Hoeveel weide?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Annemarietje

Hoeveel weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 19:32

Hallo!

Ik heb een paar vraagjes over hoeveel weiland een paard/pony nodig heeft.

*Hoeveel weidegrond heeft een pony nodig die full-time op de wei staat?
*Hoeveel weidegrond heeft een pony nodig die overdag op de wei staat, maar 's nachts op stal?
*Hoeveel weidegrond heb je nodig voor één shetlander die full-time op de wei staat?
*Hoeveel weidegrond heb je nodig voor drie shetlanders die full-time op de wei staan?

Ik wil graag de minimale oppervlakte weten, maar dan niet met voorwaarden als 'dan moet hij elke dag genoeg beweging krijgen in de bak' oid. Voor de shet(jes) vooral als er niets mee gedaan wordt dan knuffelen/borstelen en af en toe wat wandelen.

Ik ben heel erg benieuwd naar de antwoorden en ik hoop dat iemand even de moeite wil nemen ze te beantwoorden!

_Dunja_

Re: Hoeveel weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:44

Annemarietje schreef:
Hallo!

Ik heb een paar vraagjes over hoeveel weiland een paard/pony nodig heeft.

*Hoeveel weidegrond heeft een pony nodig die full-time op de wei staat?
het ligt eraan met hoeveel paarden maar een hectare voor 5 pony's vind ik voor 24/7 goed genoeg

*Hoeveel weidegrond heeft een pony nodig die overdag op de wei staat, maar 's nachts op stal?
ik vind de grootte moet hetzelfde zijn ze moeten de ruimte hebben ook als het alleen overdag is

*Hoeveel weidegrond heb je nodig voor één shetlander die full-time op de wei staat?
een halve hectare moet voldoende zijn

*Hoeveel weidegrond heb je nodig voor drie shetlanders die full-time op de wei staan?
hetzelfde vind ik maar een shet vermaakt zich ook snel in een kleinere omgeving maar goed ik vind ruimte belangrijk ook voor een shetje

Ik wil graag de minimale oppervlakte weten, maar dan niet met voorwaarden als 'dan moet hij elke dag genoeg beweging krijgen in de bak' oid. Voor de shet(jes) vooral als er niets mee gedaan wordt dan knuffelen/borstelen en af en toe wat wandelen.

Ik ben heel erg benieuwd naar de antwoorden en ik hoop dat iemand even de moeite wil nemen ze te beantwoorden!
Laatst bijgewerkt door _Dunja_ op 16-12-05 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:55

een kwart hectare voor 5 pony's? mijn hemel.. zijn die van mij dan zo vraatzuchtig?
ik heb 1.3 hectare en daar staan 4 pony's op waarvan 2 pony's 24 uur per dag. maar ze krijgen wel flink bijgevoerd en de wei is wel redelijk kapot getrapt. in de zomer kunnen er op deze weide 6 lopen.
maar 3 pony's op een halve hectare.. nee dat lijkt mij voor 24 uur per dag geen succes...
zelfs geen minishetlanders,want die trappen de boel ook flink kapot.

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:56

had een foutje gemaakt zag ik (sorry)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:59

Bijvoeren, daar ontkom je in de winter niet aan.

Ik heb 2 paarden op ruim 3 hectare lopen, maar die vreten nu toch echt al een heleboel hooi op. (en een beetje brokken)
en over een maand dan nog veel meer, want dan is het gras echt helemaal op

owja 'snachts staan ze op stal

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:20

Zal ik het echt fout hebben neergezet. onze paarden staan namelijk niet op een klein stukje land maar als ik zie dat 2 paarden op 3 hectare lopen enzo dan zal ik het wel fout hebben hoor, dan zullen ze bij ons ook wel op meer hectare staan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:21

Je kunt ze best op minder hebben staan, maar ik neem aan dat je dan gewoon bijvoerd, of niet?

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 01:58

in principe geld 1 hectare per paard ,
bij voeren moet swinters zoiezo , gras bevat te weinig voeding stoffen in de winter

ik heb 1 hectare en daar staan momenteel 1 paard en 3 shetten
die komen straks voor 4 maand naar huis en gaan daarna de wei weer op

gras is nu op vertrappen valt nog mee alleen het natte gedeelte (zeg 50m2 ) de rest is gelukkig droog genoeg

bijvoeren doen we al paar maand eerst slechts de biks ed (vitamine) nu ook kiloooooo;s kuil

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 08:52

in de zomer staan ze hier juist met 2en weer op minder dan een hectare
Ze staan dan 24 uur buiten, maar met meer worden ze te dik.

