Ontwormen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 00:25

Als de andere paarden op een stal niet ontwormd worden, en je ontwormd je eigen paard wel netjes op tijd, heeft dit dan eigenlijk wel nut? Ik maak me namelijk een beetje zorgen omdat de shetlanders (die in de wei staan, mijn pony staat op stal) hier hoogstwaarschijnlijk wormen hebben. Hij komt verder niet met de shetlanders of hun poep in contact maar raak er toch wel een beetje bezorgd over.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 08:31

Bij ons op stal doet ook ieder het voor zich(50 paarden) toen ik wormenkuur ging halen bij de dierenwinkel en ik zei dat zeiden ze daar dat heeft geen nut dan,ze moeten allemaal tegelijk.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 09:38

Wij doen het bij ons op stal allemaal tegelijkertijd. dat werkt het beste. je paard is iets meer beschermd wanneer jij alleen ontwormt, maar wanneer alle paarden om heen heen wormen hebben zal hij ze ook kunnen krijgen.... Als hij met die paarden en hun poep niet in contact komt is het risico al veeeeel kleiner.
Toch eens bespreken met eigenaar van shetlanders, want ze kunnen heeeel erg ziek worden van wormen en ontwormen kost bijna niets

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 10:42

Wormen komen bijna overal voor in de wei/stal deze worden dan ook gegeten door paarden. De wormen eitjes komen voor in het maag-darm kanaal van het paard, en volgroeien tot volle wormen en deze worden weer uitgepoept. Als paarden goed ontwormt worden wordt deze cylcus dus doorgebroken. De eitjes komen niet uit, en er komen dus ook geen wormen. Als paarden met zijn alle in de wei staan moet je zowiezo vaker ontwormen en inderdaad met zijn alle tegelijk. Als je het ene paard wel ontwormt en het andere paard niet worden er als nog veel meer wormen geproduceert, omdat ze allemaal van het zelfde gras en hooi eten. Je paard zal waarschijnlijk wel minder snel wromen krijgen maar de kans is dus wel aanzienlijk groter. Als ik het allemaal goed heb tenminste...

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 10:49

Je kunt het nooit helemaal voorkomen, maar door in ieder geval je eigen paard regelmatig te ontwormen bescherm je hem wel voldoende hoor.

Als je denkt dat de shetlanders last van wormen hebben, dan zou ik de eigenaren daar over aanspreken, wormen kunnen echt gevaarlijk voor het paard zijn.

loolo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 14:37

zoals angela88 al zegt zou ik het zeker met de eigenaar overlkeggen want het is erg belangrijk!