wat voor een bodem in de buitenbak?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

woess

wat voor een bodem in de buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 21:39

wat voor een bodem hebben jullie in jullie buitenbak?

wij op stal hebben gewoon zand, maar als het heeft geregend dan staat het allemaal onder water er loopt moeilijk weg

wat heb jij voor een bodem en hebben jullie verder nog tips?

Innaldo

Re: wat voor een bodem in de buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:51

Daar wil ik ook graag een vraag bij zetten. Wilde een topic openen maar kan dan net zo goed hier denk ik.

Wij willen bij ons op stal een bodem neerleggen zoals dat staat op www.buitenbak.nl

Is er iemand die ervaring heeft met deze bakbodems?
Kun je er lang op doorrijden etc.

Of zijn er alternatieven die beter zijn rond dezelfde prijsklasse?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:57

Wij laten volgende week een bak aanleggen en eindelijk zijn we eruit wat het wordt. Wij hebben zware klei als ondergrond, in die klei worden vrij brede v-vormige geulen voor de drainage gegraven. Op de drainage komt grind. Daarover antiworteldoek met een laag zand. (ongev. 180 mu, dat is de korrelgrootte) Daarop megatop, dat zijn vrij fijne voorgedroogde naaldhoutsnippers. Wij hebben voor megatop gekozen, omdat de bodem zich dan goed zet. Wij hebben een paard met artrose, dus willen graag een lichte bodem. Als het kan, wil ik de bodem ook nog iets op afschot hebben liggen. Dat betekent dat het ietsje afloopt. Je merkt daar niets van met rijden, maar het water loopt bij zware regenval dan nog gemakkelijker weg.

Met een eb en vloedbak heb ik niet zulke goede ervaringen. Je moet er altijd op tijd aandenken om de pomp aan te zetten. Ook vind ik het een vrij zware bak. Ons paard liep er in ieder geval voor geen meter in. Ik vind die houtsnippers echt super.

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:08

Wij hebben sinds 5 jaar ongeveer hetzelfde liggen als Jol1 beschrijft.
Wij hebben afgegraven tot de oerlaag. toen drainage erin en zand erover. Daarna megatop erop. Wij hebben wel al 2x een nieuwe container erbij besteld. Onze bodem blijft prima, zelfs bij extreme regenval. Ook met vorst is er prima in te rijden.

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:54

ik heb hele goede ervaringen met eb en vloed bodums.. als die te zwaar is, is dat een kwestie van te weinig water...
maar idd ieder zn keus, ook tapijtsnippers, or rubbersnippers zijn hele goed materialen om door t zand te mengen voor een fijne bodum

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 13:39

Ja maar dat vind ik juist zo onhandig aan dat pompsysteem. Dan zet je de pomp pas aan als je gaat rijden en tegen de tijd dat de bak dan beter is, heb je al lang weer afgezadeld.