Wat moet ik doen..?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MariseLover

Wat moet ik doen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 20:26

Ik heb Marise nu ruim 2 jaar, en altijd is ze braaf geweest. Wel snel, maar wel te houden en ze bokte/stijgerde nooit.
Sinds ruim 2 weken doet ze heel raar. Het zal vast komen door de winter en ze is me gewoon aan het uitproberen denk ik.. maar ik weet niet hoe ik het moet oplossen.
Dit doet ze:
Als ik van de lange zijde oversteek naar de andere zijde, of als ik een volt maak en bijna op de hoefslag ben, draait ze d'r kont naar buiten en d'r schouder naar binnen, steekt d'r hoofd omhoog, spant zich helemaal aan (soms doet ze d'r staart helemaal omhoog of tussen d'r benen), ze draait d'r rug helemaal weg.. Ik heb dat geprobeert op te lossen door dr op de rem te zetten, met als gevolg dat ze op d'r plaats gaat springen en soms omhoog komt.. En om d'r naar voren te rijden, met als gevolg dat ze heel hard gaat en niet meer terug komt zonder dat ik haar op de rem zet, waardoor ze dus hetzelfde doet als als ik haar meteen op de rem zet..
Ik heb aan een paar mensen gevraagt wat ik moet doen, ik heb als tip gekregen heel erg m'n buitenteugel erbij te houden (stelling naar buiten). Ze reageert daar redelijk goed op, het is minder geworden, maar toch spant ze zich nog aan.
Ook heeft ze sinds gister een nieuw "spelletje", namelijk:
Een vriendin van mij was ook aan het rijden op haar pony (onze pony's kunnen het samen goed vinden, ze staan samen op de trailer enzo..). Ik reed langs haar in draf over de lange zijde en ineens springt Marise opzij. Ik dacht eerst dat ze gewoon ergens van schrok, maar de keer daarna toen ik langs haar kwam (wij allebei in draf) sprong ze weer opzij en spande ze zich weer aan. Ik heb weer geprobeert om haar op de rem te zetten & haar naar voren te laten gaan, met hetzelfde resultaat als bij t andere probleem.
Toen reed ik langs haar in draf (zij ook) over de hoefslag, ik was op de hoefslag en zij ging voor mij opzij. Marise stopte en kwam omhoog. Daarna deed ze nog een paar keer zo raar.
Vandaag deed ze precies hetzelfde bij een andere pony.. Bij de andere pony's in de bak doet ze dan heel normaal.
Wat ik er nog het raarst aan vind, is dat ik naast die pony kan rijden, we kunnen naar elkaar toerijden in stap, iemand vanaf een volte kan naar mij toe rijden, en nog meer dingen, en ze doet dan helemaal niets! Het is dus alleen als we elkaar in draf tegemoet rijden

Het werkt ook niet als ik lang rijd om haar moe te maken, in het begin is er namelijk niks aan de hand, maar hoe langer ik rijd, hoe gekker ze gaat doen.
Laatst heb ik 1 1/2 uur gereden, zonder resultaat.

Ik denk dat ze me gewoon uitprobeert (waarom na 2 jaar en niet eerder weet ik niet ), maar ik weet niet hoe ik het moet oplossen..
Heeft iemand tips??

_Dunja_

Re: Wat moet ik doen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 21:55

stomme bakkabouters hè..

iets heel erg vreemds misschien maar ik ben een boek aan het lezen over het begrijpen van het paard.
sinds ik dit boek aan het lezen ben kom ik achter heel veel dingen die ik niet wist over paarden.

misschien ook een tip voor jou om dit boek te gaan lezen ik ben ook mijn paard aan het inrijden en er staan zoveel handige tips en info over hoe paarden dingen ervaren en waarom ze zo doen.

MariseLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 22:03

Oke.. Ik zal eens kijken of ik een boek kan vinden.. Bedankt voor je reactie!
Ik heb namelijk nog meer dingen die ik heel raar vind ineens.. Bijv dat Marise ineens aan de longeerlijn heel bang is voor de zweep.. Ik hoef maar te bukken om hem op te pakken en ze schiet weg.. Eerst was dat helemaal niet zo.. En ik heb niet het idee dat ze door iemand die haar een keer heeft gelongeerd voor mij heel hard is geslagen (mag toch aannemen dat ik die mensen vertrouw hea )

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:05

vraag jezelf af of er iets verandert is de laatste tijd voor je pony?
bijv:
meer/ander voer?
meer/minder beweging?
andere training?
minder afwisseling?

ook kan je haar eens longeren voor het rijden of even een andere haar laten rijden.

het kan ook zijn dat bij bepaalde bewgingen pijnscheuten heeft,rugpijn bijv.?

