Hengst bovenop chinouc gesprongen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SheMellon

Hengst bovenop chinouc gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 17:58

Vanmiddag bracht mijn bijrijdster Chinouc naar het paddock. Het paddock ligt tegenover de buitenbak. Vanuit de buitenbak kwam een paard aangegallopeerd en brak dwars door de buitenbak heen.
Het bleek de hengst van een meisje op stal te zijn. Hij sprong bovenop Chinouc en wilde dus gaan dekken.
Chinouc vond het maar wat best want ze was hengstig. Dus ze ging er nog voor staan ook...de slet
Uiteindelijk na veel gescheld kwam de eigenaresse van de hengst en die heeft die hengst eraf geslagen en geschopt.
Ze bond de hengst vast maar die leek en nog wel zin in te hebben en had ook nog een stijve piep.

Nu lijkt het mij dat omdat hij nog een stijve piep had en geen zaad is vrij gekomen en dus de kans klein is dat ze straks drachtig is.
Of hij daadwerkelijk gedekt heeft is niet duidelijk.

Stel nou dat ze wel drachtig is kan ik dan de dierenartskosten op de eigenaar verhalen ?

Buiten dit allemaal hoorde ik dat de eigenaar die hengst helemaal niet aan kan dus ik ben bang voor herhaling.

Laska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:07

Ja ik denk het wel, je bent verantwoordelijk voor je eigen paard.

Als zij hem niet kan houden en de hengst overal maar rond gaat dekken omdat hij/zij niet genoeg ervaring heeft met hengsten, is het haar verantwoordelijkheid voor alle consequenties die een hengst houden met zich meebrengt.

Soyatjuh

Re: Hengst bovenop chinouc gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:11

hey hey meid sory ik weet niet of je de dieren arts op haar kosten moet doen maar eigelijk is dat tog wel logies .want het was haar hengst ik zal maar even afwachten wat anderen kinderen hier op zeggen ow keej -xxx- isa!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 11:53

Ik denk dat de eigenaresse van de hengst jouw onkosten op haar WA-verzekering kan verhalen. Ik vind dat trouwens wel een gevaarlijke situatie. Stel dat je op je paard in de bak rijdt en haar hengst breekt uit de paddock? Waarom willen sommige mensen persé een hengst terwijl ze die helemaal niet kunnen mannen? Vinden ze dat soms stoer? Veel paardenpensions willen volgens mij daarom geen hengsten in pension om dit soort situaties te voorkomen.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 11:58

Ik zou inderdaad de DA kosten op haar laten brengen, lijkt me niet meer dan logisch en normaal eigenlijk.
Misschien toch een scan laten doen om te kijken voor de zekerheid en haar de rekening sturen

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 12:06

allemaal leuk en aardig hoor maar als er dan wat inzit en de eigenaar is bereid om de kosten te betalen ben jij ook straks verplicht om dat veulen aan haar te geven. kan ze er nog winst opmaken ook. zo van tis toch niet gewild dus kom maar op met dat veulen.
maar goed ik had die eigenaar de huid vol gescholden. herhaling kan je verwachten als ze 1x hebben gedekt zijn ze vaak niet meer te houden en blijven ze het doen. vind het wel een gevaarlijke situatie als ik eerlijk moet zijn.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 13:04

Het is idd een erg linke situatie! Ik reed ooit op een merrie rond toen er een hengst losbrak {Magic Ronaldo} omdat het meisje eraf viel met het opstappen.Die hengst die kwam achter mij aan omdat ik op die merrie zat.Dat ging gelukkig net goed omdat ik op tijd weg kwam met die merrie.Maar stel je voor dat ie erop gesprongen was terwijl jij daar op zit.Levens gevaarlijk dus..ik zou haar zowiezo aansprakelijk stellen,en ook een klacht indienen.

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 14:49

Jullie hebben allemaal helemaal gelijk.
Ik ben ook gister boos gaan slapen omdat ik me ineens bedacht wat er had kunnen gebeuren als mijn bijrijder op Chinouc had gezeten. Zij heeft al een zwakke rug dus dat was niet fijn geweest.

Vandaag ik ik de staleigenaar gebeld en die vond het ook belachelijk en die zouden er actie op nemen. De vrouw van de staleigenaar noemde nog een risico. Wat als er kinderen in de buurt zijn en hij krijgt weer zo'n actie.
Het lijkt er trouwens op de die eigenaar van die hengst idd hem hengst houd 'voor de lol'.
In elk geval mag ze die hengst niet meer losgooien in de buitenbak.
Hij schijnt nml wel vaker uit te breken en dan andere paarden te slaan en bijten.
Chinouc heeft zo te zien geen schade opgelopen. Morgen ga ik haar rug even 'testen' om te kijken of ze daar geen pijn heeft.
Mja als ik ook maar even twijvel weet ik naar wie de dierenartsrekening gaat

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 14:54

idd valt het onder de wa verzekering van de hengst.
als ze dragens is, hoef je het veulen niet af te staan aan haar. het gaat immers over jouw paard. de kans is klein dat ze dragend is, maar de kans is er wel.
even goed gaan praten met de eigenaresse en eventuele schade aan je paard laten uitkeren.
het eventuele veulen is geen schade. met een beetje geluk heb je een leuk veulen eruit.
wat je kunt afspreken is een abortus. want als jij beslist het eventuele veulen te houden, dan zijn de verdere kosten voor jou. aangezien een eventuele abortus door de hengsteigenaar betald dienen te worden.

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:36

jeeeeetje wat een vreemde/irritante situatie zeg! En ook nog gevaarlijk! Zou je het eventuele veulen willen houden? Of zou je dan toch kiezen voor abortus?

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:38

Idd de stalhouder op de hoogte stellen, maar dat heb je al gedaan.
Heel vaak worden er op stallen geen hengsten toegestaan juist om dit soort "geintjes"te voorkomen.
Denk dat de staleigenaar hier wat aan moet doen om herhaling te voorkomen.

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:42

Als mijn hengst dit zal doen dan ben ik zo dat Ik de dierenarts kosten zal betalen imemrs is mijn paard losgebroken.
Hoop niet dat dit ooit zal gebeuren maar toch tis een risico

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:59

Het is volgens mij gebruikelijk dat de eigenaar van de hengst opdraait voor de dierenartskosten van de scan en tijdens de mogelijke dracht, dus ook voor de complicaties! De extra kosten die het veulen met zich mee brengen tijdens de zoogperiode worden meestal gedeeld, maar dit is een onderlinge afspraak. Vaak is namelijk de stalling voor een veulen bij de moeder gratis.

Bij verkoop van het veulen (door eigenaar van de merrie) is het ook gebruikelijk dat de eigenaar van de hengst eerste kans heeft het veulen te kopen.

De dierenarts kan je voor de zekerheid ook een middel voorschrijven, waardoor het mogelijke vruchtje niet pakt. Een soort morning-after pil zeg maar. Informeer daar eens naar, mits je geen veulen wil uiteraard