muilkorf of paard apart zetten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_1982

muilkorf of paard apart zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 16:20

Wat zouden jullie doen als je in mijn situatie zit. Mijn paard staat nu nog in de wei maar als het weer nog slechter wordt moet hij in de bak met 3 andere paardjes.
Contact met andere paarden in de wei is geen probleem alleen wil hij af en toe in een kleinere ruimte nog wel eens dominant zijn en een hapje nemen zo hier en daar. En twee andere paardjes staan met dekens welke hij dus vaak stuk bijt. Hier worden andere eigenaren natuurlijk niet echt gelukkig van, ik ben zelf erg handig dus repareer stukke dekens meteen zodat ze weer waterdicht zijn maar wordt er zelf ook wel een beetje moe van .

Dus wat zouden jullie doen, paard apart naar buiten zodat hij in plaats van 5 uur 1 uur in de bak staat (natuurlijk komt hij ook uit stal als ik er ben om met hem te werken) of hem een muilkorf omdoen zodat hij geen dekens meer stuk kan bijten en bij de groep kan blijven staan. Hij is overigens ruin en de leider van de kudde, andere paardejes zijn 1 E pony ruin en 2 C pony merries.

Ben benieuwd wat jullie zouden doen?!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:22

werkt een flinke laag cribox erop spuiten niet?

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:24

Ik denk dat ik geen van beide zou kiezen, ik zou eerder een stukje in de bak afzetten, met schriklint ofzo, om hem apart te zetten van de rest. Weet niet of ie dat pikt? Hij moet er niet dwars door heen gaan natuurlijk.
Anders zou ik denk ik kiezen voor een muilkorf. Heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat dat voor je paard fijner is als minder naar buiten.
Misschien werkt zo'n grasding, zodat ze minder gras binnen krijgen zegmaar, ook wel. Die zijn wat minder lomp enzo.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:30

Misschien kun je het proberen?
Het is natuurlijk niet ideaal maarja, zo gaat het ook niet.
Wat misschien wel zo is: als je paard de korf een tijdje opheeft een beetje het bijten afwent, omdat het niet meer lukt.
Ik zou het dus proberen en kijken hoe het gaat, ook rekening houdend met hoe de andere paarden reageren enz.!
Succes!

Marije_1982

Re: muilkorf of paard apart zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 16:47

Runningkawa: denk dat cribox niet werkt, vorig jaar was hij ook al aan staarten van zijn mede-bak-bewoners begonnen waar overigens anti-bijtmiddel op zat en is de spuitbus kleurloos? Wel zo fijn voor net nieuwe, licht gekleurde dekens en de staart van schimmel die erbij staat.

Allegra: apart zetten is geen optie omdat ik dan steeds aan iedereen moet vragen om zo`n stukje schrikdraad neer te zetten of weer weg te halen als ze willen rijden. Denk overigens wel dat hij er achter blijft staan, veel respect voor schrikdraad

MirandaFuego: Hoop dat hij het `speels` bijten inderdaad een beetje afleert, alhoewel zijn stal ook altijd erg favoriet was tot ik overal flexiglas voor gezet heb.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:55

Anders misschien een kunstgebit, die haal je er dan uit als hij naar buiten gaat, doe je er weer in rond etenstijd!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:12

zover ik weet is cribox kleurloos
in een staart heb ik het nooit gedaan, dus geen ervaring mee.
Maar met dekens wel.
En dat helpt bij de meeste paarden wel goed. Tenminste Kawa stond eerst op pension waar alle paarden in groepen stonden.
Kawa zelf kleirt graag en hij had ook een kleir maatje
Die hingen vaak vol aan elkaars deken en dat is idd niet grappig

in het begin wel elke dag de dekens inspuiten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:22

Citaat:
werkt een flinke laag cribox erop spuiten niet?

zou jij jouw nieuwe dure 'anky' deken laten onderspuiten door cribbox door je stalgenoot omdat haar paard toevallig bijt?
Ikke niet, laat dat beest maar lekker bij mijn paard uit de bak blijven... tis niet mijn probleem maar dat van mn stalgenoot! doe dat paard maar lekker een muilkorf om.

