dubbelgebroken watertrens vs enkelgebroken bustrens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MoSt81

dubbelgebroken watertrens vs enkelgebroken bustrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 14:04

Ik reed mijn leasepaard eerst steeds met een enkelgebroken bustrens (redelijk dik). Maar nu rijd ik hem sinds kort op aanraden van 1 van mijn instructrices (die hem ook gereden heeft) met een dubbel gebroken watertrens van 18mm. Ik vind hem daar veel fijner op lopen, ontspannener. Maar nu moet ik hem van mijn andere instructrice ook nog af en toe op die bustrens gaan rijden zodat hij daar ook beter op gaat lopen, want volgens haar is die watertrens veel scherper en is ze bang dat hij daar dalijk ook niet meer op reageert en ik dan nog een scherper bit nodig heb. (wat dus ook absoluut niet mijn bedoeling is).

Maar nou wil ik graag van jullie weten, is het nou echt zo dat die watertrens scherper is dan de bustrens? Ik heb er eigenlijk een beetje mijn twijfels bij.

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 14:06

Ik vind het een beetje tegenstrijdig, twee van die instructrices.
De één zegt dit en de ander het tegen over gestelde.
Zelf rijd ik ook met dubbelgebroken watertrens en mijn paard loopt hier heel fijn op. Het heeft, voor zover ik weet en gehoord heb, een zachte vriendelijke inwerking op de paardenmond.
Dubbelgebroken watertrensen worden ook vaak bij jonge paardjes gebruikt. Dat zegt misschien ook wel genoeg.
Ik denk absoluut niet dat jou paard 'bot' in zijn/haar mond zal worden door een dubbelgebroken watertrens.

EquineNature

Re: dubbelgebroken watertrens vs enkelgebroken bustrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:26

Ik rijd mijn pony ook sinds een tijdje op een dubbelgebroken watertrens, hij loopt hier veel beter mee. De watertrens is weliswaar dunner dan zijn bustrens maar doordat de watertrens dubbelgebroken is ligt hij veel rustiger in de mond. Tsja, en hoe scherp een bit is of kan zijn hangt ook heel sterk samen met de hand van de ruiter.
Je paard kan net zo goed afgestompt raken wanneer je hem met een dikkere bustrens rijdt maar een onvriendelijke hand hebt.
Als jouw paardje lekker loopt op de watertrens en je hebt een rustige, fijne hand dan is dat toch prima? De watertrens hoeft dan niet direct scherper in te werken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:58

Hoi,

een watertrens is wat scherper dan een bustrens doordat de ringen kunnen draaien. Een dunner bit is ook wat scherper, maar vergeet niet dat een bit ook te dik kan zijn. Zelf rijd ik op een dubbelgebroken watertrens, een K&K Conrad Ultra Aurigan van 18mm dik. Mijn paard loopt hier heerlijk op!!! Zo veel scherper is je watertrens niet dan je bustrens hoor! En onthoud: een bit is zo scherp als de hand van de ruiter!

Zelf vind ik een dubbelgebroken bit vriendelijker dan een enkelgebroken bit. Bij een enkelgebroken bit bestaat de kans dat de middelste punt tegen het gehemelte komt, bij een dubbelgebroken is dit niet.

Zelf zeg je dat je paard beter loopt op de dubbelgebroken watertrens en dit was mijn ervaring ook met mijn paard, dus waarom zou je nog met bustrens gaan rijden? Dat het paard straks niet meer goed reageert op een minder scherp bit is onzin, het ligt er aan hoe jij met je handen inwerkt en zo te horen zit dat wel goed. En het dubbelgebroken bit is niet eens zo heel veel scherper en daarnaast is een dubbel gebroken bit in sommige opzichten vriendelijker dan een enkel gebroken. Ik zou gewoon alleen met je dubbelgebroken bit gaan rijden. Succes!!!

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 18:01

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik vind hem echt zoveel fijner lopen op die watertrens. Met de bustrens heb ik met losrijden al zo'n strijd met hem en pas na een hele tijd begint hij een beetje te ontspannen. Met de watertrens kan ik die hele strijd overslaan en gelijk beginnen met rijden. Sinds ik met die watertrens rijd gaat het veel beter, dus daarom vraag ik me ook echt af wat dan het nut is om weer met dat andere bit te gaan rijden. Volgens de instructrice die mij dat bit aanrade werd hij daar eerst ook op gereden.