Maar dan wel als het geen kurkdroge zomer is, maar een zomer als afgelopen jaar dat het allemaal lekker groeit

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 10:43

OOhhh dan hebben wij het erg lux. We hebben een aantal weiden afgezet van elk ongeveer 2 tot 5 hec soms meer en s'winters mogen ze over alle weide hobbelen dus zo'n 20 hec. Echter helaas dit jaar niet en moeten ze het met 3 a 4 hec doen aangezien ze leidingen gaan leggen en het dan te gevaarlijk is!!

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 00:30

ik heb nu 3 hectare voor 2 shetlander die altijd buiten lopen, op sommige plekken zoals bij de water, voerbak en het bergje waar ze af moeten voor naar de stal is het wat modderig nu na die regen bui, en voor de stal .. maar het gaat nog goed.ik voer zo wieso nu al hooi bij en af en toe brok, en er staan dan nog 2 schaapjes op mja..

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 00:57

Whisperke schreef:
OOhhh dan hebben wij het erg lux. We hebben een aantal weiden afgezet van elk ongeveer 2 tot 5 hec soms meer en s'winters mogen ze over alle weide hobbelen dus zo'n 20 hec. Echter helaas dit jaar niet en moeten ze het met 3 a 4 hec doen aangezien ze leidingen gaan leggen en het dan te gevaarlijk is!!

wow.. 20 hectare.. krijg ik die van mij nooit meer te pakken
wij hebben in totaal iets meer dan 2 hectare, waarvan 1 weide van 0.8 hectare nu op rust staat. die 1.3 hectare wordt elke dag intensief gebruikt en dat is nu al duidelijk te merken en te zien.
echte baggerzooi al op veel plekken.
vind het altijd zo typisch.. in de winter lijkt het land veel te klein om 4 paarden aan te kunnen, maar in de zomer is het weer te groot en zetten we er soms wel 6 of 7 stuks in, en nog zijn ze allemaal moddervet zonder bij te voeren.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 09:09

ik denk dat het ook erg uitmaakt op wát voor grond je zit!

Mijn ponies lopen op zand (niet mijn eigen grond) en daar loopt het water erg goed bij weg. Vertrappen valt dus reuze mee.
Op zware klei is het een heel ander verhaal, daar kun je in de winter haast geen paard op houden.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 10:48

Tr3z3l_l0v3r schreef:
ik heb nu 3 hectare voor 2 shetlander die altijd buiten lopen, op sommige plekken zoals bij de water, voerbak en het bergje waar ze af moeten voor naar de stal is het wat modderig nu na die regen bui, en voor de stal .. maar het gaat nog goed.ik voer zo wieso nu al hooi bij en af en toe brok, en er staan dan nog 2 schaapjes op mja..

heb je dan niet veeeeeeeels te veel gras met name zomers?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 10:54

Ik weet niet waar jullie die grond allemaal vandaan willen halen in dit landje. En het geld... Ons paard van 1,84 staat op een stuk van ongeveer 30 bij 40 meter. Mijn paard staat op een stuk van ongeveer 15 bij 50 meter. Ik kan ze echt geen hectare geven. Maar ze staan er elke dag in en dat vind ik het belangrijkst. Die sprint die trekken we wel in de bossen.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 11:48

ohw maar voordat ik hier naar zuiddorpe verhuide had ik ook maar een stukkie van 17 bij 27 als paddock/rijbak waaraansluitend een loopstal aan stond ..

maar als het om de gras hoeveelheid jaar rond staan gaat
is het een ander verhaal , 3 hectare voor 2 shetters is imo veeels te veel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 11:54

Dat is zelfs te veel voor grote paarden.
wij hebben er in de zomer standaard tussen de 8 en 15 koeien extra bij lopen

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 12:51

Vuistregel 24/7 is ongeveer 4 paarden/koeien per ha.
Wij hebben 1 1/2 ha grasland en daarvan gebruik ik ongeveer 1 ha voor de eerste snee hooi en 5000 meter voor 2 paarden en 2 Welsh A. Na het hooien krijgen ze een stuk erbij. Voor de 2de snee hooi heb ik dan nog +/-7000 meter over. De paarden en pony's staan zomers 's nachts op stal. Ze worden anders veel te vet.
We hebben hier kleigrond, dus in de winter is het geen doen om de paarden in het land te zetten. In de winter staan de ruinen 2 aan 2 in 2 paddocks. De merries lopen in de bak.