oftewel (was niet persoonlijk bedoeld hoor ), niet iedereen is gedient van een laagje cribbox op zijn/haar deken om het probleem van een stalgenoot daarmee op te lossen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:24

ja hoor, direct

Het is een probleem van samen, omdat je op een stal staat waar paarden samen buiten staan
Dan weet je dat zoiets kan voorkomen.

en heeft anky wel waterdichte dekens, die hebben toch alleen maar staldekens, niet?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:26

Maar je ziet je neits van cribbox of wel op een deken? Anders ga ik dat ook eens doen, mijn jaarling hangt ook om de haverklap in de dekens.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:27

Mijn nooit opgevallen dat je iets ziet van de vloeibare cribox
Maar voor de zekerheid kun je altijd een klein stukje uitproberen

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:28

Kan je dat overal gewoon kopen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:28

Bij de C 1000 hebben ze het niet

Volgensmij wel

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:31

Hihi, oke bedankt ga ik eens kijken

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:20

Marije1900 schreef:
Allegra: apart zetten is geen optie omdat ik dan steeds aan iedereen moet vragen om zo`n stukje schrikdraad neer te zetten of weer weg te halen als ze willen rijden. Denk overigens wel dat hij er achter blijft staan, veel respect voor schrikdraad

Maar je kan het aan één kant toch laten zitten? En degene die de paarden binnen/buiten zet kan het dan heel makkelijk los en vast knopen aan de andere kant.De kant waar het vast zit leg je de rest gewoon langs de bak aan de buitenkant.
Ik neem tenminste aan dat de paarden om een bepaalde tijd buiten staan en dat daarna gereden word ofzo. Dat je niet elke keer als je wil rijden alle paarden binnen en weer buiten moet zetten.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:11

Ik zal denk ik ook voor de graaskorf gaan... zo kan hij in ieder geval lekker buiten bij zijn maatjes blijven..

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:16

Gewoon een bakkie om zijn bekkie. Waarom gelijk apart zetten? Het is immers een kuddedier, en wij gooien er een deken op. Daarom hoeft het paard toch nog geen straf.

Marije_1982

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 16:16

Allegra: We zijn een nogal doe-het-zelf stal, heel erg leuk maar te veel handelingen werkt niet echt positief. En als ik een lijntje in de bak ga spannen moeten er ook weer prikpaaltjes in de bak die meerdere mensen neer moeten zetten en weg moeten halen. Wil dit eigenlijk niet vragen aan mijn stalgenoten.

Denk eigenlijk dat een muilkorf ook wel de beste oplossing is. Mijn paard is de leider van de kudde en zal dat ook wel blijven, stuk groter dan de rest. Dus heeft dan nog wel zijn sociale contacten alleen kan hij geen dekens meer stuk bijten. Alleen heb je dan ook wel een hooi-eet-probleem, normaal kunnen ze natuurlijk wat hooi eten (in 4 hoeken van de bak), maar als die van mij niks meer binnenkrijgt gaat hij de andere natuurlijk ook niet willen laten eten (denk ik zo) maar dat zien we dan wel weer.

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:54

miss is de greanguard wat? Kan ie ook nog grasjes eten

Nol33

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:59

als ie een halster om heeft kan ie ook sneller blijven hangen aan iets.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:33

In de bak staat volgens mij geen gras, dus dan is zo'n greenguard een dure optie om te proberen.
Je hebt van die simpele muilkorven (een bakje dat je aan het halster onder zijn mond hangt). Dat schijnt te helpen tegen dekens kapot maken (bij hem zelf) maar ze kunnen nog wel eten; als dat afdoende is om de dekens van andere paarden heel te laten is dat wel een idee. Inspuiten helpt vaak niet, omdat dit effect snel vermindert als het regent cq de paarden rollen. Dan blijf je dus aan het spuiten....

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:08

runningkawa schreef:
zover ik weet is cribox kleurloos
in een staart heb ik het nooit gedaan, dus geen ervaring mee.
Maar met dekens wel.
En dat helpt bij de meeste paarden wel goed. Tenminste Kawa stond eerst op pension waar alle paarden in groepen stonden.
Kawa zelf kleirt graag en hij had ook een kleir maatje
Die hingen vaak vol aan elkaars deken en dat is idd niet grappig

in het begin wel elke dag de dekens inspuiten.

Ik heb een ander merk gekocht en het werkt perfect, je ziet er niets van op de dekens en het bijten houd bijna gelijk op.