Maar ik schrok toch een beetje van de reactie van instructrice 2 dat dat bit scherper zou zijn. Want het is echt niet mijn bedoeling om allemaal hulpmiddelen en scherpere bitten enzo te gaan gebruiken. Mijn paard heeft m2 gelopen en kan veel meer. Dus als iets niet lukt ligt het gewoon aan mij, dus daar moet ik dan maar van leren. Daar hoeven geen rare dingen aan te pas te komen. Maar een gewoon dubbel gebroken bitje kan toch niet zoveel kwaad dacht ik zo. Als het paard het niet fijn vond zou hij echt niet zoveel beter gaan lopen lijkt mij??

Sorry voor mijn lange verhaal, maar ben gewoon benieuwd wat jullie hiervan denken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 13:18

Jargeau schreef:
dus daarom vraag ik me ook echt af wat dan het nut is om weer met dat andere bit te gaan rijden

Uhm dat is er niet Persoonlijk zou ik gewoon met je watertrens blijven rijden en die bustrens niet meer gebruiken. Je watertrens is iets scherper door de draaiende bitringen en omdat hij dunner is.

Maar hij is juist veel vriendelijker doordat de punt in het midden niet tegen het gehemelte aan kan komen i.t.t. een enkel gebroken bit. Vraag hierover eens de mening van je 2e instructrische!!! Krijg je trouwens ook les van haar?

Misschien is je watertrens ook van een ander materiaal? Die van mij is van aurigan, hierdoor nemen ze sneller het bit aan. Ik rijd mijn paard al van jongs af aan met dit bit en ik zal waarschijnlijk ook nooit meer veranderen van bit

MoSt81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 18:37

Ik krijg van beide les. Ik zal het er binnenkort eens met die 2e instructrice over hebben. Die watertrens is volgens mij van gewoon materiaal. De bustrens is volgens mij wel lichter.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:09

Die van mij rijdt nu ook al 6 maand met een dubbelgebroken watertrens en dit is eigelijk idd een scherper bit maar dan wel voor haar... Voor ieder paard kan dit verschillen :s Je hebt een watertrens ook in 2 materialen.... Ik heb eentje in het zilver, maar je hebt er ook in het brons, die liggen zwaarder of zoiets

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 20:05

Wat voor een bit is er nou scherper? Een dubbelgebroken met tussenstukje of een enkel gebroken? En wat raden jullie aan bij een jong paard?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 20:16

Er word hier wel vergeleken met appels en peren

wil je water of bustrens vergelijken bij je paard, zou je het beide in dubbel, of beide in ongebroken moeten doen.

Watertrens
hiermee kan een paard meer mee spelen rommelen.

Bustrens
ligt stiller in de mond

Wat is scherp?
geen van beide, net wat je paard zelf fijn vind.
De ene vind wat kunnen rommelen met het bit fijn
de ander vind dat helemaal niks en wil zo stil mogelijk

(al is mijn persoonlijke ervaring dat ik paarden tussen deze 2 niet heftig anders zie reageren)

Enkelen gebroken trens.
Deze werd vroeger veel gebruikt, dat was het standaard bit.
Echter doordat er meer onderzoek is gedaan naar de paarden mond, bleek hier minder ruimte dan gedacht.
Dus je hebt met een enkel gebroken bit eerder kans dat het tegen het gehemelte prikt, omdat elk bit kantelt bij druk van de teugels.

Dubbelgebroken.
Doordat het op 2 plaatsen gebroken is, kan het niet gaan prikken of als een notenkraker werken.
Maar er zijn paarden die de extra druk op de tong ook niet prettig vinden.

Een bol tussen stukje is wel weer zachter als een plat.
Omdat een bit kantelt bij druk op de teugel, zal bij een plat tussenstukje draaien dat de smalle kant op de tong drukt, hierdoor is dat scherper.

(mijn persoonlijke ervaring is dat de meeste paarden dubbelgebroken prettiger vinden dan enkel gebroken, bij mij ligt enkel gebroken dan ook al jaren lang werkeloos in de kast )

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 23:04

Ik heb ook een dubbelgebroken watertrens en een enkelgebroken bustrens. Van mijn instructrice moet ik ook soms even wissel en ik doe dus soms een paar dagen de bustrens eraan. Ik merk dan wanneer ik de watertrens weer eraan heb dat hij lekkerder loopt dan voordat ik met de bustrens reed

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 00:08

@ RK: Bedankt voor je heldere uitleg. Hier kan ik wat mee. Ik had mijn paard in het begin eerst ook op de dubbelgebroken Robart bitje. Nou loopt hij op een enkel gebroken en ik voel eigelijk nauwelijks verschil..