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:10

MariseLover schreef:
Oke.. Ik zal eens kijken of ik een boek kan vinden.. Bedankt voor je reactie!
Ik heb namelijk nog meer dingen die ik heel raar vind ineens.. Bijv dat Marise ineens aan de longeerlijn heel bang is voor de zweep.. Ik hoef maar te bukken om hem op te pakken en ze schiet weg.. Eerst was dat helemaal niet zo.. En ik heb niet het idee dat ze door iemand die haar een keer heeft gelongeerd voor mij heel hard is geslagen (mag toch aannemen dat ik die mensen vertrouw hea )

mijn pony doet de laatste tijd ook dingen die ik dus niet thuis kan brengen.
daarom ben ik dit boek gaan lezen en sommige dingen begrijp ik nu iets beter.
maar misschien dat andere mensen hier het je kunnen vertellen wat het kan zijn. (ik ben ook nog op onderzoek uit )

MariseLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 22:40

casanova schreef:
vraag jezelf af of er iets verandert is de laatste tijd voor je pony?
bijv:
meer/ander voer?
meer/minder beweging?
andere training?
minder afwisseling?

ook kan je haar eens longeren voor het rijden of even een andere haar laten rijden.

het kan ook zijn dat bij bepaalde bewgingen pijnscheuten heeft,rugpijn bijv.?

Het voer is niet veranderd, de beweging ook niet (jah ik vraag steeds wat meer van haar.. maar eerst accepteerde ze dat ook en zoveel nieuws heb ik de laatste tijd niet gedaan), de training is hetzelfde, ik rijd wel minder buiten.. maar 1x in de 2 weken heb ik nu springles.. De training is dus wel een beetje veranderd (maar dat is al iets van 3 maanden denk ik..)
Wel heb ik een ander zadel.. Maar mijn vorige zadel lag niet helemaal goed (vandaar dus het nieuwe zadel) en ik (eigelijk iedereen) denk dat het nieuwe zadel wel goed ligt.. Wel reageert ze (vanaf een paar weken voordat het nieuwe zadel kwam) heel heftig op het zadel: oren in d'r nek, trappen, proberen te bijten..
Maar ik denk wel dat het zadel goed ligt..

Ik dacht ook meteen aan pijn, maar ik kan gewoon over haar rug gaan bijvoorbeeld (wel heeft ze ergens een beetje last van haar rug maar niet heel erg (zei iemand die er verstand van heeft) en dat schijnt een draverskwaaltje te zijn..). En eigelijk iedereen die ik vraag wat ie denkt dat het is zegt dat het waarschijnlijk geen pijn zal zijn..
Maar niemand weet iets zeker natuurlijk..

Ik hoop dat het gewoon is dat ze me uitprobeert (maar waarom na 2 jaar )maarja, hoe los ik het op..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:52

Hoi hoi, wat een leuk paardje heb je (heb even in je profiel gespiekt) heb je dressuurles en wat van wie krijg je springles?
Ik denk dat je paardje last heeft van het zadel, ook omdat ze zo heftig reageerd wanneer je het zadel op haar rug doet....

MariseLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 23:00

Kris25 schreef:
Hoi hoi, wat een leuk paardje heb je (heb even in je profiel gespiekt) heb je dressuurles en wat van wie krijg je springles?
Ik denk dat je paardje last heeft van het zadel, ook omdat ze zo heftig reageerd wanneer je het zadel op haar rug doet....

Dankje Ben eigelijk ook heel blij met m'n paardje (ookal doet ze nu zo vervelend )
Jah ik heb 1x in de 2 weken privéles en krijg springles van een springruiter (hij zegt zelf dat ie 1 van de 7 beste van nederland is geworden ofzo, maar hij heeft van praatjes ) Maar hij geeft goed les..

Ik weet niet of het het zadel is, maar ik zit er aan te denken om de zadelmaker eens langs te laten komen om te kijken of het zadel wel echt goed ligt.. maar hij ligt in ieder geval beter dan mijn oude! Maar ik wilde even jullie reacties afwachten.. ik zal ook nog eens op stal rondvragen en ook aan mijn springleraar.. Misschien is 1x in de 2 weken springles wel te veel voor Marise (zal wel niet want ik sprong daarvoor ook best veel, maar je weet maar nooit)

iig bedankt voor je reactie!

MariseLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 23:01

Hihi k zie trouwens nu ook dat je in Nijmegen woont :p

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 23:03

daarom vroeg ik wie je instructeur is... (ken er vele hier in de buurt )
bel idd eens een zadelmaker, want een slecht passend zadel gaat van kwaad tot erger... Strax kun je niet eens meer met zadel bij haar in de buut komen, zeker omdat ze nu al naar je slaat als je haar opzadelt. dat is echt een heel slecht teken....

MariseLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 23:07

Jah idd.. Nouja ze heeft 1x geprobeert me te trappen maar ik heb teruggetrapt Maar ze doet altijd d'r oren in d'r nek en hapt..
Mijn springleraar is Geert Stappershoef.. Rijdt in Groesbeek & in de Ooij (waar ik dus ook rijd..)