Paardenpaspoort..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_SteR_

Paardenpaspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 15:16

Hai..

Ik heb ook weer eens een vraagje..

Ik heb nu sinds een aantal maanden een paard. Wij hebben hem gekocht uit Noord-Brabant. Daar is hij ook goedgekeurd door de dierenarts. Bij me paardje hebben we een formulier gekregen van de vorige eigenaar. Dit formulier heet:

*Identificatie & Registratieformulier Paardenpaspoortdierenarts 2005

Hier staan een aantal gegevens van hem op + dat hij ondertekend is door de dierenarts.

Mijn vorige instructrice heeft laatst gezegd dat ik dit formulier gewoon op kan sturen naar de KNHS.. En dat ze me dan een paspoort toezenden..

Nu vraag ik me dus af of dit gaat lukken.. Heeft hij hiervoor ook een chip nodig enz. ??! Of zou hij die al hebben ??! (
Ik snap er dus niks van..........

Het is misschien een domme vraag, maarja..

ShirleyA

Re: Paardenpaspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:08

Beetje raar dat je niet gewoon n paspoort bij je paard mee kreeg...... Alle paarden moeten nu n chip hebben dus die gegevens zou je ook moeten krijgen. neem ns kontact op met de verkoper, die weet vast het hoe en wat. Als t goed is heeft hij t paspoort en de gegevens vd chip, en die moet hij nu aan jou geven, want die horen bij t paard en niet bij de eigenaar.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:12

Je kunt bij diverse stamboeken en ook bij de nhs een paspoort aanvragen. Je kunt je DA vragen om te controleren of er een leesbare chip in je paard zit, zo ja, dan moet je die erbij opgeven. Eigenlijk hoort er dan ook al een compleet paspoort-met-chipnummer bij het paard te zijn. Als er een (leesbare) chip in je paard zit, kun je misschien nagaan of er niet al een paspoort is uitgegeven.

Chip is niet niet verplicht, je mag als alternatief DNA laten bepalen. Maar één van die twee is wel verplicht. Laat je dus niet omkletsen als je zelf geen chip in je paard wilt hebben, je hebt ook een andere keuze.

Als je paard bij een stamboek is ingeschreven is het voor de hand liggend om bij dat stamboek een paspoort aan te vragen.

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:13

en NOOIT zomaar iets opsturen.. ALTIJD een kopietje maken van zulke dingen. En het liefst als het ff kan aangetekend verzenden.
Als het kwijtraakt ben je een heel eind van huis!
Groetjes, Lacuna

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:14

Er zijn nog heel veel paarden zonder chip en paspoort.

Je dierenarts kan controleren of je paard al gechipt is.
Is dat niet zo dan kun je hem laten chippen of via DNA laten registreren (is ongeveer even duur).
De chip of DNA gegevens stuur je samen met het I&R formulier naar het stamboek waar je paard geregistreerd staat, is hij niet ingeschreven bij een stamboek, dan kun je het naar de KNHS sturen of naar een willekeurig stamboek.
Bel voor de zekerheid even naar de instantie waar je het paspoort wil aanvragen, dan weet je meteen of je de goede dingen opstuurt.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 16:26

Okay,.. Ik heb wel een keuringsrapport erbij zitten. Op dit keuringsrapport staat wel een chipnummer zag ik net..

Nog meer mensen die me kunnen helpen?

Alvast bedankt h00r !!