebomen eten. Natuurlijk niet Kerstbomen geven waar allerlei troep op is gespoten...

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 15:24

Je kan misschien wat leuke speeltjes in zijn stal hangen/leggen. Een voerbal is een leuk idee!
Een paardje bij ons op stal heeft een lege shampoo fles aan zijn stal hangen en een pion. Vind ik geweldig om mee te spelen .

Afbeelding